Reșinariu Ion
Pseudonim Rășinaru
Născut la data de 02 ianuarie
1945 în Moldova Nouă.
Am lucrat ca subinginer până în
anul 2003 când am fost pensionat. Din anul 1979 am domiciliul stabil în Anina, Jud. Caraș Severin
Nu sunt membru în nicio uniune, ligă sau societate literară.
Sunt membru în cenaclul Virgil Birou Anina.
1.
Despre haiku, până în primăvara anului
2008 am știut că este un gen de poezie scurtă și atât. Atunci am citit în
revista de literatură Confluențe din Oravița un grupaj semnat de Olga Neagu.
Cum toate textele aveau aceeași topică, am bănuit că acest gen de poezie fixă,
trebuie să fie haiku.
Într-o zi, l-am întrebat pe amicul meu
Doru Ilana, profesor de istorie și îndrăgostit până peste cap de poezie, dacă
știe ceva despre acest gen de poezie.
Fără să mai stea pe
gânduri, mi-a făcut o întreagă teorie privind tema, părțile componente, topica,
părțile de vorbire preferate, care trebuiesc evitate, în fine elementele esențiale
care stau la baza scrierii unui haiku.
Exigențele ce se impun pentru scrierea
unui poem, alcătuit dintr-un număr atât de mic de cuvinte, au reprezentat o
provocare pentru mine. După vreo două
săptămâni îi arăt
câteva încercări. Ai prins mișcarea privind forma, însă nu văd nimic dincolo de
cuvinte, calitatea poemului nu se află în descriere, ci în ceeace sugerează. După
seceratul grâului din acel an, am aflat de existența unui site de
poezie niponă,
Romanian Haiku, unde se organizau concursuri. Atunci și acolo, mi-am început
ucenicia întru căutarea luminii de dincolo de cuvinte.
2.
Participarea la competiție, în sine și
mai ales comentariile pe marginea textelor postate, indiferent de cine erau
făcute.
3.
Am încercat, pe cât posibil să evit
modelele. Steaua polară și mușchii de pe coaja copacilor, constituie criteriile
pe care le am în vedere când mă așez la masa de scris.
4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?
Consemnez pe coala albă de hârtie stările sufletești și prin poezia cu
topică oarecare, ea prezintă un grad mai mare de libertate în alcătuirea
textului. Aceste
înregistrări s-au
concretizat în câteva plachete.
La
întrebarea a doua de la acest punct, nu am calitatea să fac judecăți de valoare.
Totuși, deși provin din culturi diferite au un numitor comun, răzbaterea din
obscurul formei, în lumina esenței.
5.
Ai obținut premiul Il la concursul Romanian Kukai din decembrie 2009 cu un poem reușit
scaun cu rotile –
un ghiozdan și-o sanie
lângă ulucă.
Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?
Poemul e inspirat dintr-o întâmplare a
copilului care am fost, oglindește, cu puțină exagerare momentul nefericit trăit
atunci. Nefericirea nu a constat în juliturile pricinuite de contactul cu
gardul, ci a faptului că mi s-a rupt sania, fiind nevoit să părăsesc săniușul.
6.
La vârsta mea reprezintă o valoare
simbolică, nu sunt o țintă, mă simt bine când scriu și nu-i un lucru mărunt. Am
fost sincer, când într-o strofă am afirmat: Poezia
este victima neputinței mele de a trăi frumos.
7.
Facultatea de înțelegere a termenului de
comparație în perspectiva stabilirii echilibrului, necesar evoluției pe firul
firav al creației și implicit al vieții.
8.
Același
rol pe care îl joacă și ceea ce scriu în viața personală, cele două se
întregesc, se sprijină una pe alta, când suferă una cealaltă e tămăduitorul.
9.
Pot, dar nu o fac, lista fiind prea lungă
din care ar trebui să aleg. Pe care aș fi vrut să le scriu? Pe niciunul, așa
cum nu îmi doresc să am înălțimea lui X, părul lui Z...
La noi există un sol fertil pentru acest
gen de poezie, citesc cu aceeași plăcere
poemele pline de prospețime ale pensionarei Doina Bogdan Wurm care a
început să scrie la vârsta senectuții, pe cele scrise de adolescenata
Cristina Ailoaei ale
cărei poeme nu-i dezvăluie vârsta, ca și pe cele ale marilor maeștri în
domeniu.
10.
În anul 2012, am publicat o plachetă de micropoeme intitulată Ecoul clipei.
Sunt prezent în
volumele colective: Seria cocori din primii cinci ani de concurs
Romanian Haiku,
antologia Romanian Kukai aprilie 2007 – martie 2009,
Vioara de lut
(hyakuin), Peindre en poesie – carte de haiga realizată de
Ion Codrescu,
Dichters Landschaften – antologie de haiku editată la Kronach,
Germania – 2011.
Cele câteva plachete publicate nu au fost
consecința finalizării vreunui proiect, scriu atunci și atât cât îmi dictează
sufletul. Când s-au adunat suficente texte compatibile cu editarea, în măsura posibilităților, o fac.
Nici pentru viitor nu am proiecte, dacă
am să fiu sănătos (ceea ce doresc pentru toată lumea), sunt sigur că am să mai
adun între coperte niscaiva gânduri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu