„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară

locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

vineri, 7 august 2015

INTERVIURI RO KU(XXIII)-CFC cu LETITZIA IUBU


LETITZIA IUBU

M-am născut la 1 octombrie 1937 în comuna  Pleniţa județul Dolj, Am. absolvit Facultatea de Medicină Generală din Bucureşti în anul 1960. Am făcut specializarea în neurologie şi am lucrat ca medic specialist şi primar în municipiul Craiova din 1971 până la pensionarea din 2003. Din anul 1991 sunt membră a Societăţii Medicilor Scriitori şi Publicişti din România, din 1996 a Societăţii Scriitorilor Olteni şi din 2003 a Societăţii Române de Haiku. Am publicat trei cărţi de proză şi trei plachete de poezie de inspiraţie.niponă ( haiku, tanka, haibun).

1. Cum te-ai apropiat de acest gen de  poezie? De câtă vreme scrii  haiku?


M-am apropiat de haiku la începutul aniilor 2000, prin intermediul colegei mele dr. Emilia Dumitrescu care scria acest gen de poeme, primise şi un premiu de excelenţă , Tokio 1994,cu următorul poem : pe plajă în zori - / pescari desculţi  şi lungi / ale lor umbre. Ea publica  in revista SMSPR," Clipa cea repede" Mi-a trimis şi primul ei volum "Alunecând în timp" cât şi pe următoarele, intitulate poeme în stil haiku, fiind la curent cu discuțiile : haiku sau tristhuri , micropeme.  La început nu ştiam decât că este o poezie în formă fixă, de sorginte japoneză, formată din trei versuri şi 17 silabe care imortalizeasă un moment din natură, format din două părţi  juxtapuse, separate printr-o cezură, având un kigo care să releve anotimpul.  Cu timpul, intrând în contact cu alţi haijini, şi citind mai multe despre lirica japoneză, am înţeles că regulile sunt mult mai multe şi întodeauna m-am minunat cum 3
 versuri ale unui haiku reuşit, pot să sugereze atât de multe, şi să genereze discuţii şi analize pe pagini întregi. Eu când scriu un haiku nu mă gândesc niciodată la reguli, fie acel moment mă atinge emoţional, sau când scriu la o temă dată, caut în amintire ceva legat de cuvântul respectiv.

 2 Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine esenţa?


În primul rând citind mai multe cărţi despre lirica japoneză apărute la noi în ultimii 25 de ani, scrise sau prefaţate de Florin Vasiliu, promotor al acesteia la noi în ţară şi continuând cu analizele, eseurile, documentările din reviste.
În al doilea rând am luat legătura cu membri ai societăților de haiku de la noi din ţară, SRH ( Valentin Nicoliţov, Vasile Moldovan, Adina Enăchescu, Cornelia Atanasiu, Magdalena Dale ş.a.), Societatea de haiku Constanţa ( Laura Văceanu, Radu Patrichi, Alexandra Flora Munteanu...) şi Clubul de Haiku " Bucurii efemere" de la Tg. Mureş  ( Ioan Găbudeanu ş.a.) fie prin corespondenţă trimițând şi publicând în revistele acestor societăţi, şi prin întâlniri directe, în special cele organizate la malul mări de Societatea de Haiku Constanţa.
În al treilea rând, începând din anul 2009, când l-am întâlnit pe dnul  Corneliu Atanasiu la un simpozion de la Constanţa, şi m-a invitat să particip la concursul on-line RO-KU, mi-am făcut cont pe internet şi am participat lunar la acest concurs. De asemenea am urmărit şi citit toate intervențiile şi analizele atât de pertinente şi documentate ale domniei sale, şi pot afirma cu certitudine c ă are un rol deosebit în atragerea tinerilor şi formarea unei noi generaţii de haijini  talentaţi, bine pregătiţi şi cu o cultură solidă
Tot on-line am luat legătura cu haiku-ul  francofon participând la unele concursuri primind si câteva premii şi menţiuni : Premiul IV şi III la concursul Haikuest 2012, 2013,  Premiul II laConcursul Mainichi 2013, Premiul III pentru haibunul Cățelul Puk la concursul anual organizat de editura L"Irol, Franţa 2011, Premiul III la concursul Villeneuve 2014
Tot online am participat aproape doi ani la un kukai francofon Herbe Folle, unde m-am situat de câteva ori pe primele locuri.

 3.Ai urmat nişte modele care ţi  s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat
 cineva?


Nu pot spune că m-a ghidat cineva, dar toate cele relatate la întrebarea anterioară, cât şi citind foarte multe poeme haiku, atât ale marilor maeştri japonezi : Basho, Issa, Sandoka, Shiki, Hosai ş.a. cât şi contemporani, străini şi români m-au făcut să înţeleg mai bine şi să mă apropi mai mult de acest gen de poezie.


 4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?


Am mai publicat în reviste şi antologii poezii cu rimă sau vers alb dar mai ales proză scurtă recenzii de cărţi etc.
În cea ce  priveşte lirica japoneză comparativ cu cea occidentală,  ştim că în haiku nu se foloseşte rima şi figurile de stil ca metafora, epitetul, comparaţia ,repetiţia, personificarea din poezia occidentală, dar sunt permise sau chiar apreciate elipsa, antiteza, paradoxul. În haiku emoțiile nu sunt descrise doar sugerate. Cele doua forme de poezie se bazează pe filosofii şi concepţii de viaţă diferite.
Un experiment interesant îmi pare al colegei noastre, Luciana Vladimir, care în placheta "Metamorfoze tăcute" adaugă unor micropoeme publicate anterior, trei versuri, păstrând tema, care respectă unele reguli ale haiku-ului. Voi da un singur exemplu din cele 110 prezentate de autoare:
        

DIN GRĂDINĂ
La fereastră
a înflorit corcodușul.

Un vârtej de vânt.
a aruncat în praf
albul petalelor.

Un parfum amar 
mă împresoară

Şi acum haiku-ul:

Un parfum amar -
vântul fură petalele
corcoduşului

  

5.Ai obținut premiul II la concursul RO-KU (octombrie 2009) cu un poem  reușit

Cerul înstelat -
în căuşul palmelorcastane fiebinţi

Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?

Cuvântul dat era castană. Prima parte a poemului, cerul înstelat ,reprezintă partea perenă, fueki, care va dăinui veşnic. Partea a doua, mi-am imaginat perioada de studenţie, când mergeam la munte la un foc de tabără, momente  plăcute dar trecătoare.
 

6. Ce valoare au pentru tine premiile, obținute în acest domeniu?

Premiile obţinute au fost o confirmare şi un stimulent pentru a continua, dar în acelaşi timp şi o obligaţie de a încerca să scriu mai bine, de aceea în ultimul an am hotărât să nu mai fac nimic din obligaţie şi nu am mai participat la nici un concurs în afară de RO KU, care este o legătură de suflet pentru mine.

 7. Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku de pe RO KU?
Deja am răspuns la această întrebare.

 8. Ce rol joacă în ceea ce scrii viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te
 ajută sau te încurcă?


În viaţa personală mă ajută, mă linişteşte, umple golul ce mă înconjoară. În activitatea profesională, fiind la pensie nu mai are un rol deosebit

 9.Poți numi trei poeme haiku de-ale autorilor români si/sau străini care îți plac
 în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?


Este foarte greu să aleg doar trei haiku-uri din atâtea care mi-au plăcut şi m-au marcat. Am să-l amintesc pe următorul care poate nu respectă toate regulile , dar a fost printre primele care mi-au plăcut şi l-am reţinut după mulţi ani
   

Seara-n câmp -
soarele apune
pe umerii ţăranului
        Domenica Pop


Pentru mine, amurgul reprezintă momentul zen, când comunicarea cu mama natură este posibilă. De asemenea acest haiku mi-a reamintit scenele cu ţărani din picturile lui Corneliu Baba.


Inspiratul haiku a lui Cezar Florin CIobică :
  

Capelă uitată -
paingi ţesându-i lui Iisus
un giulgiu nou


Şi deja celebru haiku a lui Şerban Codrin :
 

nopţi fără greieri  -
ceva se întâmplă
universului



 10.Ai publicat vreo carte de haiku?,Ce  proiecte ai pe viitor?


Am publicat trei cărţi inspirate din lirica niponă: Caruselul timpului, 2002.-ediţie trilingva,română, franceză, engleză
Clipa de taină,.2005 idem
Paşi pe nisip, 2013 - ediţie bilingvă română, franceză
Am mai apărut în câteva Antologii din ţară şi strainătate şi in câteva volume colective din Franţa : Enfansillages, ed.Unicite Franţa 2012
HAIGA, pictură în poezie de Ion Codrescu ed..AFH 2012
Amourse, ed.Forgerus d etoiles 2014
Jours d ecole, Ed,AFH e tRenee Clairon2014


Proiecte de viitor ? Să lăsăm timpul să-şi spună cuvântul.

Niciun comentariu: