DAN-VIOREL NOREA - M-am născut și
locuiesc în Constanța de 65 de ani. Am activat ca inginer specialist în
programarea calculatoarelor, la Centrul Teritorial de Calcul Electronic
Constanța, apoi la o firmă privată. În prezent sunt proaspăt pensionar.
De prin 2002
am intrat în viața literară. În prima fază am postat texte pe câteva site-uri
literare. Începand cu 2007-2008, am intrat în lumea reală. Am devenit membru în
Uniunea Epigramiștilor din România, în Cenaclul literar Mihail Sadoveanu din
Constanța, în Societatea de Haiku din Constanța și în câteva cenacluri literare
din alte orașe. În decembrie 2008 am fondat Clubul Umoriștilor Constănțeni, al
cărui președinte executiv sunt și astăzi.
M-am afirmat
în mai multe genuri literare –proză scurtă, poezie, epigramă, haiku, reportaj-
dar firul roșu care le străbate pe toate este umorul. Am participat în ultimii
5-6 ani la câteva zeci de festivaluri și concursuri de umor și nu numai. Am
diplome la mai toate genurile abordate. Am fost publicat în toate revistele de
umor, dar și în multe din cele literare și de cultură. Am apărut în peste 40 de
volume colective și antologii. Din acestea, 4-5 volume au fost coordonate de
mine.
Volume
personale publicate:
-
2011
– „Epi...gramatica” – volum de epigrame
-
2013
– „Raiul” – proză scurtă umoristică
-
2014
– „Ucenic la școala de senryu” – volum de senryu
-
2014
– „Gondola de Constanța” – volum de proză epistolară umoristică, scris împreună
cu scriitoarea Ina-Simona Cîrlan din Veneția.
1.
Cum
te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii haiku?
Prin 2005-2006 urmăream cu un
interes destul de vag postările de haiku pe site-urile literare unde activam,
ale unor autori cunoscuți și pentru alte genuri - Magdalena Dale, Loredana
Dalian, Elia David. Dar în 2007, Simona Dobrescu mi-a trimis câteva materiale
teoretice despre senryu, care m-au convins că genul mi se potrivește ca o
mănușă. De atunci particip sistematic la toate concursurile organizate de
Cornel Atanasiu.
2.
Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine esenţa?
Un rol esențial în înțelegerea
regulilor l-au avut doi oameni, Cornel Atanasiu pentru aspectele teoretice și
Șerban Codrin, de la care am înțeles ce este cu adevărat un haiku. De altfel,
prin 2008 am scris un mic eseu “Sinteze
despre haiku”, în care toate exemplele erau luate din “Marea tăcere”.
3.
Ai
urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat
cineva?
Cum spuneam, primul model, și
cronologic și ca importanță, a fost Șerban Codrin. Ulterior, am adăugat în
lista de modele pe Eduard Țară, Manuela Miga, Cezar Ciobîcă. Dar merită să
menționez modelul meu în senryu, domnul Jules Cohn Botea, care m-a convins atât
cu eseul “Senryu-kyoka - un
surâs în stil nipon”, cât și cu savuroasele sale poeme, apărute în volumul
“Zâmbete în stil japonez”.
4.
Ce
alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ
cu cea occidentală?
Am scris destul de multe poezii
umoristice în stil clasic, multe din ele în formă fixă ca aspect (sonet, rondel) sau conținut (fabulă,
parodie), dar debutul meu editorial a fost cu un volum de epigrame “Epi…gramatica”. Probabil formația
mea de epigramist m-a condus către senryu. Anul acesta am finalizat un proiect
pe care îl aveam demult în minte, un eseu “Studiu comparativ între două genuri scurte - epigrama și senryu”.
La a doua întrebare, nu pot spune că am o
părere bine conturată despre lirica japoneză. Cred că e acolo o subtilitate la
care cititorul occidental nu are acces, iar traducătorul este un trădător mai
mult decât în toate celelalte genuri de poezie. M-a frapat un exemplu dat
într-un scurt discurs al unui japonez, ținut la Paris: “Câte cuvinte aveți în
limba franceză pentru ploaie? Să zicem 10. Ei bine, în japoneză sunt 400!”
5.
Ai
luat locul I la concursul lunii decembrie 2013 cu un poem foarte reușit( noaptea
dintre ani/ printre artificii o / stea căzătoare). Ne poți spune
ce/cine anume te-a inspirat, cum ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?
Nu cred că a fost un moment de
inspirație, mai degrabă a fost un rezultat al logicii pe care am căpătat-o
datorită profesiei. Tema concursului a fost “Noaptea dintre ani”, deci primul vers a venit de la sine. Ce se
întâmplă în noaptea dintre ani? Bei șampanie și aprinzi artificii. Drept care
am scris două poeme, cel citat și următorul: “noaptea
dintre ani -/ mi-e sete, șampania / a picat la fix”. L-am ales pe primul pentru că are
câteva valori estetice tipic japoneze - mushin și contrastul fueki-ryuko. În plus,
la RK, un haiku este totdeauna mai votat decât un senryu.
6.
Ce
valoare au pentru tine premiile obținute ?
Anual se
organizează în țară câteva zeci de concursuri literare, din care particip doar
la cele de umor. La acestea se adaugă concursurile lunare de haiku, Romanian
Kukai și Haiku Club. Nu mă refer și la concursul săptămânal, Romanian Haiku,
pentru că la acesta nu se trimit diplome tipărite. În total am o mapă cu circa
70 diplome, obținute la toate probele abordate: haiku, epigramă, poezie umoristică,
proză scurtă. Cu toate acestea, fiecare nou premiu mă bucură la fel de mult.
Din păcate, nu
pot participa la concursurile internaționale de haiku, pentru că nu stăpânesc
suficient limba engleză. Știi, pe vremea mea, în școală se studia intens limba rusă.
7.
Ce
înseamnă pentru tine participarea la concursurile de haiku de pe RO KU?
Concursurile de
pe RO KU mă țin aproape de haiku. Fără ele, nu m-aș așeza niciodată la masa de
lucru cu intenția “Ia să scriu eu un haiku,
n-am mai scris demult”. Dar participând regulat la concursurile de haiku, m-am
pomenit autorul a aproape o mie de poeme. Așa se face că am apărut în 12
antologii și în câteva reviste de profil.
8.
Ce
rol joacă în ceea ce scrii viaţa ta personală şi activitatea profesională?
Te ajută sau te încurcă?
Până de curând, scrisul mă îndepărta de
viața personală, îmi rămânea foarte puțin timp pentru familie. Dar de când am
ieșit la pensie, dimineața este dedicată scrisului, iar în rest am timp și
pentru alte activități. Un pensionar trebuie să aibă o pasiune, o activitate
permanentă, un scop în viață, altfel nu e altceva decât un mort viu.
9.
Poți
numi trei poeme haiku de-ale autorilor români sau străini care îți plac în mod
deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?
Pustiu de toamnă -/ în chitară
plesneşte / încă o fibră
(Șerban Codrin,
Dincolo de tăcere - Toamna)
Vântul de seară -/ o
bătrână urmează / petale de cireş
(Eduard Țară, Vancouver Cherry Blossoms
Festival, Canada, 2010)
La lampa de gaz / s-au scris
capodopere -/ cred c-am să-mi cumpăr...
(Jules Cohn Botea, Zâmbete în stil
japonez)
10.
Ai
publicat vreo carte de haiku? Ce proiecte mai ai în acest sens?
Cum spuneam, din participarea la
concursurile RO KU m-am pomenit în “sertar” cu aproape 1000 de poeme. Anul trecut, când Cornel Atanasiu a
lansat concursul pentru debut al anului 2013, l-am întrebat dacă pot participa
cu un volum de senryu, ținând cont că aveam deja la activ alte două volume,
unul de epigramă și unul de proză scurtă. Mi-a răspuns de două ori da. Da,
pentru că era vorba de debut în haiku și da, un volum de senryu poate participa
la un concurs de haiku. Am muncit pe rupte o săptămână - selecție, grupare,
mici modificări. Am câștigat concursul și astfel a apărut volumul “Ucenic la
școala de senryu”. Dar câștigarea concursului nu e esențială, odată munca
făcută, aș fi publicat oricum volumul.
În acest moment am alte câteva proiecte - poezie umoristică,
pagini de jurnal de călătorie, proză scurtă.
Dar referitor la haiku, răspunsul este da, intenționez să public în viitor
un volum de haiku sau combinat haiku-senryu. Dar n-aș putea să dau un termen.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu