„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

miercuri, 5 noiembrie 2014

INTERVIURI RO KU (IV) CFC cu NARCISA LILIANA FĂRCAȘ




Numele meu este Fărcaș Narcisa Liliana, locuiesc în Dobra, județul Hunedoara și lucrez în domeniul sanitar ca asistentă medicală. Sunt căsătorită și am doi copii: Alexandru Vlad și Bianca Alexandra.

1. Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

Primele poezii haiku pe care le-am citit au fost ale Luciei Amarandei, în urmă cu câțiva ani.
Ea știa că scriu poezie și mi-a zis să încerc și acest gen. Din 2012 am găsit pe internet site-ul
Cititor de Proză și în paralel m-am gândit să caut informații despre poezia haiku.
Așa am găsit grupurile Ro Ku și Romanian Haiku.

2. Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine esenţa?

Mi-au prins foarte bine regulile publicate de domnul Corneliu Atanasiu, îndrumările pe care
le-am primit pe parcurs.

3.Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

Da, am învățat foarte multe de la ceilalți participanți la concursurile din cadrul acestor două grupuri,citind haiku-urile scrise de ei .

4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

Scriu mai mult poezie în vers alb și proză scurtă. Pentru mine a scrie un haiku este echivalent,
metaforic vorbind, cu încercarea de a descrie printr-o singură fâlfâire de aripi întreaga frumusețe a zborului unui cocor, toata splendoarea păsării în văzduh. În proza occidentală poți pleca de la un singur cuvânt, un singur vers și apoi începi să creezi tu însuți mici lumi imaginare. În poezia haiku trebuie să concentrezi un întreg univers în doar trei versuri.

5.Ai luat locul I la concursul lunii decembrie 2013 cu un poem foarte reușit(noaptea dintre ani -/ pe drumuri paralele/ două singurătăți). Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum  ai reuşit să scrii un haiku atât de bun?

Referitor la haik-ul “noaptea dintre ani -/ pe drumuri paralele/ două singurătăți”am descris de fapt două imagini. Una a fost cea a mulțimii care se adună în noaptea de Anul Nou în centrele orașelor, mulțimi fericite, debordând de bucurie și de bună dispoziție și cealaltă imagine, în contrast cu prima, a oamenilor singuri, triști, care deși trăiesc în aceeași societate și au de multe ori destine asemănătoare trec unii pe lângă ceilalți, umăr lângă umăr și totuși nu sunt decât “singurătăți”.

6. Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu? 

Mă stimulează și mă motivează să scriu în continuare și poezie haiku.

7. Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku de pe RO KU?

Mă ajută foarte mult să țin legătura cu ceilalți participanți la concursurile haiku, sunt mult mai sigură că ceea ce scriu nu este doar maculatură.

8. Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

De fiecare dată încerc să “fur“ cumva din timpul ce îl acord activității profesionale și vieții personale ca să împac și activitatea aceasta creativă care ar avea nevoie de mult mai mult timp liber.

9.Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?

Am reținut  cu deosebire următoarele trei haiku-uri
“se scutură prunul-/ sub arcușul viorii/ plânge primăvara
(Steliana Cristina Voicu)

“un pui de vulpe/ culcat în lutul roșu/ alt apus de soare“ 
(Vania Stefanova)

“se-ntorc  cocorii-/ în evantai lumina/ sub aripile lor“ 
(Ana Urma)

10.Ai publicat vreo carte de haiku? Ce  proiecte ai în acest sens?


Încă nu am publicat niciun volum de haiku. Dacă voi aduna material suficient poate că va vedea lumina tiparului și un volum din acest gen de poezie.

Niciun comentariu: