Maria(na) Doina Leonte - Născută la 24 septembrie 1964 la Udești
– Suceava. Învățătoare, promoția 1983. Absolventă a Facultății de
Psihologie și Pedagogie, promoția 2013.
A publicat în 12 antologii: una de proză, opt de poezie dintre
care două bilingv (română-engleză și română-franceză) și trei de haiku. Este
unul din coordonatorii antologiei poetului Paul Blaj, ,,Cum răspunde în
apă faţa la faţă”.
Volume proprii: ,,Povestiri din Casa Nordului”(povestiri pentru copii) și
,,Karumi”(volum de haiku).
Premii literare: 2012 – menţiune pentru poezie la Concursul Naţional de
Literatură ,,Agatha Grigorescu Bacovia” – Mizil;
2010– 2014 – numeroase premii ( I, II, III) şi menţiuni la concursurile de
haiku: RH, RK, RC
1. Cum te-ai apropiat
de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii haiku?
E foarte interesant
cum mâna (sau degetul) destinului acționează în viața noastră: printr-o simplă
atingere poate pune în mișcare un întreg univers.
Îmi amintesc că
prin 2009 eram într-o pauză, la școală, și vorbeam cu colega mea, prof. Popescu
Elena Doina, despre poemele într-un vers ale lui Ion Pillat, stil de poeme cu
care cochetam în acea vreme. La un moment dat, colega mea a rostit un cuvânt pe
care nu-l mai auzisem (haiku), motiv pentru care nici nu am înțeles ce a spus
și am rugat-o să repete. Am trecut repede peste jena ignoranței mele și am
recunoscut că nu știam ce înseamnă. Mi-a explicat pe scurt:„haiku este o poezie
japoneză formată din trei versuri și 17 silabe”. Momentul acela a fost momentul
care a declanșat căutările mele pe tărâmul poeziei nipone. Nu am încercat să
scriu chiar de atunci fiindcă încă eram fidelă poemelor într-un vers, poeme
care aveau alte reguli și care își puteau permite diverse mijloace artistice.
În 2010 a venit o
nouă provocare, printr-un concurs de haiku de pe site-ul „Cartea
Tinerilor Scriitori”, condus de Cristina Ştefan. Am participat cu primul
meu haiku din viața mea și am luat premiul trei, ceea ce
m-a încurajat
să mai încerc, numai că tot ce reușeam atunci nu erau decât niște micropoeme.
2 Cine/ce te-a ajutat
să-i înțelegi mai bine esenţa?
În căutările mele
pe internet am găsit niște articole publicate de Corneliu Traian Atanasiu
despre regulile care trebuie respectate pentru a scrie haiku (http://www.poezie.ro/index.php/personals/230473/Reguli_pentru_a_scrie_haiku), despre textul haiku-ului (http://www.poezie.ro/index.php/poetry/13939619/Textul_%C3%AEn_haiku), despre implicarea emoţională şi
textul haiku-ului (http://www.poezie.ro/index.php/poetry/13940147/index.html?newlang=ron) Nu am înțeles totul de prima dată, ba chiar și
acum, recitindu-le, le văd printr-o altă lumină, ca pe o nouă revelație.
După ce am început
să scriu, primele sfaturi și primele încurajari au venit din partea Iulianei
Linte. Apoi, prin iulie 2010, domnul Corneliu Traian Atanasiu a făcut niște
sugestii la încercările mele de haiku publicate pe site-ul Lira 21. Mi-a plăcut
teribil ce a rezultat și am văzut în domnul Corneliu Traian Atanasiu un mentor
de excepție. Am început să pun întrebări, am solicitat materiale, am
obținut informații în plus, am citit câteva comentarii la haiku-uri
foarte bune, am lecturat mărturii despre cum s-au născut unele poeme, am studiat
poeme premiate la concursuri internaționale, am vizionat PPT-uri cu cele mai
bune haiku-uri, un PPT despre tridimensionalul din haiku, și de atunci în
colo pot să spun că am început să mă apropii tot mai mult de ceea ce înseamnă
haiku.
3.Ai urmat nişte modele
care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?
Cred că încă sunt în stadiul în care mă
ghidez după modele (nu pot spune că am un stil propriu). Poate chiar
acele prime modele au declanșat în mine potențialul creator și dorința de a
experimenta noi revelații, noi stări de meditație pornind de la o înrămare în
cuvinte a unei imagini din natură. Când
spun „modele”, nu mă refer la un anume hajin, ci la categorii de poeme scrise
prin anumite tehnici. Mi-au plăcut și m-au influențat haiku-urile în care sunt
prezente paradoxurile și „metaforele” naturale generate de reflexiile în
apă, în stropul de rouă, în geam sau de iluziile optice. Ghidajul de care am
avut parte a fost atât unul indirect, prin intermediul concursurilor cu teme
din cadrul Clubului Haiku, prilej cu care toți membri am primit de la domnul
Corneliu Traian Atanasiu diverse materiale despre tehnici folosite în haiku cu
exemplificări de poeme și cu comentarii complete (analize, critici, aprecieri),
cât și unul direct, printr-un schimb de câteva mail-uri prin care am solicitat
părerea despre primul haiku scris după lecțiile primite (gutuie în
geam –/ pe ciobul cu dulceață/ doar o furnică). Spicuiesc
din răspunsurile primite, răspunsuri care m-au încurajat să continui: „Haiku-ul
tău este inteligent lucrat. Sugerează toamna prin gutuia din geam şi chiar
retragerea furnicii (acum una singură), la fel ca gutuia, în interior. Natura
se conservă, dar împuţinată. Ciobul tău bănuiesc că e un regionalism pentru
vreun vas, dar sună bine şi aşa. Reuşeşti să prinzi, fără farafastîcuri,
atmosfera uşor austeră a toamnei. Important este că ai înţeles că nu e
nevoie de dichiseală şi zorzoane. Trebuie să spui întîi lucrurilor pe nume. Nu
trebuie să spui ce simţi, trebuie să regizezi o scenă care să fie grăitoare. ”
„E foarte bine, gîndeşti ceea ce vezi şi simţi. Şi
prinzi bine valenţele lucrurilor şi relaţiile posibile între elementele
imaginii şi între imagini.”(Corneliu Traian Atanasiu)
De
asemenea, o influență benefică au avut și concursurile de „haiku la fotografie”
organizate de Ioana Dinescu, prilej cu care am interacționat primind câteva
sfaturi.
4.Ce alt gen de poezie
mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea
occidentală?
Din 2007 până în
2010 am scris poezie cu vers clasic, iar din 2010 scriu doar poezie cu vers alb
și haiku. Sunt două genuri aflate la capete opuse, una cu prea multă libertate,
iar alta cu reguli stricte.
Am mai abordat, tot din lirica niponă, tanka, renga, senryū și haiga. Consider lirica japoneză etalon pentru că are o tradiție
îndelungată, dar nu exclud definitiv noile tendințe de inovație din lirica
occidentală datorate, în special, specificului limbii țărilor din occident
(număr de silabe mai mic sau mai mare, accent diferit, polisemie etc).
5.Ai
luat locul I la concursul lunii mai 2014 cu un poem foarte reușit( la
orfelinat -/ pe o foaie de desen/ un melc cu casă). Ne poți spune
ce/cine anume te-a inspirat, cum ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?
Mulțumesc
pentru votul colegilor și pentru aprecierile dumneavoastră. Kigo pentru
concursul din luna respectivă era cuvântul „melc”. Imediat mi-a venit în minte un
haiku din primele articole citite (semnate de Corneliu Traian Atanasiu),
un haiku ce m-a impresionat foarte mult (se demolează – /
netulburat pe-un fost zid/ un melc cu casă - Ioana
Dinescu). Mă fermecase constrastul dintre ruinele unei case și liniștea
melcului cu casă. În același moment mi-a venit în minte un alt haiku (șevalet
uitat -/ umbra unui nor peste/ schița soarelui - Manuela
Dragomirescu ). Alte imagini, gânduri, amintiri, au dat buzna în perioada
de preparare (prima etapă a procesului de creație): fotografia
devenită virală pe internet în 2013 ce reprezenta un desen făcut de un copil de
la un orfelinat (copilul desenase o mamă, apoi s-a cuibărit pe asfalt la
pieptul ei); mi-au venit în minte fragmente din cartea „Acasă” de Luminița
Aldea, carte care descrie viața la orfelinat. Mai scrisesem prin 2010 un PA
(proză arhiscurtă) despre copii de la orfelinat care desenau case pe asfalt.
După ce toate acestea s-au îngrămădit în gândurile mele, a urmat perioada de
incubație, cu primele încercări, apoi a venit iluminarea cu poemul pe care l-am
trimis la concurs după etapa de verificare. Am mizat pe contraste (copii
fără casă/melc cu casă), pe empatie, pe nevoia de cămin exprimată prin desen,
pe ironia sorții și poate că au fost și alte, dar în subconștient.
6. Ce valoare au pentru
tine premiile obținute în acest domeniu?
Premiile au valoare
atât de confirmare că sunt pe drumul cel bun, cât și de provocare pentru
perfecționare. Simt că mă obligă spre ascensiune, dar e o obligație
frumoasă.
7. Ce înseamnă pentru
tine participarea la concursurile de haiku de pe RO KU?
Prima dată am
participat în iulie 2010, când încă nu știam prea bine cum se scrie haiku (nici
cum se citește). Am primit doar un vot și m-am clasat pe locul XIV. Am citit cu atenție
poemele câștigătoare, m-am mai documentat, și, pentru luna august, am muncit o
lună la poemul meu (fulger printre brazi -/ lângă trunchiul
zdrenţuit/ aşchii de viori), poem care a beneficiat
de un comentariu apreciativ din partea domnului C. T. Atanasius și a cărui
poveste a fost publicată în revista RO KU, nr. 2. A primit 13 voturi și
s-a clasat pe locul V. M-a încurajat foarte tare și m-a ambiționat.
Participarea la
concursurile de haiku de pe RO KU mă ajută, nu doar să scriu mai bine, ci și să
învăț să citesc haiku, să evaluez, să clasific atunci când am de votat. Când se
publică rezultatele, îmi pot da seama de capacitatea/incapacitatea mea de
evaluare a poemelor aflate pe primele șase locuri.
8. Ce rol joacă în ceea
ce scrii viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te
încurcă?
Nu m-am gândit
niciodată la asta… Însă, la o analiză rapidă, pot afirma că mă ajută atât
viața personală, cât și cea profesională. Doar timpul insuficient, deseori, e o
piedică pentru studiu, pentru noi încercări. Atât viața personală cât și
cea profesională îmi oferă provocări pentru a scrie. Sunt o fire contemplativă,
uneori meditativă. În copilărie doream să devin pictoriță (aveam șanse după
spusele profesorilor). Mai târziu a apărut pasiunea pentru cuvântul scris, apoi
pentru fotografie. Consider că în haiku se întâlnesc fericit imaginea și
cuvântul.
Cenaclul literar pe
care îl conduc la școală din 2013 îmi oferă oportunități pentru a le transmite
și elevilor valorile nipone, regulile scrierii haiku-ului. Și pentru că și eu
mă consider membră a cenaclului, scriu cot la cot cu ei, îmi fac temele
conștiincios :). De asemenea, discuțiile cu colegii pasionați de
literatură, împărtășirea încercărilor și rezultatelor mele, interesul domniilor
lor pentru ceea ce scriu, sunt câteva aspecte care mă influențează pozitiv.
9.Poți numi trei poeme
haiku de-ale autorilor români sau străini care îți plac în mod deosebit
și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți ?
Da. Mi-ar fi plăcut
să fi scris eu foarte multe poeme. Trei dintre acestea ar fi:
desfăcând
harta –
petale
de cireș între
noi
și Japonia (Eduard Țară)
geamul
cât palma –
flori
de liliac
acoperă
cerul (Valeria Tamaș)
se
demolează –
netulburat
pe-un fost zid
un
melc cu casă (Ioana Dinescu)
Sunt primele poeme
care mi-au plăcut, pe care le-am înțeles și care m-au influențat.
Imaginile m-au urmărit în multe din poemele create.
10.Ai publicat vreo
carte de haiku? Ce proiecte ai în acest sens?
Da, am publicat în 2012 volumul
de haiku intitulat „Karumi” coordonat de poetul Paul Blaj și Corneliu Traian
Atanasiu.
De ce Karumi?
În loc de răspuns voi cita un scurt fragment din prefața scrisă de
Corneliu Traian Atanasiu: „Karumi, termen introdus chiar de Bashō, cel mai
mare maestru al haiku-ului japonez, pentru a numi noua orientare a poeziei
pe care o practica, este uşurinţa, dezinvoltura, firescul,
naturaleţea. Se spune că haiku-ul e poemul unei respiraţii. Trăirea are
spontaneitatea firească a minunii, expresia pe aceea a gestului cel mai simplu
şi inevitabil al vieţii. Haiku-ul e doar un simplu gest vital. Umil şi totodată
indispensabil. Pe cât de fragil, pe atât de grav. Cu cuvintele celui mai
reputat autor român de haiku, Şerban Codrin, el este « triumful
simplităţii în arta de a folosi cuvîntul. »”
Volumul este structurat pe cinci anotimpuri:
Primăvara - Muguri de cireş şi ţipăt de cocori
Vara - Floarea-soarelui umbrită de fluturi albi
Toamna - Frunze de arţar în cuibul gol al berzei
Iarna - Flori de gheaţă-n geam la ultimul colind
Al cincilea anotimp - Limba soacrei şi zâmbete de ciocolată amară
Primăvara - Muguri de cireş şi ţipăt de cocori
Vara - Floarea-soarelui umbrită de fluturi albi
Toamna - Frunze de arţar în cuibul gol al berzei
Iarna - Flori de gheaţă-n geam la ultimul colind
Al cincilea anotimp - Limba soacrei şi zâmbete de ciocolată amară
Ultima parte conține câteva
pagini de comentarii ale unor poeme prezente în concursuri, practică des
utilizată de hajini.
Ar mai fi poeme pentru încă un
volum, dar nu am niciun proiect în acest sens. Deocamdată. Recunosc că
prin această întrebare a venit o provocare.
Mulțumesc!
Un comentariu:
Pare usor - desi simt ca ma insel, sunt tentat sa incerc.
Trimiteți un comentariu