Continuăm seria lecţiilor de haiku ale lui Edward Weiss publicate pe
Este bine să cunoaştem şi părerile şi practica haiku-ului în ţările de limbă engleză.
Edward Weiss este poet, autor şi publicist la Wisteria Press. Cele două volume ale sale "Bird Haiku" and "Seashore Haiku" sînt publicate şi disponibile şi el lucrează deja la un al treilea volum. Vizitaţi http://wisteriapress.com pentru a afla mai multe.
*
Cei mai mulţi autori şi profesori de haiku sugerează să priveşti de aproape natura şi să observi ce se întîmplă în acea clipă. O metodă bună de a obţine starea haiku dar nu singura.
Fiţi atenţi… este important să obţineţi starea de activitate a emisferei drepte înainte de a scrie haiku. De ce? Pentru că voi înşivă sînteţi materialul cel mai bun todeauna cînd nu vă conectaţi la gîndirea analitică a emisferei stîngi. Iată cum fac eu.
Mai întîi, cînd încerc să surprind un moment haiku, nici nu observ natura şi nici nu privesc lucrurile. Fac totul doar în capul meu. De ce? Pentru că în felul ăsta mă transpun în modul de activitate al emisferei drepte! Dacă aş privi, să spunem, un copac şi m-aş întreba ce să spun despre el, aş gîndi şi n-aş mai avea acces la acea parte din mine care ştie doar intuitiv ce să spună.
Nu spun, acum, că doar activitatea din capul tău ar fi cel mai bun sau singurul mod de a scrie haiku. Spun că, dacă asta merge pentru tine, fă-o. Dacă însă a privi o scenă din natură îţi reuşeşte mai bine, atunci asta trebuie să faci.
Totdeauna am fost uimit cu cît de multe reguli de a scrie haiku pot veni profesorii. Unii spun că trebuie să observi ce ai în preajmă. Da, poţi face asta şi poti de asemenea să observi, la fel de bine, cu ochiul minţii. Dacă poţi vedea o scenă, vizualiza o imagine în minte şi poţi scrie un poem despre asta, acel poem este la fel de valabil ca unul creat “pe loc” ca să spun aşa. Oricum ar fi, tot emisfera dreaptă va lucra.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu