„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

luni, 12 noiembrie 2007

EXEMPLE DE HAIKU (lecţii de haiku 2)

Continuăm seria lecţiilor de haiku ale lui Edward Weiss publicate pe


Este bine să cunoaştem şi părerile şi practica haiku-ului în ţările de limbă engleză.

Edward Weiss este poet, autor şi publicist la Wisteria Press. Cele două volume ale sale "Bird Haiku" and "Seashore Haiku" sînt publicate şi disponibile şi el lucrează deja la un al treilea volum. Vizitaţi http://wisteriapress.com pentru a afla mai multe.

*


Mi-a plăcut totdeauna idea haiku-ului. Ideea că poţi “surprinde” o dispoziţie sufletească cu extrem de puţine cuvinte mă intrigă. Dar de unde să începi şi pe cine să citezi? Sînt atît de mulţi poeţi…

După ce am citit cu atenţie biblioteca mea locală şi pe aceea de pe internet, am găsit un poet numit Bruce Ross. Mi-a plăcut deîndată poezia lui. Şi, cînd spun că mi-a plăcut, chiar aşa este! M-am simţit curînd eu însumi desenat în lumea lui. Vedeţi, tot ce îmi plăcea la el era chiar ce citeam. Mai întîi, nu scria ceea ce se numeşte senryu care se referă la oameni şi la ce fac ei. Nu. El scria despre natură. El făcea ceea ce au făcut mulţi dintre poeţii japonezi şi reuşea asta păstrând o simplitate desăvârşită. Iată un exempul al unuia din poemele sale:

iaz de vară -
stînjenei galbeni se-apleacă
în umbre

Simplu şi frumos. Vedeţi, având exemplul cuiva care v-ar plăcea să vă fie mentor… cineva care poate să vă ghideze şi încurajeze. Totuşi, nu l-am întîlnit niciodată personal pe Bruce Ross, dar am citit şi recitit poemele sale pînă ce au devenit o parte din mine. Şi acum ele sînt o parte din propiul meu stil!

Cred că este într-adevăr important să-ţi găseşti un mentor. Tot ce se cere pentru asta este să găseşti un alt poet a cărui poezie să-ţi placă. Asta-i suficient ca să poţi primi şi îndrumare, şi inspiraţie. Mai multe exemple de haiku puteţi găsi mai curînd la autorii voştri favoriţi.

Niciun comentariu: