„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

luni, 20 iulie 2015

INTERVIURI RO KU (XVIII) CFC cu DANIELA ZGLIBUȚIU



DANIELA ZGLIBUŢIU


M-am nascut la Timisoara in toamna anului 1970.Mama mea,scria poezii populare si mi- a transmis dragostea pentru poezie inca de mica.
Desi am studiat cativa ani la facultatea de psihologie din Timisoara,am abandonat studiile pentru a ma ocupa de marketing si management. In urma cu 14 ani am hotarat sa ma stabilesc in Italia,unde am luat Masterul in Discipline Umanistice ,urmand cursurile unei Scoli de Dezvoltare a Potentialului Uman.De  aproape zece ani lucrez ca educator in domeniul bunastarii psihofizice.Datorita profesiei mele , studiez de mai bine de 10 ani , filozofia chineza ,filozofia zen si in general valorile culturii orientale.
De comunitatea haijinilor italieni si de regulile care sunt la baza unui haiku de calitate m-am apropiat abia in primavara anului trecut. Desi daca privesc in urma,realizez ca , m-a insotit pretutindeni dragostea pentru natura si dorinta de-a invata sa ma exprim cat mai clar si mai simplu.
In august 2014,am creat un grup virtual in Romania, Haiku de azi si de ieri ,care-si propune sa promoveze valoarea haiku-ului traditional.
In Italia sunt membra a Asociatiei Italiene de haiku,iar exemplul lor ma incurajeaza foarte mult.Anul acesta am fost admisa in Arhiva Poetilor Italieni De Haiku,un privilegiu rar ,tinand cont de faptul ca au fost admisi mai putin de 10 haijini.
Poate intr-o zi ,vom reusi sa avem si in Romania haijini voluntari care sa promoveze si sa incurajeze practicarea acestei arte,in spitale, scoli, azile de batrani si inchisori, asa cum se intampla in Italia si, probabil, si in alte tari din lume.



1. Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

   Poezia scurta a fost mereu in inima mea.Fara sa cunosc regulile care stau la baza unui haiku ,am scris poezie scurta de cand aveam 9 ani.Am inceput sa scriu haiku abia anul trecut.

2 Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine esenţa?

Am invatat regulile in cateva grupuri virtuale italiene.Amintesc Asociatia italiana de haiku in mod particular.Din dorinta de a scrie in limba romana ,am cunoscut intr-o oarecare masura si comunitatea din Romania..Domnul Corneliu Atanasiu mi-a dat lamuriri iluminante la unele intrebari si a corectat in cateva ocazii greselile pe care le faceam.

3.Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

Nu pot sa spun ca am urmat un anumit maestru.Am invatat de la toti cate putin.O vreme am fost indragostita de Issa ,apoi de Basho si nu in ultimul rand , de Serban Codrin. Basho spune:”Nu  merge pe urmele maestrilor,ci cauta ceea ce cautau ei.”


4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

A capta o clipa reala din viata de zi cu zi ,incercand sa o definesti in mod simplu , cu maxim 10 cuvinte mi se pare atat de fascinant ,incat am renuntat chiar de la inceput sa scriu poezie occidentala. Lirica japoneza este impregnata de spiritul filozofiei zen.La radacina  expresiei artistice nipone exista armonia ,autenticitatea, simplitatea, echilibrul. Un autor care cultiva aceste insusiri le transmite cititorului printre randuri...

5.Ai obținut locul I la concursul Romanian Kukai din decembrie 2015, cu un poem reușit

găleata cu vâsc-
în batista bătrânei
banii de pâine


Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum  ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?



Locuiesc in Italia de multa vreme, dar aproape in fiecare an reusesc sa vin acasa de sarbatori.Acest haiku l-am scris dintr-o suflare in timp ce mergeam spre aeroport.O batranica care sta in picioare ore intregi ,cu capul plecat ,in fata unui magazin de lux ,in plina iarna este o priveliste cutremuratoare. Aceasta imagine face parte di peisajul sarbatorilor de iarna romanesti.


6. Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu?


Premiile confirma faptul ca sunt pe strada cea buna si ma stimuleaza sa scriu mai bine.


7. Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku de pe RO KU?


Participand la concursurile RO KU ,am  ocazia sa intru in contact cu spiritul haijinilor  romani si sa recontactez matricea culturala care ne caracterizeaza.


8. Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?


Profesia mea si stilul de viata pe care l-am ales merg mana in mana cu haiku-ul.In cabinet am invatat sa ascult si sa observ cu atentie pe cei care au nevoie de ajutorul meu.A asculta si a observa cu atentie sunt elementele de baza in scrierea unui haiku.


9.Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români si/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?


“deodata zarind
macii pe zidul stravechi -
restu-i tacere”(Serban Codrin)


“scartaie usa -
vantul de toamna intra
fara sa bata”(Antonio Mangiameli)


“strabunicii -
prunul salbatic
infloreste din nou”(Jane Reichhold)


10.Ai publicat vreo carte de haiku? Ce  proiecte ai pe viitor?


Anul trecut am creat o carticica cu 35 de haiku-uri ...Spun am creat deoarece am facut 100 de exemplare cu material reciclabil..Am vandut-o cunoscutilor prietenilor si colegilor mei ,iar banii i-am donat unde era nevoie.Dorinta mea de a scrie in limba romana s-a implinit  anul trecut ,cand am creat grupul “Haiku de azi si de ieri”.Unul dintre obiective este acela de a tipari  o antologie cu cele mai bune haiku-uri scrise de membrii grupului in primul an de activitate.Va multumesc pentru atentie!

Niciun comentariu: