„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

miercuri, 8 iulie 2015

INTERVIURI RO KU (XII) CFC cu RADU TUDOSAN






RADU TUDOSAN: Sunt născut pe 28/08/1993, în judeţul Dolj.
Am copilărit în Craiova, unde am fost elevul Liceului 
"Elena Cuza.Pasiunea pentru scris am descoperit-o la o vârstă destul de fragedă, cred că prin clasa a 7-a, însă până am ajuns la facultate nu am publicat nimic.Urmez facultatea de drept "Nicolae Titulescu" din Bucureşti. Pe lângă facultate şi pasiunea pentru scris, de aproximativ 9 ani practic dans sportiv de performanţă, în prezent sunt legitimat la Academia de Dans "Mihai Petre", din Bucureşti.


1.Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

Fără să-mi dau seama şi fără să fii căutat în mod special genul acesta de poezie, m-am apropiat de el prin intermediul unui site de poezie, www.poezie.ro, unde am văzut pentru prima dată un haiku.M-a atras foarte mult simplitatea haiku-ului şi profunzimea lui, în ciuda dimensiunii reduse a acestuia.Am început să scriu haiku în urmă cu aproximativ jumătate de an.

2. Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine esenţa?

Mi-am dat seama foarte repede că scrierea haiku-ului necesită studiu aprofundat pentru a-i înţelege esenţa.Primele haiku-uri, care defapt nu pot fi numite haiku-uri ci doar poeme de mici dimensiuni, le-am postat pe acel site de poezie, iar editorii site-ului m-au îndrumat către articole despre haiku.Tot pe poezie.ro, am intrat în legătură cu domnul Corneliu Traian Atanasiu, care m-a iniţiat cu adevărat în arta haiku-ului.

3.Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

Am urmat modele consacrate ale autorilor de haiku din Romania, am citit comentarii pe seama lor făcute de domnul Atanasiu şi articolele dânsului.Acestea m-au ajutat foarte mult să înţeleg mai bine haiku-ul.

4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

Pe lângă scrierea haiku-ului, scriu şi poezie occidentală, ambele îmi plac foarte mult.Cred ca o diferenţă majoră între cele două genuri este modalitatea prin care autorii işi transpun ideile, trăirile.Haiku-ul nu are nevoie de figuri de stil pentru a transmite trăirile autorului, acestea există şi ies la suprafaţă într-un mod pur, simplu şi profund.

5.Dacă îţi mai aminteşti, te rog să ne spui cine sau ce  anume te-a inspirat în scrierea unui poem drag ţie şi pentru faptul că ţi-a adus un premiu.

O să fac referire aici la un poem care a obţinut locul 1 la kukai-ul Paştele la români, 2015.
vopsind ouăle-
o pată de culoare
pe chipul bunei

Poemul este inspirat din realitate, făcând referire la străbunica mea, rămasă singură la casa de la ţară, după moartea bunicii mele, fiica ei.Paştele este una din sărbătorile în care putem fi ceva mai mult timp alături de ea, în acest timp petrecut împreună cu familia, fiind fericită că suntem alături de ea.

6. Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu? 

Premiile obţinute mă încurajează foarte mult să continui în scrierea haiku-ului, îmi dau o stare de spirit pozitivă.

7.Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku de pe RO KU?

Particip la concursurile de haiku de pe RO KU pentru că prin prisma lor pot împărtăşi haiku-urile mele cu alţi autori de haiku, pot citi alte haiku-uri şi intra în contact cu alţi iubitori de haiku.

8.Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

În general, mă inspir foarte mult din viaţa personală şi activitatea profesională, în scrierile mele.Cu siguranţă mă ajută.


9.Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români şi/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?

O să încep cu un poem străin pe care l-am citit la concursul "Sharpening the green pencil", care mi-a plăcut în mod deosebit:

letting go...
the butterflies I'll never
see again
(Asni Amin)

De asemenea, mi-au plăcut foarte mult şi mi-au rămas întipărite în minte următoarele:

seară cu dansuri
şi moarte în lumină-
efemeride
(Şerban Codrin)

ceaţă peste sat-
din ce în ce mai multă
şi pe-ai mamei ochi
(Cezar Florin Ciobâcă)

10.Ai publicat vreo carte de haiku? Ce  proiecte ai pe viitor?

Încă nu am publicat nicio carte, pe viitor poate că voi face asta.

Niciun comentariu: