LIVIA CIUPAV
Absolventă a Universităţii de Vest din Timişoara,
Facultatea de Fizică, respectiv Facultatea de Informatică.
Autoare a volumelor de poezie Obsesii, 2007 si
Calendar de ceapă, 2010.
Prezentă cu poezie, proză şi teatru în antologii
şi reviste literare.
1. Cum te-ai apropiat de acest gen de
poezie? De câtă vreme scrii haiku?
Am început să scriu haiku prin 2005.
La prima vedere
părea un gen de poezie uşor de abordat. A trebuit să treacă câţiva ani ca să
înţeleg că un haiku înseamnă mai mult decât cele trei versuri care îl compun,
în el fiind concentrată întreaga filosofie de viaţă a japonezului.
2. Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai
bine esenţa?
Cărţile de haiku erau greu de procurat, iar pe Internet erau publicate prea
puţine materiale despre haiku în limba română. Şi
atunci a apărut Romanian Kukai şi a umplut golul. Se întâmpla prin 2007.
3.Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în
seamă? Te-a ghidat cineva?
Nu am avut nişte modele anume. Am
citit mult, am participat la concursuri, am învăţat din greşeli.
4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai
despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?
Lirica japoneză are ceva aparte.
Poate atrage prin filosofia din spatele
versurilor sau poate e contactul cu o cultură atât de diferită de a noastră,
cert e că exercită o fascinaţie extraordinară care rezistă probei timpului, nu
dispare peste noapte.
5.Ai obținut premiul al II-lea la concursul Mainichi
Daily News 13th Annual Haiku Contest, Tokyo cu un poem reușit
Anul Nou –
în paltonul ros
o bancnotă fără valoare
Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum ai
reuşit să scrii un haiku atît de bun?
Anul Nou e momentul în care se face
bilanţul. Şi totul se dovedeşte a fi trecător, anii, tinereţea, bancnota devine
lipsită de orice valoare. Timpul e necruţător, îşi pune amprenta asupra tuturor
lucrurilor din jur, tot ce rămâne e singurătatea, tristeţea, uitarea.
6. Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest
domeniu?
Un premiu e o dovadă ca am reuşit să
mă fac înţeleasă, că există persoane care apreciază ceea ce fac.
7. Ce înseamnă pentru tine participarea la
concursurile de haiku de pe RO KU?
Integrarea într-un colectiv pasionat
de lirica japoneză, şansa de a învăţa de la ceilalţi.
8. Ce rol joacă în ceea ce scrii viaţa ta personală şi
activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?
E secolul vitezei, avem tot mai
multe de făcut şi timpul pentru creaţie e tot mai dificil de găsit. Încă încerc
să mă împart între ele, de cele mai multe ori fără succes, dar continui să încerc.
9.Poți numi trei poeme haiku de-ale autorilor români
si/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii
tu însuți?
măturând
grădina
uită
de zăpadă:
mătura
(Bashō)
Mormânt
părăsit –
anul
acesta flori roz
de
nu-mă-uita.
(Manuela
Miga)
Desfăcând
harta-
petale
de cireş între
noi
şi Japonia
(Eduard
Ţară)
10.Ai publicat vreo carte de haiku? Ce proiecte ai pe
viitor?
Am avut şansa de a fi publicată în
mai multe antologii şi volume colective de haiku, amintesc doar câteva:
Primele viziuni, Primul cocor, Dimineţile cocorilor, Ţipăt de cocor, Stol de
cocori, Antologia Romanian Kukai, Vioara de lut. Iar în 2010, în urma
concursului de debut Romanian Kukai a văzut lumina tiparului volumul Calendar
de ceapă.
Nu am proiecte legate de haiku în
viitorul apropiat, încerc să mă concentrez asupra terminării romanului la care
lucrez cu intermitenţe de câţiva ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu