Renunțarea la propoziție
Este notoriu faptul că haiku-ul este recunoscut ca o notație
a clipei, ca o decupare a unei scurte secvențe de imagini (cadre
cinematografice) din fluxul timpului. Neîndoielnic că propozițiile, prin verbul
la indicativ prezent, înregistrează cel mai fidel momentul acțiunii, al faptului chiar atunci întîmplat. De ce
există însă atunci această reticență sau chiar ostilitate a autorilor față de
exprimarea în propoziții și față de prezența verbului la indicativ prezent?
Tendința
spre evitarea verbului este, cred, o consecință a pericolului care amenință
mereu pe cel care folosește vorbirea (discursivă) în propoziții: acela de a se pronunța asupra faptului evocat, de
a deveni subiectiv comentîndu-l, trădînd astfel atitudinea rezervată, discretă,
reticentă recomandată unui autor de haiku. Este greu și aproape imposibil să
epurezi propoziția de tendința de a exprima și
o părere, o atitudine, de a aviza favorabil sau nu ceea ce ar trebui să fie
doar înfățișat. Și cuvintele, și îmbinările lor, chiar dacă sînt nepropoziționale,
sînt impregnate mereu de intenționalitatea umană, dar numai propozițiile o
exprimă și explicit, fățiș, formal,
aprobînd sau dezaprobînd. De aceea, de multe ori, pentru a evoca faptele este
preferată o construcție verbală cu verbe la moduri nepredicative, în care nu se
mai afirmă sau neagă nimic. Dacă în asemenea construcții mai există vreo
intenție, ea nu mai este afirmată declarativ,
sentențios și imperativ, ci
rămîne în sarcina unor aluzii sau sugestii survenite în timpul contemplării
(nonverbale) a imaginilor oferite prin intermediul textului. Ca și în aceea a
savurării apropourilor pe care le prilejuiește sensul figurat al unor cuvinte
din text.
Preferința pentru gerunziu
Manifestări de durată
Evitarea exprimării în propoziții, o manifestare a ascezei
stilistice, o figură reductivă a retoricii negative, nu înseamnă însă că
fiecare altă opțiune a formulării nu este valorificată și pentru valențele sale
stilistice pozitive. Preferința pentru utilizarea gerunziului atenuează incisivitatea și instantaneitatea manifestărilor evocate și le dă o anume durată și continuitate în timp. Uneori,
ca în poemele de mai jos, tocmai pentru a sublinia manifestarea de durată, e
precizat doar un moment anterior cînd ele ar fi început, fără să contenească
nici în prezent.
(muzica sorţii –) / de aseară crivăţul / scrâşnindu-mi la geam
de-aseară dormind
/ lângă sperietoare - / (amândoi singuri)
deodată crescând
/ în geam umbra bufniţei - / (singurătate)[1]
Tocmai lungirea excesivă a celor
ce se întîmplă devine o marcă emoțională a unor împrejurări greu de tolerat,
stresante.
Alteori, continuitatea, greu de ținut
sub observație permanentă, e dovedită doar de o altă întîmplare convergentă cu
prima. La figurat, gheața (din poemul
de mai jos) s-a rupt (totuși) dacă deja
au apărut florile-n coș. Lucrurile s-au petrecut însă pe nebăgate de seamă.
de azi pe mâine / subţiindu-se gheaţa - / (frezii întrun coş)
Persistența
poate deveni condiționare sau cauză
Persistența
manifestării poate fi însă percepută și ca o condiție sau o cauză a altceva,
mai greu de închipuit, care, iată, acum se-ntîmplă. Continuitatea zilei încinse
de vară și a truditorului din cîmp devine intensitate apoteotică. Insistența
ploii pare că s-a înverșunat asupra unei biete crizanteme, întunericul se
schimbă magic la față reflectat de sticla ferestrei, arșița coace cartofii neculeși încă. În ciuda
frigului, mîinile culeg căldura, poate doar sufletească, a faptului că încă ai
ce mînca. Înfometați, cîinii nu mai latră la lună, parcă-s dedați și ei la a
degusta simbolistica umană.
(zi fără sfârşit
–) / topindu-se în aur / un secerător
singură ploaia / căzând pe-o crizantemă - / (ce-o mai fi
mâine)
(noapte în zloată
–) / o fereastră-albindu-se / de
prea-ntuneric
(direct în pământ
–) / fără plită seceta / arzând
cartofii
încălzindu-ne / lângă pâine
mâinile - / (soare de iarnă)
(foamete în sat –)
/ câinii sorbind cu ochii / Calea
Lactee
Accentul
se mută, cum se vede, de pe înțelesul manifestării pe durata ei excesivă, devenită
intensitate perceptibilă emoțional.
Condiționarea unei manifestări pare însă, în următoarele
poeme, să se confunde sau măcar să cocheteze chiar cu cauza ei:
căzând frunzele – (în
salcie numărul / stelelor crește)
murind cantorul - /
(ţârâitul în orgă / al greierului)
stingând veioza – (numărul țânțarilor / crește-n
cameră)
abia ţârâind
- / (se zimțează-orizontul / în munți și
piscuri)
smulgând un morcov - /
(deodată mirosul mov / al pământului)
negăsind pâine –
(luna-n vitrina goală / a brutăriei)
(într-un ciob străvechi -) / încolţitul grâului / dezgheţând geamul
Fundal,
background, atmosferă
Ceea ce se întîmplă fără răgaz, necontenit, capătă alura și
forța unei permanențe, care poate deveni cadru, atmosferă, pe fundalul cărora
se poate reliefa mai bine, mai pregnant, mai contrastant, un alt fapt sau un obiect.
trudind pământul - /
(ciocârlia deasupra / fără odihnă)
desăvârşindu-şi / cu
răbdare lucrarea - / (coji de ou sub cuib)
negăsind nimic - / (doar
sprijin în mireasma / stânjeneilor)
(măceșe roșii -)
/ luna în amurg stingând / lampioanele
(seară de iarnă -) / umbra sperietorii / căzând peste sat
(de ziua muncii -) / la soare uscându-se / pielea unui cal
lângă salcia / înflorind
neştiută - / (Calea Lactee)
singur un cântec / zdrenţuind golul nopţii – (pași pe zăpadă)
păzindu-şi umbra /
deasupra nămeţilor - / (sperietoarea)
(moșii de iarnă -) / vântul unduind puful / mâţişorilor
(crivăţul nopţii –) / răzmeriţă predicând / pace în pustiu
mamă alergând
/ cu povara în spate - / (vânt lung de toamnă)
(furtuni de iarnă -) / lângă vatră ţăranul / ascuţind plugul
(amiază
goală -) / nămeţi ondulându-se / domol
pe nimic
Neavînd incisivitatea verbului la indicativ, manifestarea
prezentată de un gerunziu este mai degrabă o indicație de coloratură, de
nuanță, de tonalitate. Gestul secerătorului de mai jos nu este unul impulsiv,
el ia mai degrabă pulsul zăbavnic al coacerii ca să-și plieze ființa pe ceea ce
e mai presus de zorul și de păsul său.
(zi fără pâine –) / secerătorul spărgând / un spic în palmă
Omisiunea agentului
Fiind un mod impersonal, gerunziul înlesnește suprimarea
explicitării celui care face acțiunea numită de verb. Gestul pios pe care
cineva, nu știm cine, îl face în fața florii de colț, capătă o formulare
universală. Autorul nu-și revendică fapta, dar tocmai acest lucru, prin
anonimatul asumat, o face un fel de pildă vie, valabilă pentru oricine.
la semeţul pisc /
renunţând şi-ngenunchind - / (o floare-de-colț)
Și în următoarele poeme,
faptul că nu este precizat cel care face acțiunea dă un fel de obiectivitate
actului. În ultimele două poeme, el fiind subînțeles doar ca o stihie, fără
trup și fără chip.
citind un roman - /
(de fapt nourii serii / trec peste miriști)
ocolind frunza / ori
umbra unei săbii - / (noapte în zloată)
(gară în viscol -) / privind îngrijorarea / călătorilor
(cheie pierdută -) / la primul ger încuind / poarta cu nimic
(noapte și viscol
-) / prin porţile vraişte / năvălind
nimeni
Folosirea
rutinieră a gerunziului
În destule cazuri însă, nu se apasă pe valențele speciale ale gerunziului și
diferența stilistică față de folosirea verbului la indicativ prezent nu mai
este suficient de marcată: durata manifestării evocată de verb nu mai este una
cu efecte atît de însemnate și apreciabile, impresia de condiționare sau de
atmosferă nu mai apare, agentul nu mai este omis. Diferența față de propoziția
constatativă devine minimă și gerunziul poate fi lesne substituit cu
indicativul prezent.
(încă o noapte
-) / un hoţ de iarbă cărând /
în spate luna
(soare în apus
-)/ (şi albinele căzând / la datorie
(vânt dinspre
mare -) / ultima frunză de plop / fisurând
luna
(muncă de-o
noapte -) / pescarii trăgând la mal /
bărcile goale
(prima ninsoare
-) / toporul despicând-o / cu tăişu-n
sus
(luna acestei nopți -) / pe zăpadă
umbra mea / devenind albă
(frigul de astăzi -) / cascada luând formă / de catedrală
oraş degerând
- / (un ghiocel în palma / cerșetorului)
răsturnându-se / doar
sania fetelor - / (de neînțeles)
spărgând poleiul - /
(grădinarul vopsește / un ciot cu verde)
țurţure căzând
/ şi-n cer zborul aştrilor – / (aceeaşi cale)
(zori de Mărțișor -) / bătrânul coborându-şi / ochii spre pământ
încă ciripind
– (din greu vrabia-n zbor / printre ciocîrlii)
celălalt drumeţ
/ închinându-se în colb - /
(floare de bostan)
pe şanţ ciulinul / ţinând loc de ceasornic - / (amiază albastră)
(printre vechi stampe -) / o molie completând / biblioteca
(după
furtună -) / o barcă fără pescar / ajungând
la ţărm
(soare în apus -) / o umbră ducând altă / umbră pe umăr
(fără niciun scop -) / încăo ninsoareaşezând / albul peste alb
Atenuînd precizia minuțioasă și
cumulardă a prezentului indicativ, care ține să surprindă riguros momentul
exact, agentul și persoana implicate într-o manifestare dată, gerunziul
relaxează datele înregistrării și universalizează oarecum momentul, îl saltă
într-un fel de prezent etern epurat
de balastul circumstanțelor parazitare. Textul vorbește astfel mai mult de o
prezență emblematică, iar imaginea poate deveni lesne o figură alegorică.
Participiul
trecut și supinul
Despre o acțiune și despre rezultatul
ei se poate face aluzie, fără a recurge la propoziție, și prin folosirea
participiului trecut cu valoare adjectivală. În următoarele poeme nu e
constatat decît efectul unui act
nenumit (dar subînțeles ca anterior momentul evocat) asupra unor lucruri sau
ființe. Faptul este astfel evocat indirect.
uneori noaptea / smuls din meditaţie - / (baltă cu
broaşte)
(Orion pe cer –)
/ deja uzată pânza / păianjenului
oameni şi copaci
/ frânţi în aceeaşi dramă / (zori
după viscol)
necules mărul / pe-o
creangă fără frunze - / (pendul în amurg)
(cu mult mai
singur -) / fără burniţa / rarefiată
în gol
Uneori însă, participiul
trecut poate avea (ca și în cazul gerunziului) și efectul unui instantaneu
ad-hoc, a unui gen de prezent etern.
proptit în sapă - / (de
dimineaţă număr / ciocârliile)
reflectat în zori / de
geamul muzeului - / (un zbor de lăstun)
Acțiunea poate fi numită și prin verbul la supin,
participiul trecut cu prepoziție, avînd deci valoare substantivală. În acest
caz, manifestarea nu mai este un act efectuat pe moment ci o îndeletnicire, o preocupare,
o treabă convocată cu tot ritualul ei profan și haloul ei simbolic.
la prăşit sfeclă - / (
între fete un băiat / cu batic roşu)
după pescuit – / (trei undiţe şi-un singur / nufăr
în plasă)
la cules
cartofi - / (de şapte zile şi nopţi / în alt mileniu)
Sau, ca în cazul greierului
(nenumit în poem), un act caracteristic și definitoriu, de unde și
posibilitatea elipsei agentului.
la ţârâitul
/ în soba îngheţată – / (cum s-aprind focul)
Fără prepoziția de rigoare pentru
supin, participiul trecut devine substantiv care evocă o acțiune de durată,
căreia îi putem savura întreaga rezonanță.
(murind cantorul -) / ţârâitul în orgă / al greierului
(în străvechiul pian -) / vuietul primei furtuni / de primăvară
Infinitivul
Infinitivul este numele verbului, forma sub care este
prezent în dicționare. Este și el un mod invariabil, inflexibil, fără variații
de timp, număr, persoană. Și nepredicativ. În poemul de mai jos, stilistic,
mărturisește alb, neutru care este preocuparea cuiva. Nu apreciază în niciun
fel ceea ce acel cineva face, sugerează doar că este complet absorbit de
trandafirul pe care-l contemplă, că existența lui, clipa de acum, este dedicată în totalitate trandafirului.
(clipa de acum -)
/ a medita în preajma / trandafirului
Forma lungă a infinitivului este deja un substantiv. Citirea sau așteptarea de mai jos devin doar ipostaze virtuale (aproape stări
ale lumii) capabile să absorbă
subiectul, persoana, situația obiectivă propusă fiind predominantă.
(Cartea Genezei –) / o citire
în brazda / aburind zorii
în aşteptarea /
găleţii din fântână - / (întîi aburii)
(găuri în asfalt
-) / sclipirea după-aversă / a
Pleiadelor
Chiar și Pleiadele sînt acaparate și
înglobate în sclipirile din micile
băltoace.
Substantivul nume de manifestări
Chiar fără să fie forme (flexionare) ale unui verb, există
suficiente substantive, multe derivate lexicale ale verbelor, care numesc
acțiuni, manifestări, fapte, înlesnind astfel înlocuirea verbului printr-un
substantiv. Această substituție face ca manifestarea să nu mai fie percepută
doar ca un act punctual, căpătînd putința de a sugera atmosfera poemului, ambianța în care sînt
integrate și care-și pune amprenta asupra celorlalte elemente de compoziție.
(azi imposibil /
de săpat în livadă –) / rutul
melcilor
(trei nopţi de crivăţ –) / acelaşi
scârţâitul / felinarului
bufniturile / butucilor în sobă - / (pace
de iarnă)
muncă de-o noapte – (pescarii trăgând la mal / bărcile goale)
lectură în zori - / (de pe carte cu palma / adun polenul)
muncă de-o noapte – (pescarii trăgând la mal / bărcile goale)
lectură în zori - / (de pe carte cu palma / adun polenul)
odihnă în parc – / (odată cu această /
simplă ninsoare)
odihnă-n iarbă - / (încă frige puşca
/ de vânătoare)
Forța evocării
prin substantiv constă în faptul că el devine un fel de nucleu iradiant,
capabil să emane și să impună un climat, să facă simțită o lume sau o ipostază
a ei doar invocînd-o, fără să vorbească despre ea.
seară cu dansuri / şi moarte în lumină - / (efemeride)
(încă ciripind -)
/ din greu vrabia în zbor / printre
ciocârlii
(soare în declin -
) / pe gânduri la mesajul /
efemerelor
(streașina spartă -) / reparaţii în lipsa / rândunelelor
o clipă umbra / în
cădere pe clopot - / (și niciun dangăt)
(reflectat în zori /
de geamul muzeului - ) / un zbor de
lăstun
(întunecare –) / strigătul
altei mierle / în acelaşi loc
(altfel de viscol –) / drum de noapte cu molii / strivite-n faruri
(altfel de viscol –) / drum de noapte cu molii / strivite-n faruri
zborul de noapte - /
(fulgeră în alb pieptul / rândunelelor)
Folosirea substantivului pentru a face
doar aluzie la manifestări umple spațiul poemului de nuanța unei vibrații
aparte. Verbele, nefiind prezente explicit, sînt înglobate în înțelesul substantivelor.
Drum de noapte, de pildă, aduce-n
fața ochilor nu calea de comunicație ci călătoria cu un vehicul rutier, starea de
spirit din timpul deplasării. Cu atît mai mult locuțiunile substantivale în zbor, pe gînduri, în cădere care notează
mai degrabă modalități de a fi sau atitudini decît acțiuni, faceri.
[1] Toate haiku-urile citate în acest studiu, dacă nu se precizează în mod expres alt autor, sînt din volumul Marea tăcere al lui Șerban Codrin. Cuvîntul important pentru exemplificare va fi marcat cu italice, partea poemului mai puțin semnificativă pentru moment va fi izolată în paranteze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu