Propoziții dar nu sentințe
Haiku-ul, prin textul său, evocă obiecte (lucruri, entități existente) care pot fi percepute
senzorial ca imagini. Invocă totodată
aura lor de spiritualitate (imaginală) prezentă simultan cu ființa lor
materială. Le convoacă pe ambele
pentru a provoca în mintea și sufletul cititorului o țesătură de sugestii și
aluzii. Obiectele pot fi evocate doar
ca (simple) prezențe sau prin manifestările lor. Ca existențe sau prin fapte,
prin manifestări.
Merită să
repet că voi considera manifestările
drept obiecte în înțelesul de
elemente de recuzită utilizate în compunerea haiku-ului. Ceea ce le face să poată
fi asimilate obiectelor este faptul că pot fi percepute senzorial, că sînt,
într-un anume fel, actele unui agent, că emană deci de la un obiect (ființă sau
persoană) sau se prezintă ca și cum ar exista un factor responsabil de ceea ce,
de fapt, poate doar (li) se întîmplă pur și simplu. Această accepție ține de un
fundament structural al înțelegerii noastre, acela pe care este grefată și
limba. Chiar dacă are un substrat animist care vede totul ca și cum ar fi
însuflețit. Există o presupoziție (metaforică) subînțeleasă a limbii care
admite tacit o confuzie: frunza nu cade așa cum zboară o pasăre, coaja oului nu
plesnește așa cum germinează cartoful etc. Și frunzei și cojii de ou li se întîmplă ceva și nu ele fac ceea
ce se petrece totuși cu ele. Dar vorbirea nu diferențiază explicit, formal
aceste două modalități de manifestare și vorbește despre aceste pățanii ale
lucrurilor ca și cum ar fi faptele
lor.
Propoziții constatative
Cea mai
patentă îmbinare de cuvinte prin intermediul căreia sînt evocate manifestările este aceea a propozițiilor constatative și, în marea
lor majoritate, ele sînt prezente în partea mai lungă a poemului, aceea de 12
silabe. Asta pentru că, bineînțeles, gramatical, cele mai potrivite cuvinte pentru
a evoca manifestările sînt verbele și, de obicei, ele sînt predicative. Spun propoziții constatative deoarece, ca să se
păstreze în spiritul haiku-ului, nu interpretează, nu comentează, ci doar
remarcă, identifică și consemnează un fapt. Îl înregistrează și-l promovează.
Îl indică, îl reliefează și ni-l recomandă.
Primul caz de astfel de propoziții este unul mai rar în
peisajul haiku-ului, acela al unei propoziții mai scurte aflată în partea de 5
silabe a poemului. O propoziție aproape simplă – predicat și subiect:
cad flori de cireş -
/ (în parc bătrâna doamnă / deschide-umbrela)[1]
Și în ea, și în cele care
urmează, există mereu un agent (real sau presupus) care execută, efectuează,
comite ceea ce se petrece: florile, fluturele, stolul, trandafirul, coaja,
floarea-soarelui, nuanțele, frunzele, fibra, buruienile, cartoful, barza.
(stele absente -)
/ cu fală intră-n oraş / un fluture
alb
(pete în soare -)
/ deodată stolul / de grauri se ridică
(după spectacol
-) / un trandafir din jerbă / se scutură
alb
(fulger în noapte
-) / încă o coajă de ou / plesneşte
în cuib
(noapte de aur -)
/ se-ntoarce după lună /
floarea-soarelui
vibrează pe-un ram / zece
mii de nuanţe - / (galben în brumar)
(aproape seară –)
/ pe un brad curg frunzele / altui
arbore
(pustiu de toamnă
–) / în chitară plesneşte / încă o
fibră
(liniştea nopţii
–) / se răstoarnă în brumă / Calea
Lactee
(prima chiciură
–) / până în zori înfloresc /
buruienile
printre vechituri
/ germinează un cartof – (noapte de
iarnă)
(după furtună –)
/ barza repară lovind / luna cu
ciocul
Grupajul conține doar
propoziții cuminți, în care acțiunile
agenților sînt pe măsura lor și a firescului (contextual). Poate doar fibra care plesnește să aibă și un sens
mai figurat, dar asta doar întîlnind pustiul
toamnei. Spun cuminți, în ideea
că tonul propozițiilor, chiar dacă ele afirmă sau neagă ceva, nu este unul
vehement, polemic, elogios sau denigrator. Intonația și informația vehiculată
rămîn neutre, albe, fără relief. Verbul nu deraiază spre metaforă. Poate doar
un pic la buruienile-nflorite de chiciură.
Propoziții abia vibrate
Propozițiile constatative pot glisa însă ușor, ușor spre a
surprinde moduri de a percepe totalmente reale, dar care includ și iluziile
expresive ale observatorului (în fond, reale și ele). Modalitatea de a vedea
(simți) poate interfera la un moment dat cu realul - cînd ridici brusc
privirea, cînd ești transportat de țîrîitul
greierilor sau cînd lumina indecisă a crepusculului te fascinează - și-l poate deruta,
îi poate induce o ușoară vibrație.
(ridicând ochii –) / de lună se loveşte / cârdul de cocori
(abia ţârâind –)
/ se zimţează-orizontul / în munţi cu
piscuri
(soare-n
scăzământ –) / din larice curg
frunze / ori ace de ceas?
Trepidație sau tremur care,
ca în ultimul poem, pare chiar să se mire de indecizia în sine a unei realități
(cam) șovăitoare. Cel puțin într-un anume moment. Poate chiar în momentul haiku.
Propoziții transfigurate
Un pas mai
departe, transfigurarea (figură de
stil specifică haiku-ului) devine dominantă. Iluzia preia controlul și impune
viziunea ca un fapt mai presus de banalitatea reală.
(stea în
crepuscul –) / pe pajişte se aprind /
păpădiile
(sat părăginit –)
/ prin geamuri luminează / măceşi în
floare
(stinge lumina –)
/ sub fereastră bujorul / tocmai se-aprinde
(zborul de noapte –) / fulgeră în alb pieptul /
rândunelelor
îi luminează / un răzor de rapiţă - / (drumeţii
noaptea)
Păpădiile și măceșii, bujorul
înflorit, rîndunelele și rapița fac lucruri mai presus de ceea ce le stă în
fire. Ele nu mai sînt doar ceea ce erau și îndeplinesc un fel de aspirație
neștiută pînă acum, devenind ceea ce meritau să fie. Își depășesc oarecum,
chiar în acest moment, menirea altfel prea modestă și fadă.
Propoziții extatice
Și transfigurarea
poate fi însă depășită. Viziunea dă frîu liber unei realități fără frontiere.
Faptele sînt acum aproape de fiorul și elanul din pînzele expresioniste. Limita
dintre regnuri dispare, dimensiunile sînt înfrînte, o năzuință unanimă de
depășire de sine pare să se instituie în lume. Dar asta fără a pierde contactul
cu concretul, cu realitatea unei lumi, e adevărat, în stare de exaltare.
Cititorul consimte simultan și la reverie, și la modestia realului care o
declanșează. Iar ironia îi asigură echilibrul. Exaltarea, resimțirea
paradoxului, este strunită de acea conștiință, mereu trează, a lui ca și cum.
până şi lemnul /
din gard înmugureşte – / (seară în verde)
deseori nimeni /
ori ceaţa împing poarta - / (drum
spre nicăieri)
(odihnă-n iarbă –)
/ încă frige puşca / de vânătoare
(căzând frunzele
–) / în salcie numărul / stelelor creşte
spicele cântă / din Johann Sebastian - / (soare
de-amiază)
(cerul deasupra –)
/ a fost odată un ciob / cu
albăstrele
(stingând veioza
–) / numărul ţânţarilor / creşte-n
cameră
(citind un roman
–) / de fapt nourii serii / trec
peste mirişti
Propoziții cu simbolism mai marcat
Am lăsat deoparte acțiunile umane. Pentru că sînt
intenționate și codificate social, ele au un simbolism mai bogat și, de cele
mai multe ori, saturat de subînțelesuri afective și spirituale. Un prim grupaj
adună împreună un buchet de gesturi semnificative prin ele însele.
nimeni pe stradă / nu-şi încheie hainele - / (ploaie cu soare)
(cad flori de
cireş –) / în parc bătrâna doamnă / deschide-umbrela
(burniţa nopţii –)
/ cu-amândouă mâinile / strâng haina
la piept
Semnificația gesturilor este
înțeleasă chiar fără să fie ajutată de convergența cu cealaltă parte a
poemului: bucuria estivală, sclifoseala fostei,
frigul greu de suportat. Asemenea înregistrări listate ar putea constitui un
repertoriu pentru un aspirant la arta actoricească.
Un al doilea grupaj nu etalează doar gesturi, ci omagiază
ritualuri. Obiceiuri care, chiar dacă și-au uitat tîlcul și taina, sînt
aureolate de patina vechimii și de o consimțire tacită care nu mai are nevoie
de nicio motivare.
(Moşii de vară –)
/ cu oale pentru nimeni / umblă
babele
(foame de-amiază
–) / îngenunchează în cerc /
culegătorii
(dându-mi gutuia
–) / întâi o înveleşte / în ziarul
Timpul
Actele de mai jos nu mai sînt susținute de semnificații deja
codificate în mentalitatea colectivă. Autorul a lăsat în seama cititorului
efortul și bucuria de a da un înțeles sugestiilor prezente în verbele folosite.
Poate că maestrul este chiar viforul, grădinarul zorit anticipează și ține să
fie în avangarda invaziei verdelui, mireasa se pregătește gospodărește pentru
viața profană, baba este roaba veacului de trudă subumană care nu se mai
sfîrșește.
(viforul de-acum
–) / la fereastră maestrul / pictează
cu alb
(spărgând poleiul
–) / grădinarul vopseşte / un ciot cu
verde
(cea dintâi
noapte –) / mireasa izgoneşte /
crinii din casă
(un veac în amurg –) /
ară colina vaca / şi baba la jug
Iată și două poeme în care verbul, la persoana I plural,
asociază autorul, cu autoritatea lui subiectiv-persuasivă, la ceea ce se
petrece. În primul, gestul este pus discret pe seamna umbrelei. Defecțiunea
este însă evident doar mimată, cei doi îndrăgostiți refuză umbrela, într-un
elan euforic, pentru a se bucura de ploaia de vară.
numai umbrela /
noastră nu se deschide – / (ploaie de
vară)
În al doilea, pluralul este
unul aforistic și ne solidarizează pe noi, cititori și oameni, la a percepe efectiv
că umilitatea fără apăsarea nevoii este încă prea frivolă. Nu spusa este aici
convingătoare, ci faptul în sine, imaginea îngenuncherii de voie, de nevoie.
(oricât de umili
–) / doar la cules cartofii / cădem în genunchi
Propoziții la limita subiectivului
În acest ultim subcapitol sînt adunate propoziții în care,
contrar obișnuinței, exigența eliminării autorului este încălcată. În primul
grupaj, apariția autorului nu atentează la obiectivitatea constatativă a
propozițiilor. Deși sînt aluzii mai nuanțate, vecinătatea, albirea, ruptura și
gestul înfrigurat nu sînt distorsionate de faptul că autorul este cel în cauză.
(întâiul îngheţ –)
/ preajma sobei o împart / cu păianjenul
(vifor în stepă
–) / mi-albeşte peste noapte / părul
de spaimă
îmbrăcând haina /
dau numai de ruptură - / (furtuni de
iarnă)
(burniţa nopţii –)
/ cu-amândouă mâinile / strâng haina
la piept
În alte propoziții răzbate însă o nevoie (aproape
disperată):
bat la singura /
casă cu lumini stinse - / (viscol în amurg)
concentrarea extremă:
(seară în tihnă
–) / aud căzând polenul / pe floarea
cepei
divulgarea unei preferințe, e
adevărat, oarecum exemplare:
(fără iluzii –) / dintre cireşe aleg / pe cele-amare
și o mărturisire alegorică
referitoare la lecturile precoce care fecundează și vor fructifica mai tîrziu:
(lectură în zori –) / de pe carte cu palma / adun polenul
Alte propoziții par să fie răspunsul la o anume provocare:
schimbarea modului de a căuta, întreruperea lucrului, nevoia de a împărtăși
bucuria, taina germinării, sfiala în preajma unei ființe neajutorate.
sting felinarul - / cu
degetele caut / constelația
(proptit în sapă
–) / de dimineaţă număr / ciocârliile
(e seară, copii –)
/ într-un snop de rapiţă / vă aduc
luna
ascund în pământ / ce
n-aţi văzut vreodată - / (un pumn de boabe)
(la ţârâitul / în
soba îngheţată –) / cum să-aprind
focul
Ca o încheiere, este de observat că în aproape o treime
dintre haiku-uri există propoziții. Evitarea nu echivalează cu eliminarea. Prezența
lor trebuie însă să fie discretă, să nu dea curs discursivității subiective, ci
să promoveze evocarea cît mai neutră a faptului pe care propoziția îl
menționează.
[1] Toate haiku-urile citate în acest studiu, dacă nu se precizează în mod expres alt autor, sînt din volumul Marea tăcere al lui Șerban Codrin. Cuvîntul important pentru exemplificare va fi marcat cu italice, partea poemului mai puțin semnificativă pentru moment va fi izolată în paranteze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu