Haiku şi literatură pentru copii (I)
Cronica de mai jos a fost scrisă
de poetul Ioan Găbudean, în anul 2019. Deşi are ca subiect principal trilogia pentru
copii “Cărţile Laurei”, în ea se fac referiri şi la cărţile de haiku şi de
fotohaiku ale lui Dan Doman, fiind ca atare foarte interesantă pentru autorii
de haiku. Cronica este destul
de lungă pentru spaţiul nostru, aşa că o vom publica în două părţi.
Între tentaţia haikuului şi literatura pentru copii
de Ioan Găbudean
DAN DOMAN, pe numele său
adevărat Valentin Dan Tiberiu Pomârjanschi, absolvent al UBB din Cluj-Napoca,
este cunoscut şi apreciat ca unul dintre cei mai importanţi autori români de
haiku, obţinând numeroase premii, atât în ţară, cât şi în străinătate.
Debutul editorial şi-l face cu
cartea “Hoinar în munţi / A Wanderer in the Mountains” (în
română şi engleză) la Editura Europolis din Constanţa, 1996, cu haikuuri în
maniera clasică a lui Matsuo Basho, mai degrabă, decât în cea a lui Masaoka
Shiki. Urmează în 2012 cartea de fotohaiku “O cărare prin ierburile toamnei”,
Editura Limes, Cluj-Napoca, cu o prefaţă consistentă şi pertinentă a lui
Dumitru Radu, beneficiind şi de o postfaţă lămuritoare a ceea ce ar însemna
fotohaikuul (“o nouă formă a poeziei vizuale”) în viziunea autorului, care îşi
semnează cărţile cu pseudonimul Dan Doman.
În 2018 îi apare la Bucureşti
o altă carte de fotohaiku, “Noi şi o
stea / We and a Lone Star”, în care sunt prezente, pe lângă haikuuri, şi poeme-în-lanţ
(tot de inspiraţie niponă, scrise cu prietenii săi poeţi: Olga Neagu, Dumitru
Radu, Iulian Dămăcuş, Ioan Găbudean, Radu Patrichi, Sonia Coman, Dana Ciobanu,
Nicolae Ştefănescu), însoţite de fotografii.
Cele două cărţi de
fotohaiku au apărut în condiţii grafice excelente, cu haikuuri inspirate şi
fotografii color aparţinând autorului, pasionat de natură, haiku, nataţie,
fotografie, cărţile pentru copii. A mai scris şi plachete apărute în Colecţia
de poezie /haiku/ a revistei “Orfeu”, Târgu-Mureş, între anii 1999 şi 2005,
precum şi consistenta carte de haiku “Umbra muntelui miroase a răşină”, Editura
Limes, Cluj-Napoca, 2009, cu o postfaţă de Dumitru Radu. Un fapt nostim, dar
mai puţin cunoscut este acela că poemul care a dat titlul cărţii, premiat la concursul de haiku Ito En, Japonia, 2005 a
fost plagiat de un japonez de şaisprezece ani, cu care a luat un premiu la
acelaşi concurs, în 2009. Ulterior, la sesizarea lui Eduard Ţară şi a
autorului, premiul a fost retras.
În anul 2001 îi apare
cartea pentru copii “Laura în Ţinutul Pădurilor”, Editura Allfa, Bucureşti,
carte care va figura, revizuită şi adăugită în trilogia din 2018 intitulată
“Cărţile Laurei”, trilogie ambiţioasă la care a depus o lungă şi asiduă muncă
de creaţie, cele trei volume însumând nu mai puţin de 550 de pagini.
Trilogia e densă, cu
întâmplări care ţin trează atenţia cititorului, cu aventuri şi cu situaţii
neprevăzute, cu personaje credibile, dar şi cu eroi asemănători celor din basme
sau din literatura SF.
În volumul întâi intitulat “Laura în Ţinutul Pădurilor” facem cunoştinţă cu
Laura, personajul central al trilogiei, şi cu părinţii ei foarte ocupaţi, tata,
geolog, mama, soprană, cu bunici binevoitori şi de ajutor pentru supravegherea
fetiţei, simpatică, inteligentă, vioaie, plină de temperament, visătoare şi dornică
de aventuri şi suspans…
Când mama Laurei pleacă în
Suedia să cânte – ocazie ce nu
trebuie ratată desigur –, pentru două
stagiuni, Laura şi tatăl ei vor trebui să se gospodărească singuri. Aşa ajung
să plece în Banat unde tatăl Laurei are o casă rămasă de la străbunicul. Şi un
miniautogir vechi cu care se poate zbura, “Brânduşa”. Vom face cunoştinţă cu
Banatul de Munte, cu munţii Semenicului, cu valea Bârzavei, cu o natură
încântătoare, relaxantă şi dădătoare de optimism, pe un fond de veselie, de bună
dispoziţie, mai ales că în peisaj apar trei personaje ca din basme: Brăduţu, un
brad mititel cu trăsături umane, Bufni, o bufniţă înţeleaptă şi simpatică,
totodată, “tricotată din lână cafenie”, şi Dolo, un dovleac de viţă veche din
Banatul de câmpie, toţi prietenii Laurei. Ce bine-i când ai prieteni de
nădejde, nu-i aşa?
În acest ţinut feeric viaţa
nu era grea, dar nici uşoară, căci au de înfruntat pe Baba-Lupoanea şi pe
Banditul-Tigru, o vrăjitoare urâtă şi rea care pune ochii pe maşina de zbor a Laurei
– autogirul “Brânduşa” – şi ajutorul ei. Tatăl Laurei îi dăruieşte un joc
cu dinozauri, numit Tyrannopolis, care îi va fi de folos fetiţei în acţiunile
sale temerare.
Volumul întâi se încheie cu
dispariţia miniautogirului, bănuielile căzând, desigur, asupra Babei-Lupoanea.
În acest volum dialogul vioi, antrenant, tonul
glumeţ, fraza elaborată beneficiază şi de un limbaj tehnic adecvat, pe lângă
cel popular, presărat cu multe regionalisme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu