MARIA TIRENESCU
A văzut lumina zilei în 5
octombrie 1949, în Săcel, judeţul Maramureş.
Este absolventă a Facultăţii de Matematică - Mecanică a Universităţii
„Babeş - Bolyai” din Cluj - Napoca, promoţia 1972.
A colaborat la revistele româneşti: Steaua, Oglinda literară, Poezia,
Universul şcolii - Alba, Plumb,
Albatros, Examene, Opinia, Dor de Dor,
Haiku, Vatra veche, Boema şi Zeit.
A publicat în revistele: Ploc!, Sketchbook, Modern English Tanka, Gong, Haiku Canada Review, Poets international,
5-7-5, Revue du tanka francophone, Cirrus, Atlas Poetica şi Magnapoets.
...............................................................................
1. Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă
vreme scrii haiku?
În prima ediţie din luna septembrie a anului 1992 a
emisiunii „Iţi scriu carte din armată”, realizatorul, George Florin Cozma, a
prezentat cartea „Interferenţe lirice. Constelaţia Haiku”, de Florin Vasiliu şi
Brânduşa Steicuc. Se mai aflau în studio autorul şi Emil Burlacu. Am aflat atunci
ce este un haiku şi am auzit primele exemple.
În scurt timp, i-am povestit unei prietene despre
emisiune. Ea m-a rugat să o aştept câteva minute pentru că dă fuga până acasă.
Locuia lângă şcoală. Imediat, ea a revenit. Mi-a dat în dar cartea despre care
îi vorbisem. Se sărbătorise Naşterea Maicii Domnului. Era convinsă că lucrarea
îmi va fi mai utilă mie decât i-a fost ei.
La scurt timp, am găsit în librărie „Carte însingurată”
scrisă de poetul Vasile Smărăndescu, tipărită la Editura Haiku. Eram definitiv împătimită
de spiritul haiku. Am început să scriu, dar primele încercări le-am trimis abia
în luna august a anului 1995, când George Florin Cozma era în spital, ca să se
amuze. Nu s-a amuzat din moment ce a citit câteva dintre ele la aceeaşi
emisiune despre care am scris mai sus. Nu mai puteam glumi când poetul George
Florin Cozma mă luase în serios.
A urmat o pauză până când am descoperit un concurs de
debut organizat de revista „Examene”. În 1998, am trimis câteva încercări de
haiku şi m-am numărat printre laureaţi. Tudor Opriş m-a îndemnat să scriu şi a
publicat câteva dintre poemele pe care i le-am trimis.
Am trimis câteva încercări la „Ziua” şi poetul Marian
Drăghici a spus că ceea ce scriu eu seamănă cu ce a citit în „Testamentul din
strada Nisipuri” a poetului Şerban Codrin. Nu ştiam cine e Şerban Codrin, dar
i-am scris. El mi-a dat adresele Societăţii Române de Haiku, Societăţii de
Haiku din Constanţa şi a Clubului de haiku „Bucurii efemere” din Târgu-Mureş.
Atunci când domnul Ioan Găbudean mi-a cerut să-i trimit
material, i-am trimis doar copii de pe ceea ce apăruse în diferite reviste şi
ceea ce a fost citit la radio. M-a încurajat să scriu. Apoi, i-am scris doamnei
Laura Văceanu, preşedinta Societăţii de Haiku din Constanţa. Între timp, am
prins curaj şi m-am simţit mai bine scriind.
Am descoperit, mai târziu, site-ul www.poezie.ro. Mi s-a
părut interesant şi m-am înscris. Oricum, legătura cu societăţile de haiku era
sporadică, iar eu voiam să particip la un cenaclu.
Pe www.poezie.ro se publicau „haiku”-uri care respectau
doar regula referitoare la numărul de silabe. Poate nici ceea ce scriam eu nu
respecta toate cerinţele unui haiku, dar fusesem sensibilă la critica pe care
mi-au făcut-o cei pe care i-am amintit şi am învăţat din mers. Pentru că voiam
să-i ajut pe cei ce voiau să ştie mai multe despre genurile literare de
sorginte niponă şi nu găseau informaţii, am început să scriu despre ele. Primul
meu gând a fost acela că aş fi vrut să le găsesc atunci când făceam primii
paşi.
Acum scriu de plăcere şi nu ca un maestru. Dar, pentru
sufletul meu şi bucuria prietenilor mei, merită să scriu.
2. Cine/ce te-a ajutat să-i înţelegi mai bine esenţa?
Cum spuneam mai
sus, lista celor care m-au informat şi ajutat să înţeleg haiku-ul începe cu
Şerban Codrin ( mi-a trimis cartea Marea
tăcere, un eseu despre haiku şi mi-a analizat câteva poeme, arătându-mi
părţile bune şi pe cele nereuşite), continuând cu Vasile Moldovan, Corneliu
Traian Atanasiu, cu care am început să lucrăm la blogurile grupului de români
care scriu haiku. Aici trebuie amintit poetul Francis Tugayé cu care am
colaborat în perioada în care realiza o rubrică a revistei Ploc !, chiar dacă
revista apare în limba franceză, comentariile şi sfaturile lui mi-au prins
bine.
3. Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat
în seamă? Te-a ghidat cineva?
Am citit mult, am
discutat despre haiku, dar nu am urmat un model.
4. Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre
lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?
Am scris şi
poezie în stil occidental, dar am rămas la poezii pentru copii. Lirica japoneză
nu abunda în tropi, e mai aproape de stilul ştiinţific pe care îl am datorită
studiilor mele.
5. Ai obţinut premiul I la concursul revistei HAIKU în 2006 cu un
poem reuşit:
După furtună –
printrecrengile rare
cuibul părăsit
Ne poţi spune ce/cine anume te-a inspirat, cum ai reuşit
să scrii un haiku atât de bun?
Voiam să particip
la concurs şi într-o zi am ieşit în curte să adun crengile şi frunzele rupte de
furtună. Atunci, privind norii, ochii mi s-au oprit pe un cuib de pasăre
destrămat. Haiku-ul a venit de la sine.
6. Ce valoare au pentru tine premiile obţinute în acest
domeniu?
Mă bucur de
fiecare dată când scriu un haiku pe care juriul îl apreciază. E un motiv să nu
abandonez scrierea acestui poem de mici dimensiuni care îmi solicită gândirea
şi imaginaţia.
7. Ce înseamnă pentru tine participarea la
concursurile de haiku de pe RO KU?
Scriu de plăcere
şi particip la un joc. Uneori sunt prea obosită şi-mi găsesc o ocupaţie mai uşoară, care să nu mă
solicite intelectual. Pentru a nu abandona haiku-ul în favoarea altei ocupaţii
şi pentru a ţine legătura cu prietenii, particip la concursuri. Nu întotdeauna
am timp, linişte, inspiraţie…
8. Ce rol joacă în ceea ce scrii viaţa ta personală şi
activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?
Scriu mult mai
puţin decât aş vrea. Nu scriu numai poeme în stil japonez. Scriu, în general,
pentru că eu cred că tinerilor de azi trebuie să li se spună într-o formă
artistică nişte lucruri pe care ei nu le cunosc, să li se dezvolte dragostea
faţă de lectură, să li se creeze condiţii de a colabora şi de a se împrieteni.
Faptul că scriu, că mă gândesc ce să scriu, cum să scriu, e un exerciţiu care
îmi ţine mintea în activitate. Nu vreau să mă rup de lume.
9. Poți numi trei poeme haiku de-ale autorilor români şi/sau
străini care îţi plac în mod deosebit şi pe care ai fi vrut să le scrii tu însuţi?
Merii în floare –
am totul înainte
pe masa goală
Şerban Codrin
Ce jalnic!
Sub coif
ţârâie un greier.
Matsuo Basho
N-au rostit nici
un cuvânt:
gazda, oaspetele
şi alba
crizantemă…
Oshima Ryota
( dar şi urmăroarele:
Coliba mea –
rochiţa
rândunicii
o acoperă
Kobayashi Issa
Cineva , în vara
asta,
a devenit piele
şi os
scriind tanka şi
haiku-uri…
Masaoka Shiki
10. Ai publicat vreo carte de haiku? Ce proiecte ai
pe viitor?
Am debutat cu placheta de haiku-uri RISIPĂ DE PARFUM, în colecţia ORFEU ,
Editura Ambasador, Târgu-Mureş, 2005.
Au urmat CULORILE VISELOR, volum de poezie cu un capitol de haiku, Editura
Emma, Orăştie, 2007, CROCHIURI, volum de haiku la Editura online Semănătorul,
în 2010, şi AMPRENTE, volum de haiku, la Editura PIM, Iaşi, 2013.
Am în lucru o
carte de haiku pe care sper să o public în această toamnă. Vreau să colaborez
la cărţile comune pe care le publică diferite edituri din Franţa, Canada şi la
antologiile realizate de poeţii români.
Nu în ultimul
rând, mă gândesc la generaţia tânără pentru care scriu amintirile mele din
şcoală sau poezii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu