Obiectivitate și subiectivitate
Spunem că
haiku-ul este un poem obiectiv. Acest
lucru înseamnă, în primul rînd, că într-un haiku este evitată subiectivitatea atît a textului,
cît și a sensului poemului. Că textul nu
este unul cu inflexiuni emoționale și nu uzează de tropii care vehiculează, în
alte genuri literare, afectele. În poemul lui Cezar-Florin Ciobîcă de mai jos,
este evidentă lipsa implicării subiective și absența oricărei figuri de stil. Alunecă nu metaforiează (sau
personifică), ci notează deplasarea (fizică) firească a umbrei - lină,
silențioasă, fără a întîmpina vreo rezistență.
parcul pustiu -
pe tobogan alunecă
umbra plopului
În al
doilea rînd, tocmai pentru a ocoli subiectivismul,
dintre elementele de recuzită cu care sînt alcătuite textul, imaginile și
scenele evocate sînt evitate (pe cît posibil) cele care pomenesc autorul, omul,
subiectul (ca persoană) și sînt preferate cele care numesc obiecte (lucruri sau ființe și alte entități asemenea lor). Rezultă
astfel, în final, acel gen de mărturisire prin ricoșeu, de resimțire a emoției
încifrate în lucrurile implicate într-o anume situație (și nu în text).
Să
încercăm cîteva exemplificări[1] ale
prezenței unor obiecte în text. Iată
evocate trei lucruri:
cheie pierdută – / (la
primul ger încuind / poarta cu nimic)
țurţuri sub streşini – /
(dintr-o dată scânteia / unui singur vârf)
dulceaţă de fragi /
(mai nimic din mireasma / pădurii în zori)
și trei ființe:
(de azi pe mâine
/ subţiindu-se gheaţa –) / frezii
întrun coş
(străvechiul
şopron / azi de nerecunoscut –) / un prun
în floare
pescăruş în zbor – /
(dintr-o dată răcoarea / unui evantai)
Toate obiectele sînt numite pur
și simplu prin substantive. Și evocate prin numele lor. Pentru fiecare există în
aceste exemple și o precizare (suplimentară) a locului unde se găsesc (într-un
coș, sub streșini) sau a situației în care se află (pierdută, în zbor), a
stării sau a compoziției (în floare sau de fragi). Cînd (mai rar) este evocat
și omul:
(printre fire
verzi / un pai de anul trecut –) / singur bătrânul
parcă, vrînd, nevrînd, se
insinuează și o notă de subiectivism și de emoție explicită.
Obiectivitate și obiectualitate
Obiectivitatea
poemelor haiku nu este însă doar rezultatul selecției elementelor de recuzită
folosite în poem, și anume al predominării evocării unor obiectelor. Ea ține și de atitudinea
reticentă, discretă și modestă a implicării autorului în poem care-i asigură
acestuia o atmosferă rezervată, cumpătată și sobră. Limbajul colocvial succint, eliptic, fragmentar, nondiscursiv contribuie
și el la austeritatea comunicării și surdinizează afirmarea subiectivității în
text. La toate acestea se adaugă juxtapunerea
părților poemului ca o provocare mucalită a cititorului, ca o evitare
colaborării lesnicios-dulcege dintre autor și cititor.
Dacă dorim
să înțelegem ce caracterizează obiectele
care apar într-un haiku, trebuie să considerăm obiectul doar ca un termen
tehnic ad-hoc și să ne rezumăm la a nota și a lista empiric, observînd
aparițiile lor în poeme, tipurile și trăsăturile acestora. Obiectele sînt, înainte de toate, existențe sau realități de sine stătătoare, bine determinate ca
întindere și însemnătate. Suficient de bine conturate ca să nu mai fie doar
simple arătări (existențe nedeterminate) și să poată beneficia astfel de un nume. Să fie deci, pe de-o parte,
observabile și perceptibile și, pe de alta, înregistrate de vocabularul în uz.
Indiferent că sînt lucruri sau ființe, realitatea lor concretă implică materialitatea și corporalitatea decelabile
senzorial.
Merită să
menționăm o listă de asemenea obiecte
adunate din poemele lui Șerban Codrin:
· lucruri: coji de ou
sub cuib, căpiţe de fân, soare-n scăzământ, luna întreagă, Orion pe cer, strugurii furaţi, lună în declin, ceainic în clocot, luna-acestei
nopţi, într-un
ciob străvechi, calendar în cui, un pumn de
boabe, stea în crepuscul,
gard cu spărtură, soare de-amiază, direct
în pământ, soare în declin, gol cerul
nopţii, streaşină spartă, un cerc de linguri, soare în apus, cheie pierdută, țurţuri sub streşini, soare de iarnă, Calea Lactee, sperietoarea.
· ființe: merii în floare, o
floare-de-colţ, pescăruş în zbor, măceşe roşii, încă un lăstar, un singur greier,
floare de bostan, privighetoarea, frezii întrun coş, haită prin preajmă, efemeride.
Pentru a evita confuzia cu obiectivitatea,
aș numi acest ghem de trăsături ale obiectului prezent în haiku - obiectualitate. Dacă obiectivitatea constă în independența de
o conștiință, adică în autonomia obiectului, obiectualitatea este constatată ca realitate a obiectului – existență aievea, efectivă, concretă - perceptibilă prin simțuri. Și, pe măsură
ce vom constata din texte care sînt aceste obiecte,
vom sesiza că mulțimea lor include, pe lîngă clasicele lucruri și ființe
enumerate mai sus, și alte entități care
sînt doar asimilate obiectelor (în acest sens comun). Ca termen tehnic, va
fi vorba deci de obiecte de recuzită
și de elemente verbale care le numesc
și care intră în componența textului unui haiku.
Manifestări, fapte, acțiuni
Prima lărgire
a sensului termenului obiect (pentru
haiku) va fi aceea în direcția manifestărilor acestora. Lucrurile și
ființele nu sînt simple existențe statuare, prezențe imobile. Ele se dau în
vileag prin stări și ipostaze, prin situații în care sînt prinse sau angrenate,
prin posturi și dispoziții, prin moduri de a fi, prin atitudini și
comportamente. Prezența lor poate fi tăinuită
sau mascată, dar, cel mai adesea este vădită prin arătare, exprimare, afirmare,
prin facere sau lucrare. Voit sau nu, existențele se exteriorizează, iar ceea ce comit devine semn și simptom al existenței
lor. La rîndul lor, manifestările pot fi firești sau discrete, vădite,
demonstrative sau de-a dreptul exhibiționiste. Toate acestea - de la deplasări
și mișcări la operații, acțiuni și activități, de la fenomene și procese la
atitudini, mimică și gesturi, de la întîmplări la fapte și evenimente, de la
desfășurări la evoluții – sînt și ele obiecte
pentru haiku.
Obiectele de tipul
manifestărilor sînt consemnate de obicei în text prin verbe. Dacă verbele
sînt la modul indicativ sau imperativ avem de a face cu scurte
propoziții constatative ale unui fapt, consemnat doar, fără a fi comentat.
nimeni pe stradă
/ nu-şi încheie hainele – / (ploaie
cu soare)
stinge lumina – / (sub
fereastră bujorul / tocmai se-aprinde)
Dacă verbele sînt la moduri
nepredicative, gerunziu, participiu trecut, infinitiv, avem de a face cu grupuri verbale, adică îmbinări de
cuvinte centrate pe un verb (care nu mai sînt propoziții).
(seară de iarnă –) / umbra sperietorii / căzând peste sat
uneori noaptea / smuls din meditaţie – / (baltă cu
broaşte)
(clipa de acum –)
/ a medita în preajma / trandafirului
La fel de bine însă ceea ce
se întîmplă poate fi notat și printr-un substantiv (format de obicei de la un
verb).
(trei nopţi de
crivăţ –) / acelaşi scârţâitul / felinarului
la cules cartofi – / (de şapte zile şi
nopţi / în alt mileniu)
(în străvechiul
pian) - / vuietul primei furtuni / de primăvară
Deși nu mai au corporalitate, obiectele de acest gen se păstrează în zona a ceea ce e perceptil
senzorial și are o existență și o desfășurare spațio-temporală, precum și
efecte cu pondere materială.
[1] Toate
haiku-urile citate în acest studiu, dacă nu se precizează în mod expres alt
autor, sînt din volumul Marea tăcere al lui Șerban Codrin. Cuvîntul important pentru exemplificare va fi
marcat cu italice, partea poemului mai puțin semnificativă pentru moment va fi
izolată în paranteze.
Un comentariu:
Mulțumim pentru articol! Deosebit de util.
Trimiteți un comentariu