Cezar
Florin Ciobîcă,
un
loz câştigător în căutarea haikuului
Șerban
Codrin
Cu regret recunosc că sunt relativ
puţin informat despre ce se mai întâmplă în lumea haikuului românesc. Aproape
singura mea sursă este blogul ROMANIAN
KUKAI, cu adevărat impresionant prin organizare, ritmicitatea concursurilor
şi efortul de a oferi cu promtitudine ultimele ştiri, liste cu poeme premiate,
invitaţii la concursuri, rezultatele jurizărilor, editări on-line. Eu nu
aparţin lumii haikuului decât prin compunerea şi editarea volumului de tanka,
renku, haiku, gunsaku, secvenţe Marea
tăcere, 2001. De când nu mai sunt directorul Bibliotecii Judeţene „Ștefan Bănulescu” - Ialomiţa, de când nu mai organizez
întruniri, nu mai acord premiile Orion,
de când nu mai editez revistele Orion
şi Micul Orion se întâmplă un singur
fapt: nu mai primesc nici un volum de la poeţii români de haiku, tanka, senryu,
bineînţeles, fiecare în parte cel mai mare, cel mai important şi cel mai premiat
dintre toţi. Eu mi-am format nişte opinii şi este slabă şansă să mi le schimb:
în haikuul românesc există câteva excepţionale talente, care vor ajunge cu atât
mai departe cu cât îşi vor urma calea/do. Cum în această lume a haikuului eu nu
exist, astfel s-a exprimat o poetesă, spune dumneaei, foarte importantă, dar
oare cu Marea tăcere, cartea mea, ce
se întâmplă? Aş propune să reflectăm şi să analizăm.
Chiar fără nici o investigare, după
părerea mea, probabil neîmpărtăşită de mulţi alţii, cel mai important poet
român de micropoeme (haiku, senryu, poem-într-un-vers, micropoem propriu-zis,
fară legătură cu primele trei), este maestrul Radu Patrichi, un talent de
dimensiuni excepţionale, dublat de o persevenţă totală, perseverare diabolicum.
Spre ruşinea Uniunii Scriitorilor,
care acceptă în subsolurile ei toate drojdiile cu moţ, Radu Patrichi nu este
membru al breslei. Întrebare: cine îi va selecţiona creaţia (haikuul neselectat
seamănă cu o recoltă neplivită), pentru că autorul a demonstrat că nu este în
stare, iar alţii nu o pot face, încercarea temerară de editor a lui Corneliu
Traian Atanasiu este abia o picătură într-un ocean de amar?
Al doilea nume de creator formidabil
de talentat, este Eduard Ţară, nicidecum candidatul român de haiku pe podiumul
de cel mai premiat la concursuri internaţionale, nu înteresează pe nimeni
astfel de scoruri de loterie literară, iar pe mine cu atât mai puţin, cât
adevăratul poet din spatele performerului uluitor.
Atât la poeţi. Nu ştiu ce se mai
întâmplă cu unele talente în care aveam mare încredere: Aidar Bechir, Valentin
Busuioc, Sonia Cristina Coman, Ion Găbudean, Iulian Dămăcuş, Dan Doman? Unii au
abandonat, sau consideră că au spus totul şi locul lor este numai pe culmea
culmilor, Constantin Abăluţă, Mircea Petean, amândoi foarte importanţi autori
de micropoeme, însă nu de haiku.
În antologiile SRH se întâlnesc toate
numele autorilor de poeme paradoxale, cu atât mai mult le-am selectat eu însumi
în Antologia sezonală comentată de poezie epigramatică românească Stâlpi de felinar, aflată deocamdată în
calculatorul blogului Romanian Kukai.
În eseistică, după incursiunile lui
Dumitru Radu, extrem de importante, însă numai parţial editate, performanţe
realizează Marius Chelaru, ca teoretician şi istoric literar, şi Corneliu Traian
Atanasiu, ca analist şi promotor al unor foarte importante campanii de selecţie
prin concursuri. Ne putem pomeni cu surpriza ca acelaşi maestru să ne propună
un foarte avizat manual de haiku, Dumnezeul poeţilor este Mare, aşadar va
aranja lucrurile în aşa fel încât să reuşească.
După informaţiile mele, aproape
singurul loc unde se descoperă şi se lansează poeţi iniţiaţi în haiku este Romanian Kukai, societăţile de profil
par obosite, se schimbă generaţiile, dar orgoliile nu. Este păcat că internetul
este copleşit de „lupii singuratici”, de geniile neînţelese, de frustraţi şi
nefrustraţi, care se delimitează de competiţii, deci de singura rampă de
lansare. Mai vânează câte un premiu şi adorm în fericirea învingătorului de
nimic. Romanian Kukai a descoperit
multe talente, unele au abandonat, altele s-au considerat prea importante şi
s-au aruncat în neant cu pix sau blog cu tot, cunosc destui aventurieri din
categoria acestor sinucigaşi.
Ei bine, deocamdată un nume săpat în
bronz, care a debutat pe Romanian Kukai,
a răsărit brusc şi a urcat repede, aparţine poetului botoşănean Cezar Florin
Ciobîcă. Exemplul său ar trebui urmat şi de alţi creatori descoperiţi şi
formaţi iar nu făcuţi la şcoala maestrului lor Corneliu Traian Atanasiu. Pe
toţi îi aştept, căci îmi par spirite într-adevăr devotate poeziei.
Volumul Caruselul anotimpurilor de Cezar Florin Ciobîcă, editura Pim, Iaşi,
2013, poartă toate semnele unui eminent poet, pornit pe o cale frumoasă şi ascendentă.
Prefaţa lui Corneliu Traian Atanasiu alcătuieşte un sugestiv portret al autorului
prin poemele sale. Totuşi concluzia „Neîndoielnic, Cezar Florin Ciobîcă este o
voce cu un timbru aparte, care-l câştigă şi-l cucereşte pe cititor” este prea
puţin, printre versuri se pot întrevedea alte orizonturi.
Deci, volumul este ordonat clasic, cu
patru anotimpuri, fără Anul Nou, cu mottouri şi alte citate din scriitori
importanţi. Fiecare poem este în română, germană, franceză, engleză, aşadar volumul
poate circula internaţional. Textele haiku sunt amestecate cu senryu, ceea ce
se observă în toate concursurile girate de Maestru, unde aceste două specii
literare diferite sunt tratate „la pachet”, nici o eroare, dar, riguros discutând,
speciile nu se confundă. Povestea că „senryu este un haiku cu reguli mai
puţine” sună a vorbă goală, realitatea impune alte delimitări. Până una, alta,
toate textele selectate de poet se aşează riguros în limitele acceptate, fără
căderi spre alte specii literare ultrascurte, nonhaiku, nonsenryu. Jocurile de
cuvinte, paradoxurile, simbolurile, o anumită concreteţe a perceprii lumii,
foarte „zen”, foarte „antimetafizică”, fac aproape orice poem să-şi merite
citarea, analiza, selecţia într-o antologie oricât de exigentă, pentru că mâna
binecuvântată a poetului cu har este prezentă peste fiecare dintre cele 17
silabe luate în parte. Ciobîcă îşi cunoaşte bine meseria, nu se observă
rupturi, disonanţe între perceperea
realităţii şi metamorfozarea în act estetic. Totul pare uşor, simplu, la
îndemână, când ştim că nu este chiar aşa, ci aparenţă, înşelătorie a creatorului,
a artistului, niciodată copist, nici fotograf, nici şi nici, ci pur şi simplu
poet, adică un iscoditor de ficţiuni cu sens subteran, cu mesaj. De când am
primit de la autor volumul curat şi alb, fără vreo dedicaţie sau alte vorbe
mincinoase, l-am citit de multe ori, m-am lăudat în faţa prietenilor că posed o
astfel de carte rară.
Acum o întrebare: ce urmează? Nu este o
întrebare nevinovată, ci una cu capcană. Mi-a pus-o Florin Vasiliu prin anul
1994. Bătrânul şi vicleanul maestru era tăvălit prin toate smârcurile şi
dedesupturile poeziei haiku internaţionale. Fără talent literar, nimic nu-l
oprea să se declare, cot la cot cu inamicul din fruntea Societăţii de haiku din
Constanţa, cel mai mare autor de haiku din România. Era un devotat al poeziei, îsi
făcuse din haiku o religie, a iniţiat şcoala românească de profil, o revistă, o
societate de iniţiere, un cenaclu, fără să susţină ceva prin propria creaţie,
unde face figură tristă, de selectat prin indulgenţă. Solid în credinţele sale
infailibile, Florin Vasiliu voia de la mine o continuare. După poemele din Între patru anotimpuri şi Dincolo de tăcere trebuia să mai urmeze
indiferent ce, pentru simplul motiv că un poet nu se poate opri, altfel se
repetă ca un şapirograf sau un disc stricat, ori schimbă drumul. Ceea ce i-a
fost dat să constate l-a supărat enorm, nu i-au plăcut propunerile mele. Vă rog
să urmăriţi cel puţin sumarul antologiei mele de autor de poeme zen Marea tăcere şi veţi găsi sursa
supărărilor maestrului, nemulţumiri atât de în răspăr, încât m-a dat afară din Societatea română de haiku pentru
blasfemie. Mi-a strigat furios ca apostolul Pavel: Noi formăm o societate de
haiku, nimic altceva, ceea ce propui este inacceptabil! Poetul Vasile Moldovan
mi-a mărturisit că, în culise, în momentele de aparentă linişte, maestrul
infailibil avea dubii asupra propriei exigenţe, încât a plâns când a citit
cartea proaspăt ieşită de sub tipar, nu înainte de a fi interzis să i se dedice
vreo cronică de întâmpinare atâta vreme cât el trăieşte. Inclusiv la Constanţa
s-a întâmplat la fel, din alte motive jalnice. Pe scurt, lui Florin Vasiliu i-a
displăcut ascensiunea mea spre alte specii literare din afara haikuului, nu a acceptat
organizarea secvenţială, a respins atotcuprinderea, universul zen din cele zece
secţiuni ale cărţii, era prea de tot, domeniul îi aparţinea numai lui, maestrului
captivat de o imagine idealizată, de mare şi unic poet, însă vezi, nu avea
destule mâini să şi-l apropie, iar eu i-l răpisem cu neruşinare.
Grea întrebare, maestre Ciobîcă,
încotro Nicolae, vorba lui Ilie Moromete? Nu ştiu ce răspuns vei da, însă
posezi arme şi bagaje pentru o călătorie fascinantă în continuare, aşadar sunt
în aşteptarea traseului deloc uşor, ci plin de toate capcanele.
Nu pot încheia o incursiune prin acest
excepţional tetralingv volum de poeme fără o selecţie de texte. Prin anii
trecuţi, un poetaş era supragonflat, umflat cu pompa de bicicletă, de un nene
oarecare, fără ca laudele să fie proptite cu vreun par, prepeleac, vers, cât de
mărunt. Adevărul era altul: criticul de ocazie avea sarcină de lăudător de
serviciu, fără alte imprudenţe, pentru că nu exista nici un rând în jalnica
situaţie de a fi citat, fără să se fi observat hainele împăratului în fundul
gol. Aşadar, din Cezar Florin Ciobîcă cetire:
Noaptea-Învierii
–
din
insectar se-înalţă
o
gărgăriţă
Bătrân
sub cireş –
petalele
îi albesc
umbra
subţire
Niciun câine
nu
latră-în noaptea asta –
teii
în floare
Fereastră
de-azil –
Carul
Mare se umple
cu
flori de cireş
Astfel arată, în patru imagini-fulger,
primăvara poetului. E adevărat, mai lipseşte câte o silabă, dar suntem în
poezia română, nu în rigorismul de coloană pietrificată nipon! Ar trebui citat
aproape întregul volum, pentru a nu greşi. Cu timpul, autorul va reface unele
poeme, la altele va renunţa, însă selecţia dovedeşte constanţă şi depune
mărturie pentru un poet demn de a fi înscris pe lista, cum se tot repetă, de
îndrepţăţite speranţe. Cu mult efort în continuare, numele lui Cezar Florin
Ciobîcă poate deveni un brand al autenticului haiku în variantă românească,
alături de Radu Patrichi, Eduard Ţară, dar şi de alţii prezenţi sau numai
aşteptaţi, fiecare cu trăsăturile propriei personalităţi creatoare. Când este
inspirat, Corneliu Traian Atanasiu pariază pe lozul câştigător.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu