Parfum sălbatic –
crizanteme galbene
în vaza de lut
Laura Văceanu
lăcrămioarele –
tot parfumul pădurii
în cana de lut
Virginia Popescu
Cele două
poeme au asemănări evidente. Primul poem a fost premiat la Ito en cu mulți ani în
urmă, al doilea a fost premiat în aprilie 2013 la concursul ROMANIAN
KUKAI. E neîndoielnică anterioritatea primului. Este, de asemenea,
evident faptul că și informarea amănunțită și scrupuloasă, și memoria autorilor
români de haiku este deficitară din moment ce volumul Laurei Văceanu, Față-n
față doi cocori, în care se găsește poemul amintit mai sus, se află din
2008 în Biblioteca RK unde poate fi citit sau consultat și de unde poate fi
descărcat. Totuși, Șerban Codrin, care citează primul poem în antologia sa
sezonală, l-a reținut și a semnalat asemănarea celor două poeme.
După înclinarea fiecăruia, asemănările pot îndemna cititorii
la reacții și aprecieri diferite. Unii vor vedea în existența lor un semn clar
că al doilea poem e plagiat după primul, alții vor căuta să vadă mai curînd
acele diferențe care asigură fiecărui poem o anume variație (originală) pe
aceeași temă. Unii vor înțelege că există experiențe similare care pot face pe
doi autori diferiți să scrie, fără să știe unul de altul, lucruri extrem de
asemănătoare. Alții, suspicioși peste măsură, vor căuta doar dovezi de a
contesta și lichida cel de al doilea poem, neluînd în seamă prezumția, extrem
de plauzibilă, de necunoaștere explicită a primului poem.
În plus, cu siguranță, una din căile cele mai firești și mai
productive ale învățării și dobîndirii gustului unei activități complexe, așa
cum este compunerea haiku-ului, este imitația, uneori conștientă, alteori de-a
dreptul prin contaminare, a unor modele întîlnite pe parcurs. Îmi propun să
dovedesc că, în cazul de față, asemănările sînt puține, superficiale și lipsite
de semnificație pentru a acuza al doilea poem de plagiat sau pastișă.
Recuzita comună
În ambele poeme se evocă un parfum, un recipient de lut
și flori (crizanteme, respectiv lăcrămioare).
Florile se găsesc în vas. Sînt undeva, într-un spațiu uman și nu în arealul lor
originar. Situația-n sine este aceea care poate fi văzută într-un tablou care are
ca subiect o natură moartă.
Structura destul de diferită
În prima parte a celui dintîi poem irumpe parfumul, și nu oricum, ci sălbatic. În partea a doua, calificarea
lui este susținută și motivată la propriu de prezența crizantemelor, cunoscute prin mireasma lor puternică, iute,
agresivă.
Prima parte a celui de al doilea poem se deschide pe
imaginea lăcrămioarelor fără a le
îngrădi impactul prin nicio determinare adăugită. Partea a doua hiperbolizează
parfumul lor, de felul lui destul de discret, ca unul care poate aduna și
concentra esențele întregii păduri.
Intenția autorilor
Primul poem, evocînd
parfumul sălbatic al crizantemelor, țintește către un alt eveniment
nepomenit în text. Vaza poate fi undeva într-o încăpere a unei locuințe sau
poate fi, la fel de bine, așezată lîngă o cruce din cimitir. Existența ei
iradiază, ca și parfumul spre scene diferite, dominate însă de intensitatea
parfumului. Și a emoției. Sălbatice.
În al doilea poem, și florile, și parfumul evocă pădurea
prezentă ca într-o miniatură. Mai precis, puterea lucrurilor mărunte și a
efluviilor impalpabile de a face să emane din ele o întreagă ambianță. Cu
valențele ei emoționale.
Realizarea
Atmosfera pe care o realizează cele două poeme este
diferită. În primul, poemul se umple de un patetic strigăt olfactiv. În al
doilea, parfumul se insinuează în preajmă ca o tăcere vălurită de rumoarea
gîzelor și trilurile păsărilor.
Există o evidentă incongruență în cel de al treilea vers al
primului poem: în vaza de lut. Pentru
a fi în consonanță cu lutul ar fi
fost mult mai bună folosirea unor cuvinte precum vasul sau glastra. Vaza
este prea decorativă și, de obicei, confecționată din alte materiale. Cel de al
doilea poem simte mai bine organicitatea necesară a expresiei spunînd în cana de lut.
Încheiere
De plagiere nu se poate vorbi doar pentru că există cîteva elemente
comune de recuzită sau de tehnică. De pastișă nici atît pentru că și intențiile
și realizările celor două poeme sînt divergente, nu există nicăieri vreo imitație
servilă. De cele mai multe ori, o scurtă analiză poate descuraja suspiciunile pripite.
Un comentariu:
Eu unu consider c-aveti dreptate. E destul de posibil ca doi oameni sa aibe aceleasi simtaminte fata de ce ne ofera natura.
Trimiteți un comentariu