Şerban Codrin i-a conferit, prin intermediul site-ului nostru, premiul de excelenţă al anului 2012 lui Radu Patrichi. Puteţi citi mai jos o motivaţie extinsă a decernării premiului, pe care îl puteţi vedea aici:
*
Un maraton haiku de zile mari
Ion Roșioru
Constănțeanul Radu Patrichi (n.1935)
este, după caracterizarea cuiva, un veteran al haiku-ului românesc care, după
1990 a cunoscut o adevărată resurecție în poezia noastră intrată pregnant în dialog cu cea orientală. Umbra unei frunze (Editura Ex Ponto, Constanța, 2011) este cea de
a treia carte în bibliografia poetului care se grăbește încet. Acesta a debutat
editorial în 1995 cu Bătrânul încearcă
și a continuat, în 1999, cu Bucuria
ploii. E, de asemenea, o prezență activă în antologiile de haiku apărute
atât la noi cât și pe plan internațional. Conform unei tradiții deja consacrate
a întocmirilor editoriale de acest gen, cartea de aproape două sute de pagini
este structurată pe anotimpuri, fiecare din cele patru părți având un motto
emblematic ales din opera unuia și același corifeu și anume maestrul nipon
Kobayashi Issa (1763-1827).
Temerarul haijin de la Pontul Euxin nu se
cantonează în canonul formal al celor 17
silabe (5-7-5), ci se lasă mereu captivat de bucuria de a comunica exact o
trăire irepetabilă, de regulă o situație paradoxală peste care sau pe lângă
care cei mai mulți trecem fără să-i dăm nici cea mai mică atenție. În ansamblul
ei, Umbra unei frunze, beneficiind
de prefața avizată a altui împătimit de haiku
- l-am numit pe Corneliu Traian Atanasiu - ca și de pertinente prezentări pe coperta a patra, semnate inspirat
de Șerban Codrin și H.E.Noyes, e o diagramă fidelă a stărilor sufletești trăite
de poet în preajma mării de-a lungul unui an în care nicio zi nu seamănă cu
alta. Din jurnalul acestui hoinar, cum spune prefațatorul, se pot degaja câteva
motive statornice: copilul, bătrânul, florile, frunzele, pescărușul, câinele,
pisica, marea, haiku-ul, întocmitorul de text în spirit nipon ș.a.m.d.
Vom zăbovi asupra câtorva din aceste
motive și o vom face-o cu părerea de rău că spațiul tipografic nu ne permite să
le epuizăm pe toate cu multiplele lor sugestii pe care le ocazionează.
Se zice că doar poeții autentici
reușesc să-și păstreze intactă imaginația pe care au avut-o în copilărie, adică
puterea de a se uimi în fața miracolelor de zi cu zi ale firii. Așa se face că
nu întâmplător în cele câteva sute de piese Zen ale lui Radu Patrichi, copilul
e mereu prezent și lumea înconjurătoare
e percepută prin ochii acestuia: Privind
în zare,/ fetița veselă că marea/ e la picioarele
ei (p.19). Micuțul se bucură ca nimeni altul de caisul care i-a înflorit la
geam și plânge din toată inima atunci când, trebuind să intre la clasă, se vede
nevoit să se despartă de cățelul său, prieten de vacanță nedespărțit și care
l-a însoțit, fidel, până-n pagul școlii:
Clopoțel de intrare -/ plânge și școlarul/ și cățelul
(p.145). Copiii sunt capabili de cele mai frumoase gesturi de tandrețe față de
vietățile din jurul lor: Pe cărarea din
coastă,/ copilul urcă în brațe/ cățelușul
drag (p.67). Sau: Copilașul și/
câinele vecinului -/ se joacă prin gard
(p.75). Copilul se bucură din plin de peisajul hivernal în care se integrează
perfect: Îmbujorat,/ pe sanie copilul/
suge un țurțure (p.170). Acest copil
e un mic provocator ce știe să se pună mereu într-o lumină favorabilă, chiar
dacă asta nu le cade tocmai ușor celor ce-i supraveghează: În parcul înzăpezit/ nepotul
spre bunică:/ „nu mă prinzi” (p.178). La polul opus al vârstelor se află
bătrânii, cel mai adesea bolnavi, neajutorați, abandonați de societate de
îndată ce și-au pierdut valoarea socială. Nevoia lor de comunicare e atât de
mare încât întârzie pe băncile din parcuri chiar și în plin miez de iarnă. Nu o
singură dată ei vorbesc cu lucrurile: Intrând
pentru votcă/ bătrânul salută/ mesele goale
(p.174). Ei caută cu disperare compania semenilor, dar și a necuvântătoarelor
și nu odată a plantelor și a florilor: Revenit
acasă,/ bătrânul mângâie frunzele/ pomului din curte (p.74). Pe mulți din
acești bătrâni părăsiți nu-i plânge nimeni când mor, excepție făcând doar
ambientul lor vegetal imediat: Moșul s-a
dus -/ bobițe cad arar/ din ciorchinii
boltei (p.117). Și dacă tinerii, preocupați să converseze interminabil pe
mobill, nu mai au ochi pentru spectacolul evanescent al firii, cei în etate își
perpetuează nealterată vibrația sufletească pentru natura ce-n fiecare anotimp
își are farmecul ei: Faleza-n
noiembrie -/ bătrânul și-a scos pălăria/
în fața mării (p121). Sau: Toamnă
caldă -/ din portiță bătrâna/ privește
marea (p.118). Când tineretul se grăbește spre baruri, terase și discoteci,
vârstnicii se bucură de liniștea peisajului marin: Soarele-n apus -/ dar bătrânii pe cărarea/ ce coboară spre plajă
(p.123). Acești bătrâni devin foarte
sentimentali. Băutura le declanșează lacrimi dincolo de care se ghicesc dramele
unei vieți întregi: Bătrân în lacrimi
-/ răsucește între degete/ paharul cu vodcă (p.144). Un alt bătrân
se bucură că un ciorchine de struguri din bolta sa înzăpezită a ajuns până în
acest anotimp prin excelență feeric, ca și când ar vedea în el o victorie
personală împotriva propriei morți: Sub
bolta ninsă/ un strugure negru -/ mândria bătrânului (p.152). Singurătatea
nu-i părăsește pe mulți nici măcar în Noaptea de Revelion: Bătrânii singuri -/ plăcinta de
Anul Nou/ fără răvașe (p.181).
Un alt motiv consistent din această
culegere este cel al câinelui, animal cel mai adesea credincios, dar nu odată fără
stăpân și, deci aciuindu-se pe unde poate la căderea serii: Ziua haihui
-/ dar noaptea câinele stă/ în casa părăsită (p.17). Câinele se
implică afectiv în viața stăpânilor și reacționează în funcție de stările
sufletești ale acestora: Fetițe-n parcare -/ supărat că se ceartă/ câinele latră (p.21). Ca și: Mașina la poartă -/ se bucură
copilul/ dar mai mult câinele
(p22). Dovezile de dragoste ale unui câine sunt mai mult decât tulburătoare: La intersecție,/
la cele trei cruci vine/ mereu un câine (p.25). Câinele împrumută,
cameleonic, tabieturile oamenilor de care s-a atașat: Bătrâna s-a oprit -/ și cățelul
din lesă/ privește spre mare (p.26). Câinii se bucură sincer de prezența
omului, chiar dacă acesta este un străin care trece întâmplător pe lângă ograda
sau grădina pe care o au de suprevegheat: Câinele
la gard,/ bucuros că trece/ cineva pe
străduță (p.28). Dragostea de libertate îl face gelos pe câinele de
apartament față de confratele său canin care zburdă în voie pe afară: Câinele de la balcon,/ latră invidios/ la cel de pe alee (p.33).
Adăposturile ocazionale ale câinilor comunitari sunt puse nu odată în pericol
de omul care are geniul demolărilor edilitare: Gheretele pescarilor/ se demolează
-/ bieții câini (p.35). Între
stăpânii în vârstă și câinii lor de interior se stabilesc relații afective
dintre cele mai puternice: Sosind acasă,/
bătrâna face cu mâna/ câinelui din geam (p.41). Singurătatea e greu
suportată și de acest animal prin excelență fidel și sociabil: Singur în curte,/ cățelul plimbă pe ciment/ castronul de tablă (p.45). Există
și câini, urmași ai lui Zdreanță, care se dedau la șotii păguboase, cum ar fi
mâncatul ouălor din cuibare: Cu capul în
coteț,/ câinele așteaptă/ oul
găinilor (p.49). Autorul suferă efectiv pentru soarta câinilor abandonați: Părăsiți pe alee,/ doi pui de pechinezi/
lipiți unul de altul (p.59). Inteligența câinilor și gesturile lor de
cavalerism sunr demne de toată admirația, ei putând da oricând lecții de bune
maniere oamenilor: La vasul cu apă,/
câinele așteaptă/ să bea vrabia (p.67). Câinii din haiku-urile lui Radu
Patrichi au un foarte acut sentiment al ludicului: ascund mingea pe plajă, sar
să muște spuma de mare, trag după ei copiii pe rotile, plimbă bătrânii de nu
mai știi cine pe cine duce în lesă etc. Instinctul foamei se trezește cu
acuitate în câinii nimănui ca și-n cei ce-și însoțesc stăpânii la cumpărături
alimentare: Magazin de carne -/ în fața ușii deschise/ salivează un câine
(p.133). Între câini și pisici se stabilesc nu odată relații de amiciție, de
afecțiune și chiar de compasiune: Cățelușa
neagră/ în lesă, pisoiul alb/ pășește alături (p.64). Respectiv: Mergând alături,/ pisica se lipește/ tandră
de câine (p.24). Motanul e însă departe de a atinge respectul pe care-l
manifestă câinele față de cei ce-l hrănesc: La
umbra din curte/ o masă cu scaune -/ pe
masă motanul (p.73). Când nu sunt
ingrate și ranchiunoase, mâțele tânjesc și ele după un strop de alint și de
tandrețe din partea oamenilor: Curtea
mînăstirii -/ un pisoiaș plânge/
s-ajungă-n brațe (p.87). Ca și câinele, pisica își însușește uneori ceva
din tabieturile stăpânilor: Fereastră-n
amurg -/ pisica și bătrâna/ picotesc alături (p.98). Cu toată nerecunoștința
și viclenia ei, omul nu se poate dezice de pisică și ea îi apare în visul avut pe
patul de suferință: Chiar și pisica/ m-a
vizitat la spital,/ într-un vis
frumos (p.114). Susceptibilă, pisica e veșnic la pândă și orice adiere cât
de mică îi alertează simțurile. Liniște
în curte -/pisica inspectează/ frunza ce
se mișcă (p.130).
Florile îl stimulează pe poet să-și manifeste
duioșia: Seara pe terasă -/ întind mâna și mângâi/ florile salcâmului (p.19). Izbucnirile florale sunt tot
atâtea motive de bucurie și de speranță: Mai
sunt bucurii -/ pe coastă micul salcâm/
gata să-nflorească (p.24). Florile sunt un decor ideal pentru iubirea pe
care o stimulează: Străduță-n noapte -/ doi tineri înlănțuiți/ sub liliacul alb (p.25). Nici îndrăgostiți nu-s mai prejos când e
vorba să-și exprime sentimentele față de elementele florale pe care le
umanizează prin gesturile lor: Pe malul
lacului,/ între florile vișinului/
trei mărțișoare (p.30). În amplul proces de comuniune a omului cu natura,
copacii înfloriți fac gesturi de eleganță și de politețe: Seara la terasă -/ lângă halbă
castanul/ îmi pune o floare
(p.26). Florile transmit și un mesaj erotic intrinsec: Peste gard,/ rupe liliac alb/ de la vecină (p.30). Ca și în această
dilemă badină: Ce să admir?/ trandafirii
din găleată/ sau țigăncușa (p.93). Uneori florile suplinesc, prin prezența
lor, absența stăpânilor din gospodărie: Bătrânul
plecat -/ în grădina ne-ngrijită/ au
înflorit zambilele (p.44). Înflorind uneori a doua oară, în plină vară,
salcâmii oferă un spectacol de zile mari și e imposibil ca el să treacă
neobservat: Seară de Cuptor -/ salcâmul zăpăcit/ e din nou în floare
(p.80).Floarea e fie uitată pe gard, pe banca din parc, fixată în gardul de
sârmă ori adusă de ape și, deci, devine cu atât mai enigmatică și lasă loc
câtor mai multe presupuneri. Florile de la geam le fac în ciudă celor din
grădina peste care se abate toamna cu sărutul otrăvit al brumei, cum ar spune
Goga: Grădina-n noiembrie -/ la fereastră
bobocul/ de trandafir roz (p.127). Numeroase sunt ocurențele frunzei în
aceste haiku-uri. În popor, frunza ce cade sau e dusă de ape a devenit simbolul
timpului care trece neiertător: Ropot de
toamnă -/ lângă trotuar șuvoi/ galben de
frunze (p.107). Frunza, îndeosebi la topirea zăpezilor, poate fi fi
purtătoarea de stafetă a unui nou anotimp: Primele
frunze -/ cu podoaba/ ultimilor fulgi (p.39). Asociate mereu
cu mișcarea, cu tremolatul imperceptibil, frunzele întrețin iluzia vieții,
alungând, cu o secundă mai devreme, spaima de stagnarea universală: Calmul amurgului / totuși frunzele
salcâmului/ tremură ușor (p.64). Copacii, îndeosebi sălciile, îi dau tribut
de păsuire zăpușelii asfixiante, ca și cum ar negocia cu moartea: Potopite de arșiță,/ salciile leapădă pe
apă/ câte-o frunză (p.69). Pentru cei singuri și nefericiți, frunzele devin
prezențe de-a dreptul umane: Revenit acasă,/
bătrânul mângâie frunzele/ pomului din
curte (p.74). Parcă în pofida fragilității ei proverbiale, frunza poate
deveni uneori semn al dăinuirii: Pomul
bătrân/ răsturnat și uscat -/ o ramură
cu frunze (p.87). Căzute, frunzele ajung covoare pentru alei sau pentru
treptele statuilor: Pe treptele statuii,/
vântul așterne/ frunze de plopi (p.111).
Într-o natură care se erotizează, frunzele pot juca un rol de substitute
aparte: Pe pervaz,/ două frunze roșii/ de la iedera vecinei
(p.115). Aceste frunze pot ocaziona adevărate simbioze ori măcar manifestarea
unor sentimente de solidaritate, la fel de emoționante precum cele din lumea
necuvântătoarelor: Pinul încărcat/ de
frunzele/ teiului frate (p.115). O frunză în cădere îi prilejuiește
poetului gesturi de mare duioșie: Am
prins frunza grăbită -/ o așez ușor/ pe
gardul verde (p.121). Solidaritatea
între regnul animal și cel vegetal este la ordinea zilei: Fluturele alb/ însoțește în cădere/ frunza plopului (p.125).
Frunzele îi pot aduce poetului mesaje dintr-o lume necunoscută și enigmatică: În curtea pietruită,/ toamna adus frunze/ de
nicăieri (p.132). Frunzele, ca și florile ocrotesc cât pot alte
viețuitoare, dar pot și să-l inspire pe poet: Odihnă în parc -/ pe foaia cu
haiku-uri/ cade o frunză (p.139).
Asupra altor motive din această carte
vom reveni cu un alt prilej. Conchidem cu ideea că Umbra unei frunze are, pe lângă cel estetic, și un mesaj ecologic
umanitar: acela al întoarcerii, rousseau-iste, la natură cu scopul de a deveni
mai buni și mai înțelegători cu semenii noștri în suferință, precum și cu flora
și fauna ce au nevoie, într-un mediu care se degradează galopant, de ocrotire
până nu va fi prea târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu