A.PREAMBUL
Putem să asistăm la
ceea ce se întîmplă fără să ne implicăm cît de cît, fără să avem o reacție de
surpriză, de încîntare sau de insatisfacție, fără să comentăm, aprobînd sau
dezaprobînd? Deși pare doar o activitate secundă, comentariul însoțește faptul
că sîntem de față și luăm parte la ceea ce se petrece. Nu sîntem simpli
spectatori ai unor evenimente mereu străine și, chiar dacă nu sîntem actorii
principali în economia faptelor, trăim și palpităm laolaltă cu cei care
contează. Șoricei care tropăie lalolaltă cu elefanții.
Comentatorul în
adevăratul înţeles al cuvîntului ia atitudine, nu spune doar cum stau
lucrurile, ci se pronunţă şi despre ele, le judecă. De aceea, cel mai adesea, a
face comentarii la anumite lucruri care s-au petrecut este înţeles peiorativ
doar ca a relata, a povesti ceva în mod indiscret şi răutăcios, a bîrfi. De
aici şi tentaţia de a-l numi, atunci cînd e vorba de artă, critic.
Comentariul
se încadrează, în sens mai larg, criticii literare. Critica nu trebuie înțeleasă
aici ca obiecție, observație, rezervă (ca opusul patent al laudei) și nici
criticul ca un cîrtitor profesionist. Nu pot spune precis, dar e mai mult ca
sigur că termenul provine din filosofia clasică germană, de la celebrele
critici (a rațiunii pure, a rațiunii practice și a puterii de judecată) ale lui
Kant și are sensul de analiză, interpretare și apreciere a textelor literare.
În principal,
comentariul unui text încearcă să scoată în evidență originalitatea lui și să
emită o judecată de valoare asupra sa, situîndu-l în contextul altor texte de
același fel. Comentatorul nu este un parazit care profită de existența
textului, ci o persoană care se pune în slujba lui pentru a-l face înțeles și
incitant pentru cititor. Nicolae Manolescu, în „Posibil decalog pentru critica literară”,
apreciază că „scopul criticii, dacă există unul, dincolo de a ne edifica în
privinţa conţinuturilor şi formelor literaturii, precum şi a valorilor de care
acestea depind, este să trezească în cititor apetitul pentru lectură”.
„Ca să izbutească asta
– spune el - critica trebuie să nu fie anostă, plictisitoare, rebarbativă.
Criticul este un cititor altruist, care citeşte pentru plăcerea altora, nu doar
pentru propria plăcere. Între atîtea rosturi pe care le putem concepe pentru
critica literară, cel mai important rămîne acela de a trezi cititorul din noi.
Lui Călinescu îi plăcea un vers al unui romantic german, Joseph Freiherr von Eichendorff, care se referea la
poet: dacă nimereşti cuvîntul magic, lumea începe să cînte. Dacă nimereşti
cuvîntul magic, literatura începe să cînte. Şi cititorul să-i audă cîntecul” (“Schläft ein Lied in allen Dingen/ die da träumen fort und fort,
/und die Welt hebt an zu singen, / triffst du nur das Zauberwort”).
B.ETAPELE
CONCURSULUI
#1: Se propune un
poem care nu a mai fost deloc și nicăieri comentat;
#2: Se adună
comentariile și se decide care este cel mai bun;
#3: Se acordă o
diplomă;
#4: Coordonatorii/ Câștigătorul
propun/e apoi spre comentare un alt poem(unul valoros/ antologic,
necomentat încă nicăieri).
Poemele de comentat
trebuie să aparțină autorilor români (consacrați sau nu) și să fie dintre cele:
a.premiate la concursuri
(lunare/ săptămânale etc.);
b.apărute pe grupurile
serioase/ profesioniste de haiku;
c.tipărite în
antologiile grupului Romanian Kukai
sau în volume de autor (colecția Prispa
cu greieri, de exemplu);
d.publicate pe Haiku-ul zilei;
C.TERMENELE CONCURSULUI
a.în prima săptămână a lunii, postarea poemului de
comentat;
b.în a doua și a treia săptămână, trimiterea
comentariilor;
c.în ultima săptămână, analiza/jurizarea comentariilor
și anunțarea celui mai bun comentariu.
D.ADRESELE LA CARE SE TRIMIT COMENTARIILE:
cezarflorinciobika50471@gmail.com
La subiect se scrie numele real al expeditorului + comentariu
+ luna și anul
Model: Cezar
Ciobica_comentariu_mai_2023
E.POEMUL DE COMENTAT -
MAI 2023
măru-n livadă -
pe scoarța lui
scrijeliți
un A și un E (Liliana Negoi)
F. Redactarea textului (maximum o pagină A4) se va face folosind fontul Trebuchet,
dimensiunea 12.
G. Vă rugăm să acordați o atenție deosebită redactării textului, astfel încât să evitați
greșelile de orice natură (dezacordurile, construcțiile pleonastice, atracțiile/ confuziile
paronimice, anacoluturile, cacofoniile, folosirea incorectă a semnelor de punctuație și de
ortografie etc.).
H.COORDONATORI:
Cezar Florin Ciobîcă & Corneliu Traian
Atanasiu
SUCCES!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu