„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

sâmbătă, 4 mai 2019

INTERVIURI RO KU (XXXIX) -- CCF cu MARIA-CRISTINA PÂRVU



CV literar

Ocupația: profesor, traducător  MJ, textier
Activitate pe diverse site-uri literare din Romania şi străinătate
Volum de autor: Gânduri împărtăşite, 2016, ed. Epublishers
Am colaborat cu numeroase reviste literare
Creații de-ale mele au apărut în mai multe antologii din ţară şi străinătate
Am obţinut diplome importante la concursuri de poezie şi proză, printre care şi Trofeul Bogdania, 2016
Am tradus în limba engleză o parte a antologiei ¨Art&life¨, Japonia


1. 
Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

Scriu haiku din luna martie 2016. Mi-a plăcut simplitatea lui şi faptul că în doar trei versuri se pot exprima atât de multe.


 2. 
Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine regulile?
 Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

Am aflat şi urmat regulile din grupurile de haiku, iar autorii după care m-am ghidat au fost Corneliu Traian Atanasiu, Florin Ciobîca şi Maria Oprea.


 3.
Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

Am început itinerarul meu literar cu versuri în stil clasic, continuând cu haiku şi senryu. Lirica japoneză este unică prin faptul că nu necesită multe cuvinte pentru a exprima atât de multe trăiri, cu subînţeles.


 4.  
Ai obținut Commendation, la concursul Sharpening the Green Pencil 2017, cu poemul:

flowers over the grave –
between me and mum
the cherry tree´s fragrance


 Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat/ cum  de ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?

De fiecare dată, mă inspiră mama mea şi trăirile din viaţa personală.


 5. 
Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu, aparițiile în diverse publicații de specialitate?

Premiile obţinute au o valoare foarte mare pentru mine, astfel meritul îmi este recunoscut, după parcurgerea acestui drum, aflând într-un final multe dintre chichiţele acestui gen literar.

6. 
Ce reprezintă pentru tine participarea la  concursurile de haiku internaționale sau de pe Romanian Kukai?

Participarea la concursurile de haiku reprezintă şansa de a putea apărea printre nume importante ale haiku-ului şi de a mă face remarcată, cu toate că mai am foarte multe de învăţat.


7. 
Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală, activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

Viaţa mea personală joacă rolul principal în ceea ce scriu. Consider că tocmai aceasta este definiţia haiku-ului, trăirile personale redate în doar trei versuri.


8.
Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români și/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți/ însăți?


verde-n cascade –
vântul se revarsă prin
sălcii bătrâne (C.T.Atanasiu)


toamnă de aur –
o nouă lecţie despre
alchimie (Cezar Ciobîcă)


tot ploaia de ieri –
mereu alţi stropi trasează
cercuri în bălţi (C.T.Atanasiu)



 9.
10 poeme de-ale tale la care ții cel mai mult.


cântec de greieri –
o barcă-mparte în două
nimbul lunii


după dezgheţ –
Carul mare-mpotmolit
într-o băltoacă


dealul pe-nserat –
calul duce cu el o
dâră de soare


orfan în parc –
frunze galbene-i cârpesc
ghetele rupte


de Revelion –
la masa bunicii doar
scaune goale


pridvorul mamei –
umbra cireşilor mai
urcă treptele


polen luat de vânt –
uşa bunei are iar
clanţa aurită


satul îngheţat –
pe sfoara de rufe azi
toate stelele


curtea bunicii –
doar bătrânul câine mai
face partie


ploaie cu piatră –
rochiţa-rândunicii
făcută zdrenţe



10.
Ai publicat vreo carte/cărți de haiku?/ Ce  proiecte ai pe viitor?

Nu am publicat încă o carte de haiku, dar acest lucru face parte din proiectele mele de viitor. De asemenea, am şi o nuvelă în lucru, care sper să vadă lumina tiparului în curând.
Vă mulţumesc!

Niciun comentariu: