1. Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă
vreme scrii haiku?
Încă din anul 2008 sunt membră a
cenaclului online Lira 21. Se discuta în cenaclu despre haiku, se publicau
poeme, erau mici concursuri. Documentarea online mi-a îndreptat pașii către concursul
săptămânal, CSH-ul de astăzi și apoi către lecturile privind acest gen de
poezie.
Întâlnirea cu poezia haiku s-a produs în
anul 2010. Nostalgia începutului în poezie, poezia cu rimă, prozodia în sine,
ritmul, regulile în general și rigorile interioare strict personale s-au
potrivit mănușă rigorilor poemului de inspirație niponă în șaptesprezece
silabe, haiku. Evocarea împrejurărilor, situațiilor, înfăptuirea unui lucru și
reprezentarea lor obiectivă, firească, neprelucrată, nedistorsionată sunt izvorul
nesecat pentru poeme-imagini, așa cum este de fapt un haiku. Am învățat că textul,
de regulă auster, elegant, aproape ascetic și lipsit de figuri de stil, va fi
unul și reușit atunci când se identifică cu imaginea, transmițând
în puține silabe, emoție privitorului.
2. Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine regulile?
Am avut norocul să scriu sub îndrumarea, aș spune,
aproape directă a d-lui Corneliu Traian Atanasiu, inițiator al mișcării de haiku și al grupului RO KU, invitat de onoare fiind, o perioadă, în cenaclul Lira 21. Nu
eram singura, mulți membri ai cenaclului ne-am declarat atunci fani haiku și ne-am
alăturat grupului RO KU. Încă suntem
în grup. Nu am să uit niciodată efervescența începutului, primele poeme, prima
diplomă, cărțile primite ca premiu. Laude, critici, discuții constructive, cred
că toate au contribuit la formarea mea de acum și înțelegerea acestui gen de
poezie. Pot să spun că acest gen de poezie concis, direct și la obiect mă reprezintă,
prin simplitate. Antologiile din seria cocorilor sunt dovada existenței unui
grup eterogen, un grup în care inițiativa și aplicarea sunt fapte, avem cărți
valoroase prin participarea masivă, prin selecția și calitatea poemelor și mai
ales, prin comentariile domnului Corneliu Traian Atanasiu. Am fost încurajați
să edităm propriile volume, aflate acum în biblioteca grupului alături de mari
nume ale poeziei haiku. Toate acestea au dus la consolidarea și recunoașterea
grupului RO KU ca fiind unic prin
format, prin multitudinea de secțiuni privind poezia de inspirație niponă,
materiale de specialitate și mai ales prin organizarea lunară a concursului haiku.
O platformă online, care prin oamenii ei, netezește calea iubitorilor de
poezie.
3. Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de
luat în seamă? Te-a ghidat
cineva?
Personal, afirm că nu pot scrie fără a lectura. În
funcție de ceea vreau să finalizez îmi aleg și lecturile. Și dacă, lecturile,
sunt atent alese, durând de la o oră la câteva ore, acesta fiind cel mai mare răsfăț
al meu, pot spune că transpunerea sau intrarea în starea de a scrie devine
pentru mine firească. Există literatură de specialitate ușor abordabilă pe
internet sau în bibliotecile proprii, plus comunicarea cu colegii de grup, comentarii,
sfaturi, îndrumări dar și critici. Plecând de la citirea propriu-zisă a poeziei
haiku și continuând cu teorie, tehnici de aplicare a procedeelor stilistice, a
valorilor artistice specifice, a cuvintelor sens kigo, vom descoperi frumusețea
acelor poeme emblemă, poeme clasice dar și moderne, poeme nipone dar și poeme
ale autorilor străini sau autohtoni. O dată citite, nu le mai poți uita,
memoria vizuală înregistrează imaginea
și când am nevoie de un exemplu pot fi ușor abordate. Poemul următor, având ca
autor pe Eduard Țară, este după părerea mea, un poem emblemă:
țurțuri picurând –
bătrânul strânge în pumn
un ceas ruginit
Sunt foarte multe exemple la noi dar și
traduse, sunt autorii clasici recunoscuți ai genului și autori participanți la
concursuri internaționale, ale căror poeme nu trebuie trecute cu vederea. Consider,
că pe lângă îndrumările de început și determinarea proprie de a scrie haiku,
lecturarea, aplicarea, exercițiul, sunt definitorii. De aceea, recomand
începătorilor lectură, lectură și bineînțeles, exercițiu.
4. Ce alt gen de poezie mai abordezi?
Anul 2007 a fost anul începutului în
poezie. Poate că timid dar atât de determinant, atât de pătimaș, ca și cum aș
fi sorbit din apa vie a cuvântului. Poezia mea de început, era una simplă ca și
subiect dar canonică aproape prin formă, poezie religioasă, de mulțumire, de
așteptare și eliberare a lăuntrului.
Eram un adult în toată puterea cuvântului, aveam o educație, aveam o
familie consolidată, nepoți, trecusem de prima traumă a despărțirii irevocabile
de unul dintre părinți, multe foarte multe experiențe, evenimente le-aș numi,
care mi-au crescut și frăgezit sufletul. Dar și multe bucurii, bucurii mărunte,
foarte multe. Acel izvor, despre care am
și amintit mai sus, avea capilarele adânc înfipte în lecturile copilăriei, apoi
ale adolescentului, ale tânărului și omul copt de mai târziu. Așa am descoperit
libertatea fabuloasă pe care ţi-o oferă lectura, călătorii imaginare,
posibilitatea de a crea lumi, de a te
identifica cu personajele, de a imagina situaţii sau de a făuri destine, mai pe
scurt libertatea de a visa.
Cum spuneam, se întâmpla într-o zi a
anului 2007. Cuvintele au început să se așeze singure pe albul foii, ca
fluturii pe flori, ușor ca de niciunde fulgii, pe acoperișuri. Aproape instant
am și publicat online, cred că aveam nevoie de competiție, de aflare și
confirmare a noii mele identități. Norocul meu că în jur am descoperit oameni
care m-au încurajat prin comentarii, păreri, persoane cunoscătoare ale genului
nu m-au descurajat, dimpotrivă mi-au netezit drumul. Apoi lectori sinceri,
obișnuiți cu poezia, au fost primii mei critici.
În anul 2008-2009 am cunoscut pe
distinsa Cristina Ștefan, membră a Uniunii Scriitorilor din România, ea însăși
poetă și critic literar, promotor cultural și principal fondator al primului cenaclu online, Lira21. A fost prima
școală de poezie și critica în adevăratul sens al cuvântului. Încurajările au
continuat cu îndemnul și susținerea de a trece de la poezia clasică la poezia
în vers alb. Trecerea nu a fost deloc ușoară, simțeam acut rezistența la
schimbare dar, am înțeles că poți spune mai mult, cursiv să împletești și
altfel cuvintele, să le îmbraci în metafore, fără a-și pierde din farmec.
Fiecare an în Lira21 s-a finalizat cu câte o antologie, cu lansări în cadru
organizat, recunoaștere, aprecieri. Am participat la concursuri, am câștigat
premii. Am publicat trei volume de poezie. Deși au trecut anii simt aceeași
plăcere când mă așez la masa de scris, cuvintele mă subjugă, mă atrag în cursa
lor seducătoare. Rezerve spirituale neștiute și cred că preexistente așteptând
transformarea gândului în cuvânt, înțelesuri și muzici interioare împletindu-se
armonios cu dăruirea, contemplația și o anume religiozitate mă găsesc pe mine
în răscrucea cuvintelor. Puterea și vraja lor întreținând recreerea și exercițiul
minții aproape continuu, ca în jocul cu
mărgele de sticlă. Îmi place să fabulez pornind de la o idee, de la o imagine,
un fapt real, legat de momentul acum-ului. Și, acum după șapte ani, propria
analiză mă determină să spun că scriu o poezie impresionistă, cu influiențe
romantice.
5. Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu
cea occidentală?
Încă de la începutul erei creștine, când
în Europa încă nu apăruse cartea (în afara de greci și latini), japonezii
compuneau poezii despre natură, dragoste. Bogate în simboluri, în stil nobil și
pur. O civilizație veche care a știut să păstreze farmecul simplității de
început. Sufletul japonez predispus spre contemplare și sintetizare a fost lesne
de surprins în opere de artă. Fie că vorbim de arte marțiale, artă caligrafică,
arta dansului, arta ceaiului, teatru, etc. și nu în ultimul rând poezia veche
și modernă, au cucerit prin simplitate occidentul
și firește pe noi, românii.
În SUA, poezia haiku, se studiază în
școli. Nu există interdicții de informare sau documentare la noi dar, trebuie
să recunoaștem că scriem diferit. Semantica limbii, semnele scrierii, tonalitatea silabică (onji),
care schimbă sensul cuvintelor și multe
altele, sunt diferențele care duc, cred eu, la împărțirea acestui gen de poezie
în două categorii, și anume: haiku-japonez și haiku-restul lumii. Farmecul poeziei japoneze stă în jocul de
cuvinte, în fineţea aluziilor, efemeritate, fragilitate, delicateţe, pe care
traducerea în alte limbi nu le poate reda decât parțial.
6. Ai obținut premiul I, la concursul CSH, luna ----
anul------- cu un poem reușit
(aici se dau
detalii) Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum ai reuşit să scrii un haiku atât de bun?
Primul premiu a venit în grupul CSH,
apoi următorul, următorul, apoi și în celelalte grupuri adiacente RO-KU. Emoția creării unui poem,
împrejurările, bucuria recunoașterii de atunci, mă fac să rememorez cu drag acele
momente. Așa mi se întâmplă și acum. Redau mai jos poemul și comentariul și pot să
spun că, la recitire mă regăsesc și nu mă dezic de ce am scris atunci (2012).
ploaie de vară –
între doua tunete
capriciu de Bach
Acest haiku este de fapt rememorarea
unei clipe transpusă în imagine. Cadenţa ploii alăturată trăirii intense de o
solemnă frumusete. Ploaia din înalturi, roditoare, răcoritoare şi coborârea
lină în acordurile muzicii lăuntrice, tăcerea liniştitoare. Ploile
purificatoare, aduc prospeţime şi eliberează nebănuite valenţe sufletului, ca
şi muzica. Ador vara şi ploile ei trecătoare! Învălmăşeală scurtă a norilor şi
tunetele repetate trezesc în adâncuri
copilul dornic să mai calce de-a valma prin bălţi şi omul matur, în gestul
simplu de a-şi face cruce şi rosti rugăciunea. Ca o muzică a gândirii, asociată
aici unui Capriciu de Bach, frumuseţea
cucerind simţurile trece cu uşurinţa din suflet la ceea ce numim
contemplare, se face cântec, revelaţie, prelungind o starea de veghe a ființei în
dorință de a face din momentul prezent semnul
timpului nostru.
Plecând de la acest poem, sintagma ploaie de vară a devenit titlul primului
meu volum de haiku (2015).
7. Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest
domeniu?
Premiile sunt valoroase, sunt un simbol
al recunoașterii, sunt ca o pătrățică de albastru în ternul unei zile. Nu
fiecare concurs s-a finalizat cu o diplomă sau cu o carte dar, îmi place să
particip. Îmi place să știu că și o parte din mine, poate că infimă dar adunată
cu alta, cu alta, face să dureze, să dăinuească ceva început atât de frumos,
aducător de bucurie: concursuri, cărți, antologii, întâlniri, prietenii, precum
și recunoașterea, respectul pentru actul de creație al celuilalt. Pe parcursul
celor șapte ani s-au adunat diplome cât pentru o carte, pe care îmi și doresc
să o finalizez (pe ...volume😊)
8. Ce înseamnă pentru tine participarea la concursurile de haiku (+ cele de pe
RO KU)?
Participarea constantă la CSH, din anul
2010 și în prezent, un concurs fără o
temă anume, fără constrângeri, prin constanța exercițiului a contribuit cel mai
mult la formarea mea ca și autor de poeme haiku.
Participarea la concursuri cu temă
impusă, anume concursul lunar RO-KU,
este o continuă provocare. Atunci trebuie să merg pe anumite lecturi, să
escaladez propria memorie pentru găsi o legătură cu tema, apoi legătura cu prezentul, deci
alunecare-n trecut și aducerea subiectului în prezent, într-un moment de
autenticitate, numit de cunoscători, momentul haiku.
Și să nu uităm de concursul intermediar Haiku Club unde fiecare an se încheie cu Poemul anului ...., Haiku Club, pentru cei merituoși și poemele lor frumoase.
Am avut onoarea să fac parte din acest club, să particip la concursuri cu temă, să câștig premii și Poemul anului 2014.
Am avut onoarea să fac parte din acest club, să particip la concursuri cu temă, să câștig premii și Poemul anului 2014.
Apoi, Concursul la fotografie inițiat de Ioana Dinescu, mi-a adus de
asemeni bucuria câtorva premii.
Am participat la câteva întâlniri de
grup, evenimente. Unul dintre aceste evenimente Declic în silabe, expoziție de foto-haiku, trei ediții, anuale,
până în prezent, datorată și datorită unor oameni deosebiți prin ceea ce fac,
Oana Gheorghe și Broșu Constantin.
Astfel am avut prilejul să exersez
continuu, să cunosc oameni minunați, haijini de elită, dăruiți, cu har,
primitori și dispuși să facem schimb de opinii, idei, de cărți.
Îmi doresc să cunosc și pe ceilalți
membri ai grupului, să le pot mulțumi direct celor care mi-au fost mentori, exemplu
de perseverență, celor care prin magnetismul, prin muncă asiduuă, prin dăruire,
au știut să ne adune și să ne țină împreună
atâția ani.
9. Ce rol joacă în ceea ce scrii viaţa ta personală şi activitatea
profesională? Te
ajută sau te
încurcă?
Ferice de oamenii care reușesc să aducă
poezia în viața lor dar și să dea viață
poeziei! și, aici ...m-am autoinclus.
Cred că poezia ne ajută să dăm culoare vieții, să vedem frumusețea acolo unde abia se zărește, să fim
îngăduitori, mărinimoși, afectuoși chiar, împăcați cu noi dar și cu lumea.
Scrisul aduce relaxare, flexibilitate în gândire, capacitatea de a trece mai
ușor peste anumite neîmpliniri, de a accepta trecerea ca pe ceva firesc,
neasemuita și unica frumusețe a clipei, într-un cuvânt pacea despre care
vorbesc filozofii, starea zen. Putem copia fără rezerve natura, este o carte
permanent deschisă. Dacă încă nu știm, să învățăm a nu ne împotrivi, a căuta și
găsi sensul curgerii, a trecerii prin acest univers, aici și acum. Prețuind
fiecare clipă a vieții ne vom regăsi pe noi înșine drept creații ale lui
Dumnezeu pe pământ și atunci poate că, și noi vom lumina puțin viața celor de
lângă noi. Ușor, în cercuri, concentrice, pornind de la noi, familia, apoi
prieteni, amici, colegi, etc. extinzându-ne în tot universul, iar când dorim a
fi numai față în față cu noi să știm a face ușor, drumul și invers. Toate
acestea vin o dată cu vârsta, cu așezarea în matcă a unor trăiri și dacă adăugăm
puțină poezie toate căpăta și culoare,
parfum...
10. Poți numi trei poeme haiku de-ale autorilor români si/sau străini care
îți plac
în mod deosebit
și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?
Nedreaptă întrebarea! Aș putea cita din
memorie câte un haiku/senryu aparținând fiecărui autor participant la CSH și
Romanian Kukai. Și nu mai spun de clasici sau autori români, primii
descoperitori și iubitori ai haiku-ului. Sunt foarte multe poeme care mi-au
plăcut la prima citire, imaginea întipărită pe retină și asociată numelui
autorului, sunt emblemele despre care vorbeam într-un răspuns precedent.
Șerban Codrin
nopți fără greieri –
ceva i se întâmplă
universului
Eduard Țară
țurțuri picurând –
bătrânul strânge în pumn
un ceas ruginit
Petru
Ioan Gârda
un fluture alb
tronând pe clanța ușii –
mai stau pe-afară
Corneliu
Traian Atanasiu
abur pe geamuri –
ispita desenului
în orice deget
Cezar
Florin Ciobîcă
apus de soare –
un bătrân uitat de ani
cosindu-și umbra
11. Ai publicat vreo carte de haiku?/ Ce proiecte ai pe viitor?
Da, am publicat. Este cartea
participantă la concursul de debut inițiat de grupul RO-KU, ediția 2011-2012. Se numește Ploaie de vară, Haiku, Editura Pim, 2015. Ca și proiecte de carte,
materialele adunate la sertar așteaptă, editarea.
12.
Te rog să ne spui care sunt după părerea ta, cele mai bune 10 haiku/ senryu
scrise de tine de-a lungul timpului.
soare-n asfințit –
nu-l mai încape lacul
de-atâtea frunze
ninge ca-n basme –
rămân în călimară
toate cuvintele
la cules de nuci –
împreună cu mama
doar în gândul meu
palma streașină –
bucata mea de cer
plină de cocori
clipa dintre ani –
de pocnetul șampaniei
atârnă timpul
ultimul retuș –
pierdută printre maci
o sânzâiană
noaptea dintre ani –
în paharele noastre
resturi de lună
luni de secetă –
până și cântul mierlei
răsun-a rugă
tot universul
pe o singură creangă –
geamul de spital
aproape seară –
pe șevalet lumina
unei magnolii
Ana Urma
27. 07.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu