„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

joi, 2 mai 2013

A plecat dintre noi “Japonezul din Vişeu”



În urmă cu câteva zile, am vorbit la telefon cu unul dintre profesorii mei din liceu. Acum, domnul Petrache Mureş locuieşte în Cluj-Napoca.  Printre altele, m-a întrebat ce mai ştiu despre Marian Nicolae Tomi. Ştiam că e bolnav, după cum îmi scrisese  în mesajul pe care mi l-a trimis în luna martie, grav bolnav.  Eu îl încurajam, dar ştia el mai bine ca mine cât de greu îi era.
Mi-am amintit că revista Radio România a publicat, în anul 2004,  un articol cu titlul  “Japonezul din Vişeu”. De atunci am urmărit, cu mai multă atenţie, activitatea profesorului Marian Nicolae Tomi, cu care am luat legătura în anul în care a publicat monografia Liceului Bogdan-Vodă. Mi-a cerut atunci un fragment din notiţele tatălui meu.
Din 2005, am corespondat sporadic cu scriitorul Marian Nicolae Tomi, în special în urma organizării concursului de poezie AD VISUM. Am făcut schimb de cărţi şi era singurul profesor din Vişeu de Sus cu care ţineam legătura, mai ales prin poşta electronică.



Biografie Marian Nicolae TOMI

Născut la Braşov, la 6 mai 1950, a urmat şcoala generală în com Hărman (Braşov), Braşov, Boiţa (Sibiu) şi Sibiu,  Liceul O. Goga din Sibiu şi facultatea de Filologie-Istorie, secţia istorie, a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj Napoca.   
A lucrat ca  profesor la Vişeu de Sus (Maramureş).   
A scris încă din anii '70, când a şi debutat în presa literară (Tribuna, Cronica, Transilvania), dar abia din 2001s-a ocupat serios de literartură. 
Poeme de-ale sale se regăsesc în mai multe antologii şi reviste din ţară, Japonia, Serbia, SUA.
A fost redactor coordinator al gazetei cultural ştiinţifice Astra vişeuană, care a apărut cu intermitenţe în perioada 1996-1998.
Volume: Clipele, cuvintele…, versuri, 2001; Tripticul mielului paşnic, versuri, 2002; Pe ţeava puştii, proză scurtă, 2002; Dinspre Soare răsare, haiku şi tanka, 2003; Nostalgii intermediare, haiku şi tanka, 2003; Despre supliciile perfecte, versuri, 2003; Mereu se întâmplă ceva pe drumul spre rai, roman, 2004; De-a-ndoaselea/De-a v-aţi ascunselea, 2004; Zburând spre Kumamoto, haiku şi tanka, 2005; Maramureşul istoric în documente, 2005; Invitaţie otrăvită, versuri, 2006; Viaţa asta inventată, proza scurtă, Cluj-Napoca, 2007; În căutarea celuilalt, proza scurtă, 2007; Jogging, versuri, 2008; Ghilgameş, teatru,  2008; Copilăria cea de toate zilele, proză scurtă,2009; La margini de împărăţii, proză scurtă, 2010;Oameni sub vremi,proză scurtă, 2010; Cartea de poveşti, basme, 2011; Impromptu, roman, 2011; Aceasta este calea, haiku şi tanka, 2011; Ferestre deschise de vânt, antologie, vol. I (proză scurtă), vol. II (poezie), 2011.

Prezent în: Cartea mea fermecată, 2009; Apus de soare, antologie româno-franceză de haiku, 2010; Când greierii tac…, antologie română de haiku, 2010; Antologia prozei scurte transilvane actuale, 2010; Caietele de poezie Lucian Blaga, 2010; Varză à la Cluj. Bucate felurite de scriitori povestite, 2010; Zi de chenzină, antologie română de senryu, 2012.

A fost membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj.

* * *

La concursul internaţional de Haiku „ Kusamakura”, din oraşul japonez Kumamoto, în anul 2004, ediţia a 9-a: MARIAN NICOLAE TOMI, a primit Marele Premiu cu poemul:


flying nowhere 
black birds appearing out of the 
painter’s brush
  
zburând aiurea
păsări negre apar din
pensula pictorului






Din acest articol, aflăm că poetul, omul de cultură Marian Nicolae Tomi s-a stins în 13 aprilie 2013, cu câteva zile înainte de începerea Festivalului “Zâmbete în prier” la care şi-a adus contribuţia an de an.
Vom păstra în amintire zambetul dintr-o fotografie făcută la ediţia din 2012.







MasMarian Nicolae Tomi e cel din primul rând, cu barba albă.

Niciun comentariu: