Împuşcătură -
pe întinsul câmpiei
eternitatea
Dumitru D.
Ifrim
Şerban
Codrin susţine că poemul de mai sus era detestat de Florin Vasiliu pentru că
n-ar avea kigo, în timp ce părerea sa este că împuşcătura este un kigo de toamnă, ca şi vînătoarea la care face
aluzie. Mie mi se pare că, în cazul de faţă, o asemenea discuţie este de
prisos. Poemul este atît de bun încît, evident, ar fi penibil să-l iei la bani
mărunţi şi să-l legitimezi cerîndu-i paşaportul. Presupunînd că are sau că n-are
kigo, poemul are atît de multe calităţi încît compensează cu asupra de măsură
această trecere ruşinoasă prin furcile caudine.
Care
ar fi acestea? În primul rînd, propune o opoziţie flagrantă între efemer şi
etern, prin două imagini cum nu se poate mai bine alese pentru a avea rezonanţă
nemijlocită în simţuri. Nimic nu sugerează mai bine instantaneitatea decît un
foc de armă, o descărcare explozivă, neaşteptată şi fulgerătoare. Clipa
fulminantă în apogeul ei simbolic. Ivindu-se ca propria sa pieire.
Dacă
senzorial, auditiv, ceea ce e trecător şi vremelnic poate fi concentrat
simbolic în detonarea unei arme de foc, resimţirea senzorială a eternului pare
aproape exclusă. Care ar fi simţul capabil s-o facă? Mai mult ca sigur, aici se
cere o expresie mijlocită. Şi poemul o găseşte evocînd sau doar propunînd prin întinsul cîmpiei un echivalent vizual al
veşniciei – infinitul spaţial. Întinsul
nu se rezumă la faptul de a vedea un teren şes, neted, plan, ci vizează întinderea, impresia de spaţiu în
expansiune, nemărginit. Vastitatea cuprinsului, văzut aievea, cu ochii, capătă
tensiunea unei desfăşurări în act, a unei întinderi
(extinderi, expandări) care tinde să nu se mai termine.
În
al doilea rînd, în mod paradoxal, pe această întindere fără accidente de
relief, este plasată eternitatea, un
concept, o abstracţie, o entitate care nu poate fi receptată prin simţuri. Este
ca şi cum vibraţia infinită a cîmpiei ar trebui să se convertească într-un fel
de halucinaţie perceptibilă prin toate celelalte simţuri. Ca şi cum toate
simţurile întrunite ar face efortul de a resimţi ceea ce depăşeşte registrul
pentru care fiecare dintre ele a fost proiectat.
Pe întinsul cîmpiei eternitatea este o
imagine pe care ar putea-o confirma şi adopta oricare dintre mitologiile lumii.
Sintagma este reprezentativă pentru orice posibilă epifanie (arătare a divinităţii). Sau, în cazul nostru, doar manifestare
sau percepere neașteptată a esenței sau semnificației cîmpiei. Aceea de a putea
converti infinitul spaţial în veşnicie temporală.
În
al treilea rînd, în ciuda diferenţei antagonice dintre cele două imagini, ele
rămîn două imagini organice, făcînd parte din aceeaşi scenă, din aceeaşi compoziţie
muzicală, precum două organe diferite interconectate într-un organism. Punînd
în contrapunct un fapt uman, un artificiu bizar, simbol al unei civilizaţii mai
curînd suspecte, cu unul avînd amploarea celor ce există dintotdeauna, poemul
pare să fie expresia emblematică a unei legi a firii. Cîmpia îngăduie
împuşcătura, dar o amortizează îndată, făcînd-o să piară ca şi cum n-ar fi
fost.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu