Crizantemele sînt un grup de circa 30 de specii de plante,
între care Chrysanthemum indicum
este cel mai reprezentativ. Denumirile populare ale florilor sînt tufănele,
dumitrițe, margarete de toamnă. Sînt plante perene, ierboase, care cresc
până la 50–150 cm înălțime, cu frunze adânc crestate și flori mari, de culori
diverse.
Cultivate în China încă
din secolul al XV-lea î.Hr, introduse în Japonia probabil în secolul al
VIII-lea a fost adoptată de împărat ca sigiliu imperial. În Japonia există un
"Festival al Fericirii" dedicat florii.În Europa a fost adusă în
secolul al XVII-lea. Linnaeus a numit-o conform prefixului grecesc chrys-,
care înseamnă auriu (culoarea inițială a florilor), și -anthemon,
însemnând floare.
Sînt plante foarte rezistente și puțin pretențioase. Cresc în
tufe și se înmulțesc prin butași. Au un parfum amărui, culori, mărimi și forme
extrem de diferite.
Poemele lunii noiembrie au menționat următoarele calități ale
crizantemei: culoarea, luminozitatea, parfumul, vibrația, puterea de reflexie și
au pus-o în relație cu: roua, sfiala, ploaia, toamna, cimitirul, fulgii de
zăpadă, inima frîntă, Luminația, iubirea uitată, mormîntul,
îngerul de bronz, vechea durere, altarul, bruma, valsul, noroiul, burnița,
umbrela, fluturii, pianul, nunta de argint, icoana, glastra, crepusculul.
*
lacăt la poartă -
parfum de crizantemă
ieşită prin gard
Lavana
Kray
Cele
două imagini compun prin sugestiile lor. Poarta încuiată înseamnă poate un loc
părăsit, poate doar interzis, oricum inaccesibil pentru cei care ar dori să
admire ținuta imperială a crizantemelor sau să se bucure de mirosul lor. Paradoxal
însă, o crizantemă iese prin gard, încalcă interdicția și oferă trecătorilor un
parfum cu totul aparte – miresmei înțepătoare specifice adăugîndu-i-se un aer
de îndrăzneală, de libertate și de generozitate. Remarcabil felul în care
fragmentarea textului ajută sau provoacă împlinirea sensului.
printre fulgii albi
ultima crizantemă -
Requiem de Bach
Dan
Norea
Ultima crizantemă, chiar dacă nu se
spune, este albă sau doar albită de fulgii așezați pe ea. Imaginea, în care
albul, doar aparent inocent, cotropește pămîntul și lumea, este una a morții ultimului
vestigiu al vieții care mai zăbovea în toamna tîrzie. Muzica acestei imagini nu
poate fi alta decît aceea a unei mise funebre.
drum spre cimitir -
crizantema pierdută
albind noroiul
Rafila
Radu
Crizantema este și o floare funerară și
una a toamnei tîrzii și ploioase. Aceea pierdută în noroiul drumului poate fi
una căzută din carul mortuar, dar poate fi și una scăpată din buchetul cuiva
care se îndreaptă grăbit spre cimitir. Paradoxal, nu ea se năclăiește în
noroiul drumului, ci noroiul se albește. Poate pentru că ea este simbolul
gîndului pios care-l însuflețește pe cel care a pierdut-o.
crizanteme albe –
pe mormântul bunicii
genunchii mamei
Valer G. Pop
Candoare și suferință. Îmi place să văd
în crizantemele albe buchetul nepoatelor care iau aminte la pilda mamei. Curînd
vor trebui să preia ele ștafeta. Dar și, dacă nu merg prea departe în viitor,
acea amprentă a genunchilor mamei în care se vor așeza și pe care o vor adînci
și genunchii lor.
slujba de seară -
din crizanteme răsar
ochii Fecioarei
Virginia
Popescu
O ipostază mai puțin așteptată dar perfect potrivită cu
simplitatea și somptuozitatea crizantemelor. Cu tăcerea lor îndurerată. Nu m-am
gîndit pînă acum că petalele crizantemelor ar putea fi doar lacrimi alungite,
stilizate.
un copil plângând -
rouă pe crizantemă
oglindind norii
Gabriela
Galbăn
Haiku-ul scris la noi abuzează de copilul care plînge,
reușind să-i banalizeze plînsul. De data asta se întîmplă invers, plînsul este
sublimat punîndu-i în față o oglindă care să-i reveleze esența. De ce plînge
copilul ne spune candid crizantema înrourată: ca să putem vedea în lacrima lui
norii ce-i întunecă zarea. O reușită a transferului
simbolic multiplu: lacrimă-rouă-oglindă-nor.
cer plumburiu -
mormântul eroului
plin de crizanteme
Maria
Adam
Puțin cam plat. Opoziția dintre cerul
întunecat și lumina crizantemelor se diluează în cenușiul clișeului cu
mormîntul eroului.
Luminaţie* -
întregind
crepusculul
crizantemele
* ziua mortilor de 1 Nov., când la lăsatul serii
(crepuscul) se aprind foarte multe lumânari
Doina
Bogdan Wurm
De data asta crizantemele (care oricum pot fi de multe culori) oferă
albul lor ca oglindă cerului roșu în amurg. Cerului, la fel ca și flăcărilor lumînărilor.
Atmosfera sărbătorii înglobează toate elementele și le face să se întrepătrundă
în lumina crepusculară care amestecă lumina cu întunericul și aduce laolaltă
viii cu morții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu