Mirosuri
şi mireseme
Pentru simţirea umană, starea gazoasă a materiei rămîne plină de mister.
Tot ce e corp solid este vizibil şi palpabil, divizibil dar stabil ca formă;
lichidele se află şi ele la vedere şi, chiar dacă nu sînt bine conturate şi
stabile într-o formă durabilă, iau forma recipientelor în care rămîn sau curg o
vreme. Şi unora, şi altora le poţi simţi consistenţa, greutatea, culoarea,
ponderea – prezenţa fizică.
Aerul însă, reprezentantul simbolic al materiei în stare gazoasă, este
pentru simţuri mai degrabă ceva inexistent. Invizibil şi transparent,
impalpabil şi inconsistent, este mai curînd un semn al unei misterioase
dispariţii. Evaporarea lichidelor, dizolvarea sau sublimarea corpurilor solide
sînt lucruri de neînţeles pentru simţuri, dispariţii din orizontul acelor
simţuri – văzul şi pipăitul - care ne dau certitudinea existenţei. Diafan şi
gingaş, vaporos şi aerian este doar ceea ce are realitatea secundă a visului.
Acceptăm mai mult teoretic că aerul există. Ştim asta de la şcoală. Sîntem,
cel puţin astăzi cînd cunoştinţele meteo sînt reiterate zilnic în buletine ale
vremii, convinşi de ponderea decisivă a atmosferei, învelişul subţire, fragil şi
extrem de capricios al Terrei, în evoluţia zilnică a climatului în care trăim.
Nu simţim însă nici măcar că aerul ne apasă cu o greutate de 20 kg pe
centimetru pătrat (nu mai verific, parcă aşa am învăţat). Unii poate sînt
dependenţi de presiunea barică, dar fenomenul este atît de ciudat şi de mediat
prin umori încît îl punem în legătură cu aerul tot prin acrobaţii abstracte şi
speculative. Simţim aerul doar atunci cînd se mişcă, adie, bate, suflă, se
vîntură. Atunci cînd vedem arătările şi fantasmele în necontenită prefacere pe
care le închipuite vaporii de apă mai difuzi sau mai concentraţi în atmosferă.
Vedem întruchipările lui nestatornice în nori şi în ceţuri. Mai abitir ni se
arată doar atunci cînd, neaşteptat, se precipită în ploaie, burniţă, ninsoare.
Îl simţim însă, cu toată fiinţa şi spaima noastră, atunci cînd brusc ne
lipseşte şi ne sufocăm.
Într-un mod şi mai subtil, şi mai tainic simţim însă aerul ca vehicul, ca
mediu de propagare al unor, la fel de misterioase, emanaţii. Atunci nările
noastre avide intră în alertă, încep să palpite, respiraţia se precipită, se
modulează şi se concentrează pe infimele urme amestecate în aerul inspirat
pentru a identifica acea prezenţă absentă şi, dacă se poate, pentru a încearcă
să surprindă direcţia din care a venit spre noi acea veste suavă, pe cît de
incitantă, tot pe atît de inconsistentă. Vedem şi auzim de la distanţă şi, de
obicei, putem identifica şi urmări lucrurile care se mişcă şi se apropie sau
îndepărtează de noi. Mirosul este însă un simţ al incertitudinii, simţim doar o
dîră care se pierde şi revine, o părere care cere confirmarea, o urmă a ceva ce
pare să fi fost şi ar mai putea să fie pe undeva dar nu ni se arată decît ca
ceea ce e ascuns.
Haiku-ul nu poate fi indiferent la un asemenea element de recuzită. Mirosul
de sau mireasma a ceva este totdeauna provocator: se risipeşte (se împrăştie,
se vîntură, se iroseşte) sau e persistent, stăruie şi impregnează lucrurile, se
insinuează sau ne urmăreşte, umple spaţiile.
Mirosul este în primul rînd un substitut al lucrului pe care-l evocă, avînd
subtilitatea de a se strecura în locul unde lucrul real nu poate pătrunde:
cazarmă -
la geamul recrutului
mireasmă de fân
Dumitru Ene-Zărneşti
În
cazarmă, loc al recluziunii neconsimţite, mireasma de fîn, învingînd orice
oprelişti, îi umple recrutului plămînii cu un dor nestăvilit de libertate. Este
în această penetranţă prin zidurile izolării o compensaţie a tuturor
servituţilor dar şi multă nostalgie.
Aceeaşi compensaţie, de data asta în
cazul celor rămaşi singuri, părăsiţi de ceilalţi, o realizează cu brio alte
miresme mereu de neoprit.
oaspe de vază –
mireasma de liliac
vine la cină
Vasile
Moldovan
uitată-n azil...
uitată-n azil...
doar
miresmele de tei
vin
în vizită
Cezar
Florin Ciobîcă
În primul poem, titulatura oaspe de vază pare să ascundă printr-o
elipsă absenţa altor, oricăror oaspeţi, în timp ce în al doilea abandonarea şi
precaritatea celui ce aşteaptă sînt devoalate. Oricum, vizitele sînt cu
siguranţă onorante şi onorate de cei vizitaţi.
Subtilă şi de nestăvilit, mireasma tinde
să umple locurile şi să le împlinească lipsurile şi golurile:
cer
fără stele –
mireasma
florilor de tei
umple
tot golul
Magdalena
Dale
stele, greieri
stele, greieri
şi miros de fân cosit:
drum de seară
Radu
Patrichi
să le
ofere acea plenitudine care se insinuează pe nesimţite şi în suflet. Oricum,
crepusculul, noaptea, întunericul par să fie circumstanţe care favorizează
receptarea superlativă a miresmelor (poate că ele sînt purtătoarele subtile,
peste gard, şi a altor mesaje fără de cuvinte):
întuneric -
din curtea vecină
mireasma de trandafir
Sonia Cristina Coman
Desăvîrşirea – aşa-i firea omului –
trezeşte însă şi gînduri mai puţin ortodoxe cu privire la irosirea miresmei sau
la efectele ei paradoxale.
regina nopţii
mireasmă risipită
doar pentru greieri
Emilia Dumitrescu
de atâta mireasmă
mă trezesc foşnind;
iarba cosită
Gabriela Abăluţă
Pare că mireasma risipită e prea mult omului sau
de-a dreptul nemeritată pentru firea lui frivolă, o asemenea mireasmă regală se
cuvine mai degrabă greierilor sau că, inspirînd-o cu nesaţ şi aspirînd prea
mult, te poţi trezi deodată preschimbat în iarbă cosită...
La limită, se întîmplă şi fenomene
paradoxale, mirosul, solicitat peste măsură, nu mai face faţă şi trece brusc şi
halucinat în registru sonor:
miros de iarbă -
singurul sunet în zori
deasupra stepei
Şerban
Codrin
Vuietul
muntelui
în
toamnă –
miros
de ferigi uscate
Dan
Doman
sau chiar
în nălucire vizuală:
smulgînd un morcov –
deodată mirosul mov
al pămîntului
Şerban
Codrin
De
obicei însă, ca în cunoscuta poveste a madlenei lui Proust, miresmele, poate
tocmai pentru subtila lor penetranţă, recheamă în minte şi-n suflet trecutul.
Sau invers, trecutul se iveşte brusc în toată splendoarea atmosferei sale doar
impregnat de mireasma unică şi suverană de atunci:
privesc
poze vechi
în
cerdacul bunicii –
miros
de muşcate
Florina
Dobrescu
fotografii vechi
mirosul
gutuilor
umple odaia
Gabriela Abăluţă
crâng adormit -
doar mireasma salcâmului
ne urmăreşte
Ana-Olimpia Sima
Alteori o mireasmă este tot ce se mai păstrează din savoarea a ceea ce a
fost. Pentru cei ce trăiesc în precaritate şi asta poate fi însă un dar:
în traista cerşetorului
miresme de cozonac -
câtă bucurie!
Marc Orheianu
Căci o mireasmă prea puternică şi
insistentă de poate rătăci de-a dreptul:
mirosul fânului -
caut pe hartă locul
unde mă aflu
Valentin
Busuioc
iar miresmele proaspete ale stihiilor
la lucru te pot face să înţelegi misterul vieţii şi al morţii, auzind cum iarba creşte:
miros
de ploaie –
printre
lespezi plesnite
asaltul
ierbii
Ana
Marinoiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu