„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

sâmbătă, 23 februarie 2019

INTERVIURI RO KU (XXXVII) -- CCF CU MIHAELA BĂBUȘANU





            *Nume autor: Mihaela Băbuşanu

            * din  Bacău
            *  n. 12 martie în Băbuşa/Băceşti, Vaslui
            *  Licenţiată în istorie şi muzeologie
            * Expert bunuri cu valoare memorialistică
            * Conservator bunuri culturale
            * Redactor revista de cultură „Plumb
            * Redactor ziarul „Meridianul Iaşi-Bacău-Vaslui”
             *Membru Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România 

  • Volume publicate,  în ediţie bilingvă::
  •  Adevărata fericire/True Happiness
  • Stejarul cu flori de cireş/The cherry blossom oak tree
  • și
  • Femeia bonsai
  • Cu Mercur în exil



Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?


Am luat contact cu poemele haiku la îndemnul colegei mele, scriitoarea Tincuţa Horonceanu-Bernevic, care cocheta şi ea la acea vreme cu acest gen de scriere, apoi a regretatului Dumitru Radu.  Mai apoi am recurs la documentarea online cu ajutorul căreia am citit regulile de scriere, despre forma clasică a haiku-ului, să înţeleg ce este kigo-ul, să mă fascineze forma fixa 5-7-5 şi am început să particip la concurs. Uneori scrierea unui haiku vine spontan, alteori poate fi un proces lent de gândire, scriere, rescriere, ajustare etc  Deci am început să scriu haiku de prin 2006 cred.
Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine regulile?


  Cred că îi datorez mulţumiri pentru informaţiile, lămuririle vis-à-vis de ceea înseamnă haiku / senryu domnului  Corneliu Traian Atanasiu, atât din postări, răspunsuri, cât și prin scrierile și comentariile dumnealui.În acelaşi sens, o foarte mare contribuție  o are existența Romanian Kukai, al cărui iniţiator este tot dumnealui.Apoi lecturile personale, documentarea, citirea autorilor experimentaţi etc
Nu pot uita emoţia începutului, primul premiu, primul haiku reuşit, cum aşteptam cu emoţie rezultatele şi momentul votului pentru a citi ce au scris ceilalţi autori etc
De asemenea, lectura poemelor şi a materialelor despre haiku m-au făcut să înţeleg mai bine ce este un haiku, dar şi ce nu este un haiku. De un real folos mi-au fost, îmi sunt şi cu certitudine îmi vor fi,  comentariile pertinente ale lui Corneliu Traian Atanasiu sau ale celorlalţi haijini.


Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?
Aş menţiona aici “Abecedarul” lui Henri Brunel “Haiku înțelepciune sau nebunie?” o carte deosebită din punctul meu de vedere. Mai pot aminti şi faptul că am citit haiku-uri ale multor autori, am urmărit autorii care s-au remarcat în concursurile româneşti şi internaţionale, le-am apreciat reuşita şi, firesc mi-am dorit şi îmi doresc să pot să scriu şi eu haiku-uri cât mai bune.


Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

 Am început să scriu cam prin clasa a III-a- a IV-a, un fel de poeme în care mama şi tata erau principalele teme de inspiraţie, apoi Ştefan cel Mare şi Moldova, natura, viteaz au fost primele surse de insipraţie. Asta pentru că provin dintr-un sătuc  răzeşesc, familia Băbuşanu fiind una dintre cele 4 familii de răzeşi  întemeietoare ale  satului BĂBUŞA în a II-a jumatate a sec XV şi tata fiind si  vânător iscusit îl percepeam a fi cel mai mândru, mai frumos şi mai viteaz dintre toţi. .În gimnaziu, dna profesoară de română mi-a descoprit talentul pentru compuneri, scurte povestiri şi poveşti .În liceu am schimbat stilul, am început să scriu poezie în vers alb, de multe ori la prima vedere/prima inspiraţie, şi unele erau considerate chiar reuşite. În  facultate când am scris tot poezie, când nu, în orice caz, sursa de inspiraţie erau propriile-mi trăiri, experienţe.Din 1997 până prin 2004 sau 2005 deci vreo 7-8 ani am făcut o pauză în ale scrisului, o pauză la poezie. Scriam doar anumite sloganuri pentru tipografii sau alte firme (pentru care nu primea decât mulţumiri dar ce este drept nici nu ştiam să cer), am venit cu idei de titlu, idei de titlu pentru ziare etc.De fapt, în acea perioadă, viaţa mea a avut o turnură pe care o credeam finală şi poate corectă. Dar nu a fost aşa. Viaţa fără poezie este tristă. Şi prin poezie eu înţeleg mult mai mult de atât.Din 2005 am început să mai particip ocazional la unele concursuri, m-am reapucat de scris, am apărut în primul volum colectiv odată cu participarea la un concurs la Iaşi. Local am debutat în anul 2006 în  Ateneu” cu Adrian Jicu, apoi în „Forma” cu Ovidiu Bufnilă, apoi am apărut în mai multe volume olective si reviste literare. În 2011 am debutat cu primul volum, „Adevărata fericire/True happiness”, volum biligv, tradus de o amică, iubitoare de literatură şi bună cunoascătoare a limbii engleze. Prin 2006 m-am apucat de scris haiku, de prin 2016 cred că şi senryu. Poate ar fi timpul să încerc să scriu proză.Nu am încercat, nu ştiu dacă aş putea sau nu. Spun, poate....Am două cărţi publicate cu poezie contemporană, “Adevarata fericire/True happiness” şi  cu Mercur in exil” si una în curs de editare. Este o poezie liberă, eliberată de constrângerile în care este inregimentat haiku-ul. Eu scriu la prima mână, ceea ce simt sau mă inspiră, cee ace mă doare sau mă fericeşte,  fără să ajustez textul pentru “a da bine”. Ori libertatea asta mie îmi face bine.
   Despre haiku, este evident că a devenit universal. Se scrie haiku în întreaga lume, pe toate meridianele şi continentele, în toate limbile. Este un mod de comunicare a culturilor şi nu este nimic rău în acest lucru atât timp cât fiecare îşi păstrează specificul ţării, al poporului respectiv. Importat de alte popoare, haiku-ul original nipon eu spun că îşi sporeşte strălucirea, împrumutând din patina limbii în care este scris şi a culturii neamului căruia îi aparţine autorul. Dn punctul meu de vedere, kaiku-ul scris în limba română, are o frumuseţe şi o expresivitate aparte.

Ai obținut premiul cu poemele de mai jos.Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat?

Aş numi 2 senryu-uri mai întâi:

masa rotunda-
se mânâncă între ei
câţiva cavaleri
(premiul III,  august 2016)

şi:

artă modernă-
singurii rămaşi tablou
vizitatorii
(premiul I,  ianuarie 2017)


Apoi printre primele mele premii la concursul organizat de Romanian Kukai. Pentru că sunt din perioada de început, îmi sunt cele mai dragi:
de mână în parc-
singurul nostru martor
luna de gheaţă
(premiul II, februarie 2009)



și

promoroacă-n vii-
amintirea vacanţei
dulce ca mustul

(premiul III, septembrie 2008)

Apoi haiku-uri la fotografie:

mama-n potecă
anevoie coborând -
azi poză-n album 


poem scris pentru expozitia foto-haiku, “Declic in silabe” sau:

testul pozitiv-
în sfârşit în grădină
primul ghiocel


tot haiku la fotografie:

sfârșit de toamnă
eternizând pe pânză
ultimul apus

şi haiku-ul de sine stătător din volumul “Stejarul cu flori de cireş/The chhery blssom oak tree”:

ziua Învierii -
în livada cu vișini
cucul cântă din  nou

 Am şi eu câteva premii obţinute, pentru haiku şi senryu….A fost o perioadă când am scris intens, apoi am făcut o pauză, acum de ceva vreme m-am reapucat de scris în acest gen, deși m-am apropiat mai mult de senryu, îl simt mai aproape de starea mea din acest moment.


Eu am plecat de mică de acasă la liceu, apoi facultate, tot timpul m-am aflat (şi mă aflu şi acum) departe de locurile natale. Pe de altă parte, părinţii mei s-au stins amândoi lăsând în sufletul meu un gol imens. Cele mai multe îşi au rădăcinile acolo, îşi au seva inspiraţională în pământul Băbuşii, cu gândul la Băbuşa, la mama şi tata, la dealurile şi pădurile de acolo, la cimitirul unde îmi sunt părinţii, bunicii, moşii şi strămoşii.Sub acele cruci mi-am îngropat o bună parte din mine care iese uneori la suprafaţă sub forma poeziei (poezie contemporană), haiku, pagini de jurnal sau schiţe ale unor povestiri. Odată cu aducerea pe lume a fiului meu Mihail-Dacian, trăirile pozitive au început să se dezmorţească, să împingă stratul gros, şi să iasă la suprafaţă asemeni unui ghiocel iubit de îngeri.

Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu, aparițiile în diverse publicații de specialitate?


Premiile normal că sunt motive de bucurie dar sunt şi ca nişte încurajări, motivări viitoate.Totuşi, de amintit şi faptul ca nu sunt în joc interese majore care să compromită  calitatea jurizării (deşi au mai fost unele cazuri, stiu că s-a făcut repede lumină şi curăţenie) ştiu că fiecare participant votează anonim lucrările din concurs fără să le cunoască autorul.  Aşadar, bucuria pe care mi-o produc aprecierile celorlalţi participanţi este importantă. Pe de altă parte,   este frumos şi interesant concursul în sine. Îmi plac concursurile, înfruntările culturale corecte. Normal că este frumos să  câştigi dar este frumos şi să îi cunoşti şi să îi apreciezi pe cei mai buni decât tine sau mai buni la un moment dat.


Ce reprezintă pentru tine participarea la  concursurile de haiku internaționale sau de pe Romanian Kukai?
Pentru mine a fost ca o școală, un curs de pregătire de neînlocuit.

Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală, activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

Nu ştiu ce să zic.  Cred că ar fi prea mult să spun că "mă încurcă" sau că, dimpotrivă,  mă ajută în vreun fel.Să spunem că  ar fi un liant care uneori funcţionează foarte bine între muncă și timpul liber sau timpul liber de peste zi (vorbesc  oricum din amintiri pentru ca acum arareori mai pot spune că am un pic de timp liber, ba chiar aş putea spune că îl smulg cu forţa de unde este, de unde nu este)….Oricum, au existat perioade în care am avut timp liber însă nu am reușit să scriu nici măcar un haiku (deși am încercat) dar şi momente de respiro foarte creative.Uneori am reuşit chiar să îmbin utilul cu plăcutul ca să zic aşa (adică serviciul cu scrisul). Am iniţiat şi  organizat la muzeul unde lucrez câteva ediţii ale evenimentului “Japonia departe-aproape de Bacău” şi sper să urmeze (la reîntoarcerea mea în activitate din concediul de creştere a copilului ) şi altele.
A fost un eveniment apreciat ca fiind de success, atractiv atât pentru cunoscători cât şi pentru publicul larg. În cadrul acestuia au avut loc dansuri japoneze, jocuri, expoziţii de foto-haiku (“Declic în silabe” organizată împreună cu haijinul Oana Gheorghe şi fotograful Broşu Constantin), concurs de haiku realizat cu acelasi prilej, lansări de carte, întâlniri îintre haijini, etc.

Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români și/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți/ însăți?

Foarte greu, pentru că sunt multe pe care mi-aş fi dorit să le fi putut scrie eu însumi…am mulţi autori care îmi plac şi sper să nu se supere nimeni însă, pentru că se cere, o să numesc câteva dintre ele, care îmi vin acum în minte:

vechea troiţă –
vântul i-aşează pe răni
petale de prun

(Cezar Florin Ciobîcă)

Amurg de toamnă-
În pânza de păianjen
Se zbate o frunză

(Dumitru Radu)

Deschizând o hartă
Petalele de cireş leagă
Europa şi Japonia.


(Eduard Ţară)

Precum şi:

O, nemilos, destin!
Sub coifu-acesta plin de glorie
Acuma cântă-un greier

(Coiful lui Sanemori/Laudă poetului Rika-Matsuo Basho)

Ce feţe mult schimbate!
Am văzut în ele bătrâneţea mea
Ca zemoşii iarna-toate

(Din nou în satul natal-Matsuo Basho)


Un poem de-al tău  la care ții cel mai mult.
Nu este cel mai bun însă, este printre primele scrise pentru care am luat şi premiu şi, din acest motive, îmi este drag:

promoroacă-n vii-
amintirea vacanţei
dulce ca mustul

(premiul 3, septembrie  2008)

Ai publicat vreo carte de haiku?/ Ce  proiecte ai pe viitor?

Da, până acum am publicat două cărţi de haiku: Stejarul cu flori de cires/The cherry blossom oak tree” si “Femeia bonsai” şi am apărut în câteva antologii de gen.

Pe lângă acestea, aşa cum spuneam, am publicat două cărţi cu poezie contemporantă. Acum lucrez la al treilea volum de același fel.
Odată cu revenirea mea în activitate, după concediul de creştere a copilului, intenţionez să reiau( printre alte proiecte) demersurile privind organizarea la Bacău, la Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” unde lucrez, a evenimentului “Japonia departe-aproape de Bacău”.


Niciun comentariu: