Dincolo de faptul că este un intrument de comunicare şi informare extrem de eficient, internetul reprezintă şi o excelentă oportunitate pentru a forma şi închega comunităţi legate de un anume interes, activitate, pasiune. Tocmai lejeritatea comunicării, bogăţia informaţiei pusă la dispoziţie cu generozitate şi accesibilă oricînd, capacitatea de a o utiliza, discuta şi prelucra face ca o comunitate bine instrumentată să funcţioneze mult mai alert şi mai eficace decît cele care foloseau doar comunicarea clasică.
Un concurs organizat pe internet este extrem de prompt şi economic în trimiteri şi confirmări de poeme, voturi, rezultate. Un site poate fi totodată o bibliotecă online accesibilă la orice oră şi din orice loc din lume. O bibliotecă nelimitată pentru că, prin linkuri adecvate, este deschisă fără rezerve către toate paginile de interes aflate pe web, singura barieră rămînînd cunoaşterea altor limbi.
Pentru a răspunde intereselor diversificate ale amatorilor de poezie niponă am încercat să multiplicăm site-urile folosite. Am adăugat în primul rînd cîteva alte bloguri unde s-au putut posta şi comenta creaţii sezonale de primăvară, vară, toamnă, iarnă. Pentru discuţii am înfiinţat un grup yahoo unde interesul a fost mai curînd postarea poemelor şi comentarea lor, iar acum, la sugestia şi cu iniţiativa altora, găzduieşte un concurs săptămînal. Tot cu iniţiativa unei nou venite, avem la dispoziţie şi un forum care deocamdată trebuie făcut să funcţioneze. Sîntem dotaţi puţin peste capacităţile pe care le poate folosi actualmente comunitatea.
Prin iniţiativa unui site care să adune la un loc, ca într-o vitrină cu trofee, poemele care au obţinut premii la diferite concursuri am dorit să oferim un fel de antologie a celor mai bune poeme scrise de autori români. Am intenţionat de asemenea să-i aducem în preajma noastră pe autorii de valoare care să fie astfel vizibili şi să se constituie în modele pentru ceilalţi.
Conştiinţa şi solidaritatea de grup se formează nu doar prin interese comune, ci şi prin cunoaşterea istoriei grupului şi a celor care îl compun. Internetul asigură mijloace suficiente pentru aceasta. Interactivitatea comentariilor pe ROMANIAN KUKAI, mesajele cu replici grupate pe topice pe ROMANIAN HAIKU sînt un mod simplu şi direct de a întreţine un spaţiu de discuţie. Adresele email de pe grupul de discuţii sînt accesibile fiecărui membru pentru a contacta şi a purta discuţii particulare cu oricare altul. Există tot pe grup posibilitatea, prea puţin folosită încă, de a te face cunoscut printr-un minimum de date personale.
Închegată în primul rînd în jurul concursului, comunitatea noastră este formată în cea mai mare parte din persoane care activează pe diverse site-uri literare româneşti, unde au aflat de şi au început să scrie haiku. 42 dintre participanţii la concurs provin dintre cei care au aflat de concurs direct pe internet, o parte doar după ce a demarat concursul nostru. Ceilalţi 20 sînt autori mai vechi din orbita revistelor Haiku şi Albatros care ni s-au alăturat pe parcursul anului trecut pe măsură ce au aflat de noi din diverse surse. În ce priveşte vîrstele participanţilor, luînd ca cifră de mijloc 35 de ani, ei se împart jumătate, jumătate de-o parte şi alta a ei.
Strategia noastră publicitară este aceea de a folosi o listă amplă de adrese email, colectate cu timpul şi care are acum 94 de nume (LAPNO – lista amatorilor de poezie niponă online), căreia îi trimitem invitaţiile la vot şi rezultatele fiecărei luni. Astfel, cei aflaţi pe listă sînt informaţi de existenţa şi felul în care se desfăşoară concursul şi îndemnaţi să acceseze site-ul unde pot afla mai multe despre el.
Pentru o cunoaştere mai bună şi pentru a se familiariza unii cu alţii, am încercat să apelăm şi la mărturisirile şi amintirile celor mai vechi în această activitate. Am intiţiat şi o serie de interviuri şi cu personalităţi reputate, dar şi cu cei care s-au afirmat recent doar la concursul nostru. La categoriile mărturisiri (5) şi interviuri (17) veţi găsi ceea ce v-ar putea atrage în acest sens.
Problema cea mai importantă pentru viitorul imediat este aceea de a-i atrage pe cei care, deşi au aflat de noi, nu au acces la internet. Din proprie experienţă, ştim că cei pătrunşi pe internet pot căpăta în cîteva luni competenţe care să le deschidă un alt orizont al înţelegerii şi al explorării, însoţit de bucuria reală de a utiliza un instrument inepuizabil ca posibilităţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu