În legătură cu Asemănări
și suspiciuni, Ana Urma îmi amintește de un comentariu făcut pe Romanian Haiku în martie 2011, în care
reaminteam o scurtă notație făcută în urma etapei 148 din 2010:
Poemul de mai jos
al Anei Urma:
pastel de toamnă -
din nou între creioane
unul fără vârf
din nou între creioane
unul fără vârf
face pereche cu unul foarte cunoscut,
premiat la un concurs internațional, al Elenei Manta Ciubotariu:
primăvară -
copilul ascute
creionul verde
copilul ascute
creionul verde
Nu știu dacă
autoarea l-a citit și l-a reținut, dar, puse în paralel, între cele două poeme
se pot remarca simetrii și antagonisme semnificative. Unul inaugurează reîntoarcerea
la viață a naturii prin ascuțirea creionului verde, celălalt o încheie epuizat
(bănuiesc de zelul cu care a colorat hemoragia galbenului) după ce a rupt mina
creionului. Primul dublează impetuozitatea primăverii cu vioiciunea angajată a
copilului, al doilea alege culorile moi și paloarea pastelului pentru a ilustra
istovirea înceată și blîndă a naturii.
Pastelul invocat
în primul vers (mai degrabă desen decît poezie) nu dă însă tonul poemului, el
ne îndreaptă atenția către paloarea creioanelor și prin ele către elegia vlăguirii
unui alt an. Doar sufletul nostru din nou copilărit va mai ascuți o vreme, iar
și iar, creionul cel verde. Și poate mereu alți copii (de toate virstele) în
ropot de generații.
Iată și reluarea din martie 2011, în care investigația
este extinsă:
Ninge ca-n poveşti
Poemul
Mariei Tirenescu, de care va fi vorba mai jos, este, într-un anume fel, ecoul
altor două poeme în care unul din elementele de recuzită este creionul. Este
îmbucurător că şi autorii noştri de haiku perpetuează un motiv şi reuşesc să
improvizeze făcînd variaţii pe aceeaşi temă. În cazul de faţă, cum se va vedea,
este evident faptul că nu se merge pe linia exploatării facile a unor clişee de
genul cerşetorului, orbului, orfanului, bătrînului sau copilului. Fiecare
dintre poemele care fac aluzie la cel originar reuşind să fie original.
Primăvară –
copilul ascute
creionul verde
Elena
Manta-Ciubotariu
pastel de toamnă -
din nou între creioane
unul fără vârf
Ana Urma
Poemul
Elenei Manta Ciubotariu ne sugerează că vestitorul primăverii ar fi copilul
care ascute creionul verde. Căci nu mai ştii bine dacă primăvara nu erupe cumva
din creionul ascuţit cu bucurie de copil. Oricum, pare să existe o misterioasă
solidaritate între ascuţirea creionului şi renaşterea vegetaţiei.
Observăm,
în poemul Anei Urma, o simetrie inversă în ton cu semnificaţia anotimpului:
creionul se ascute cînd irumpe viaţa vegetală şi se rupe cînd natura se
ofileşte. Odată cu toamna, creionul, simbol al vegetaţiei veştejite, se
epuizează, osteneşte, se anemiază şi-şi pierde puterea de a mai zugrăvi. Se
molipseşte şi el de boala lumii.
Maria
Tirenescu reia ideea, dar imaginile ei implică o meditaţie mai profundă. Scena
este aceea a unui sfîrşit anunţat, iar creionul fără vîrf are implicaţii mult
mai serioase şi mai directe în sfera umană. Aşa mut, abdicînd faţă-n faţă cu
iarna, autorul pare să intoneze un cîntec de lebădă.
pe foaia goală
doar un creion fără vârf –
ninge ca-n poveşti
Maria Tirenescu
doar un creion fără vârf –
ninge ca-n poveşti
Maria Tirenescu
Pare
a fi totodată mărturisirea sinceră a unui artist care a ajuns la înţelegerea
umilă a nevolniciei artei sale faţă cu această ninsoare fabuloasă. Foaia albă
este un pandant al zăpezilor de altădată. Creionul bont n-a putut birui, nici
de data asta, candoarea inepuizabilă a poveştilor.
Ana adaugă un poem al ei mai recent care
continuă șirul, sper fără sfîrșit, al unor variații pe aceeași temă:
ninge ca-n basme -
rămân în călimară
toate cuvintele
Cuvintele care rămîn în călimară,
minunată imagine a abdicării mulțumită doar cu reveria. Sau cu o realitate mai
presus de infatuarea scrisului: neaua stabilește o graniță, negreața să stea
cuminte la locul ei, în călimară. La care consimte și autorul, și, poate, și cuvintele care nu pot concura cu albeața inimitabilă a zăpezilor din basme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu