„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

marți, 5 februarie 2019

INTERVIURI RO KU (XXXVI) -- CFC cu CRISTINA AILOAEI







Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?


Am început să scriu haiku acum aproximativ 6 ani in urmă. Am îndrăgit acest stil de creaţie cu totul nou pentru mine de când mi-a fost prezentat, apoi am început să scriu şi să particip la concursurile de haiku,unde am întâlnit oameni minunaţi. Un lucru extrem de important a fost să citesc mereu comentariile pe baza haiku-urilor câştigătoare, din care am învăţat multe şi am reuşit să privesc lucrurile în profunzime.

Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine regulile?



D-l profesor Cezar Florin Ciobîcă este cel care m-a îndrumat şi m-a susţinut constant. El este cel care mi-a prezentat prima dată haiku-ul, mi-a explicat regulile sale şi mi-a dat sfaturi  care m-au ajutat să mă apropii tot mai mult de această artă niponă. Sunt extrem de recunoscătoare că această persoană şi-a sacrificat de multe ori timpul pentru a mă face să înţeleg lucrurile şi să merg mai departe, să scot la suprafaţă eul creator.

Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

După cum am precizat la punctul 2, d-l Cezar Florin Ciobîcă a fost cel care m-a introdus în această lume a haiku-ul ,aşa că el a fost şi primul meu model şi mentor.M-a ghidat permanent,iar eu am încercat să dau tot ce era mai bun din mine şi să îl fac mândru.

Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

Ocazional scriu poezie modernă,pentru că acest gen îmi oferă o mare libertate de exprimare,facilitând modul în care eu îmi transpun stările şi sentimentele pentru ca ele să fie cât mai aproape de adevăr,deci să facă o legătură cu fiinţa umană,să o sensibilizeze,să o introducă în universul meu şi ea să vibreze după acordurile mele.Consider că lirica japoneză este mai aproape de adevărul creaţiei decât cea occidentală,dar aceasta este doar o părere personală.

Te-ai clasat destul de bine la unul din concursurile internaționale, Shiki Monthly Kukai cu poemul de mai jos. Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat/ cum  de ai reuşit să scrii un haiku atît de bun? 



Poemul meu favorit este:

lacul albastru-
tulburând cerul
cu pietricele

Am participat cu el la concursul Shiki Monthly Kukai unde nu a obţinut un premiu,dar s-a detaşat de alte haiku-uri.
Acest poem e inspirat din natură,dintr-un mediu foarte cunoscut mie şi m-a făcut să meditez asupra legăturii dintre planul cosmic şi terestru şi cum cele două se pot influenţa reciproc.



Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu, aparițiile în diverse publicații de specialitate?



Premiile din acest domeniu sunt foarte importante pentru mine,datorită faptului că îmi reamintesc permanent că munca şi strădania mea sunt apreciate şi recunoscute.




Ce reprezintă pentru tine participarea la  concursurile de haiku internaționale sau de pe Romanian Kukai?

Participarea la concursurile de haiku de pe RO KU este dovada faptului că am fost acceptată într-un grup în care mă simt bine şi cu care îmi place să colaborez.De asemenea,mă ajută să îmi cizelez stilul,prin observarea compoziţiilor celorlaţi şi analiza lor.


Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală, activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?


Sunt elevă în ciclul superior al liceului pe specializarea matematică-informatică.Chiar dacă urmez un profil real,încerc să îmi fac timp şi pentru ceea ce contează în materie de spirit.

Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români și/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți/ însăți?

piciorul şubred-
în podul cu fân mai urcă
doar amintirile
(Claudia-Ramona Codău)

Ziua Eroilor-
pe vechiul câmp de luptă
doar maci sângerii
(Cezar Florin Ciobîcă)

după ploaie,
flori de castan şi-un ţînc
în aceeaşi băltoacă
(Dan Doman)

Ai publicat vreo carte/cărți de haiku?/ Ce  proiecte ai pe viitor?

Până acum nu am publicat vreo carte,însă dacă voi strânge suficiente haiku-uri această idee nu este exclusă.Am de gând să urmez o facultate,să îmi asigur un statut în societate şi să continui să scriu.

10 haiku de-ale tale pe care le consideri cele mai bune

bătrânul cireș - / păianjenu-și țese plasa / între două flori

secetă - / umbra calului bătrân / crăpată de tot

rafală de vânt - / păpușa goală îmbrăcată / de flori de cireș

stea căzătoare - / cerșetorul întinde / pălăria goală

ploaie de vară - / în cutia coldușului/ o broscuță

noapte pe plajă - / în castelul de nisip / numai țânțarii

aniversare - / bătrâna gârbovită / doar cu umbra ei

se umple încet / și carul bunicului - / prima zăpadă

pe la asfințit - / doi bătrâni pe prispă c-un / pepene verde


ploaie măruntă - / în fereastra vădanei /două flori uscate


Botoșani, iulie 2015

Niciun comentariu: