„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

marți, 5 februarie 2019

INTERVIURI RO KU (XXXV)--CFC cu LUCREȚIA HORVATH








Sunt născută la data de 1 ianuarie 1953, în localitatea Sânger și locuiesc în orașul Luduș, jud. Mureș. Am studii superioare – economist, în prezent la pensie.
M-am întâlnit cu poemele  haiku în 2009 (am publicat și semnat și cu pseudonimul Speranța Rubin). De atunci am participat la concursurile lunare de haiku organizate de grupul Romanian Kukai și  am făcut parte din Haiku Club. Din octombrie 2015 m-am înscris în grupul Romanian Haiku și am apărut  în antologia ''Dansul cocorilor'' anul VIII de concurs și ''Pană de cocor'' anul IX de concurs. Am participat la expoziția foto – haiku ''Declic în silabe'' în anii 2015  și 2016.


Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

Am publicat  pe site-ul poezii.bizz. Doamna Valeria mi-a trimis linkul spre Romanian Kukai și din 2009 am participat la concursurile lunare de haiku și am făcut parte din Haiku Club.

Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine regulile?

Articolele scrise de domnul profesor Corneliu Traian Atanasiu.

Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

Desigur. Am citit poemele câștigătoare la concursuri, am învățat lecțiile pentru începători, am descoperit site-urile tematice . După fiecare concurs lunar, dl. profesor  Corneliu Traian Atanasiu  comentează poemele bune și cele nereușite.

Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

Poezia.  Despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală,  împărtășesc ideea specialiștilor  că are printre particularități și simplitatea și lirismul, adică modul exaltat de a simți sau de a exprima sentimentele.

 Poemele haiku le scriu seara, la umbra somnului, inspirate din trăirile și imaginația mea și le notez chiar pe întuneric uneori. Alteori citesc poeme premiate și îmi notez ideile care mă fascinează în mod deosebit.

Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu?

Premiile obținute în acest domeniu sunt comorile mele de suflet, mândria și motivația de a merge mai departe în căutarea  ideilor noi , nefolosite de alte persoane.

Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku (+ cele de pe RO KU)?
Concursurile haiku sunt un mod de provocare permanentă, un exercițiu amplu de memorie și participarea la ele este ca o promisiune.

Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

În acest moment activitatea mea profesională a încetat, așa că saltul de la cifre la poezie este o plăcere reală și savurez mereu noutățile apărute în acest domeniu.

Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români si/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?

1. merii în floare – am totul dinainte / pe masa goală -  (Șerban Codrin)
2. câte un tablou / în fiecare ochi de geam - / și-n toate ninge ( Utta Siegrid Konig)
3.soarele soarbe-n tihnă / roua din ierburi - / cafeaua din zori ( Corneliu Traian Atanasiu)

Ai publicat vreo carte de haiku?/ Ce  proiecte ai pe viitor?

În anul 2011 a văzut lumina tiparului volumul de poezii „Raze în asfințit” - editura Mega Cluj – Napoca, unde am publicat și câteva haiku-uri . Pe viitor am în gând publicarea unei cărți de haiku.

Te rog să ne spui care sunt după părerea ta, cele mai bune 10 haiku / senryu scrise de tine de-a lungul timpului.

1. scârțâit de pași – / doar povara tăcută  / pe banca de lemn;
2.mână în mână -/  cântecul greierului / rupe tăcerea;
3. cămin părăsit – / numai mugurii țâșnesc / fără oprire;
4.bufniță cântând – / bătrâna gârbovită / asmute câinii;
5. singurătate – / doar vârtejul de frunze / întră pe ușă;
6. soare-n asfințit - / pe prispa dărâmată / volbura-n floare;
7.cămin părăsit – / doar tufa iasomiei / în loc de poartă;
8.singur pe bancă - / o frunză ruginie / printre cele verzi;
9.răcoare în zori – / tremurând pe frezie / bobul de rouă;
10.mireasa în prag – / o frunză se desprinde / încet de ramuri.



Luduș ,23 iulie 2017                                            Lucreția Horvath


Niciun comentariu: