„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

marți, 5 februarie 2019

INTERVIURI RO KU (XXXIV) -- CFC cu PETRU-IOAN GÂRDA





Născut la 26 martie 1954, în com. Cătina, jud. Cluj. Inginer, profesor de specialitate la Colegiul Tehnic Edmond Nicolau, din Cluj-Napoca.Membru al Cenaclului Satiricon al epigramiştilor din Cluj-Napoca din 2009 și membru UER.
Scriu din 2008, pe site-ul agonia.ro, epigrame, fabule, parodii, haiku etc. și particip cu succes la concursurile de umor din țară și din Chișinău Am publicat cartea de epigrame Modus ridendi, în 2013. În 2015 – volumul Umor... 3G, împreună cu Ananie Gagniuc și Laurențiu Ghiță, contribuind cu fabule și poezii umoristice. Premiul II la concursul de haiku Sharpening the Green Pencil, ediția a IV-a, 2015.
Particip fără întrerupere la concursul săptămânal de haiku, din mai 2009. Particip, din mai 2009, la concursul  lunar  Romanian Kukai; ocazional, am participat la concursul Shiki Monthly Kukai.

 ***
Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

Am descoperit haiku-ul pe un site literar, poezie.ro, unde scriau haiku și unii prieteni epigramiști

Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine regulile?

Am început a scrie când încă nu citisem decât poeme. Apoi am citit cărți din biblioteci și în fine am ajuns în grupurile create de Corneliu Traian Atanasiu

Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?

Am început a primi cărți ale unor autori din RO KU și pot spune că am învățat câte ceva din fiecare

Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?

M-am consacrat, ca epigramist, dar scriu poezii umoristice, fabule, parodii, poezii  de dragoste etc.
Lirica japoneză e mai sobră, mai înclinată spre meditație.


Ai obținut premiul II la concursul SHARPENING THE GREEN PENCIL 2015

whisper of spring –
snowdrops besieging
a cartridge case

Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum  ai reuşit să scrii un haiku atât de bun?

M-au inspirat poemele colegilor din grupul de haiku, experiența mea anterioară, dorința de pace în lume.

Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu? 

Premiile, destul de multe, mai ales la concursurile săptămânale, îmi dau încredere în mine și mă îndeamnă să mai scriu.

Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku(+ cele de pe RO KU)?

O bucurie și, într-o oarecare măsură, o obligație.

Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

Faptul că scriu haiku este aparte de celelalte. A scrie haiku înseamnă a aloca zilnic niște minute pentru meditație, ceea ce poate fi benefic și pentru viața profesională sau personal.

Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români si/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însuți?

Geam aburit –
Tentația desenului
În orice deget

Corneliu Traian Atanasiu
(citat din memorie)

zile toride –
umbra muntelui
miroase a rășină

Dan Doman

primii fulgi de nea –
bătrânul învățător
amână dictarea

Cezar Ciobîcă


Ai publicat vreo carte de haiku?/ Ce  proiecte ai pe viitor?

Nu am publicat încă, dar o voi face înainte de sfârșitul acestui an!

Te rog să ne spui care sunt după părerea ta, cele mai bune 10 haiku/senryu scrise de tine de-a lungul timpului. 

N-or fi cele mai bune, dar...

Crăciun fără nea -
la căminul de orfani
bătăi cu perne

pârâu înghețat –
bunica șterge de praf
peștii de sticlă

Moș Nicolae –
căscând sacadat, mă uit
în bocanci… canci… canci

alai de nuntă –
planând ușor înspre cuib
întâia barză

noapte de veghe –
pendulul din ornic
abia se mai mișcă

ceață deasă -
bastonul alb atinge
aceleași repere

bătrân la azil –
cutele scrisorilor
aproape rupte

flori de liliac –
a revenit căldura
în ochii mamei

un fluture alb –
toate pozele mi-au
ieșit mișcate

gară pustie -
pe linii cară marfă

trenuri de furnici

Niciun comentariu: