„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

joi, 13 august 2015

INTERVIURI RO KU (XXVI) - CFC CU GABRIELA GENŢIANA GROZA



GABRIELA GENŢIANA GROZA

Născută la Vadu Săpat în judeţul Prahova la data de 14 septembrie 1942.Tata, preotul poet Martinescu Nicolae; mama, învăţătoarea Martinescu Anghelina. Căsătorită cu Groza Teodor, inginer,  având împreună doi băieţi căsătoriţi, o nepoată şi un nepot.
Locuieşte în Cluj-Napoca, strada Plopilor nr. 56, bloc P16, scara 1, ap.5. Tel fix 0264 440622 şi mobil 0751 397098.
Studii: Liceul ,,Mihai Viteazul'' Ploieşti, Institutul Pedagogic Bucureşti -1965 şi Facultatea de Biologie, Universitatea Bucureşti,1973.
Profesoară de biologie, gradul I didactic, la mai multe unităţi şcolare din Ploieşti, Oradea şi Cluj-Napoca. S-a pensionat în anul 2000 de la Colegiul Naţional ,,George Coşbuc'' din Cluj-Napoca
Membră a Uniunii Scriitorilor din România, a Uniunii Epigramiştilor din România şi a Societăţii Române de haiku.
A înfiinţat cenaclul literar-artistic ,, Traian Brad'' în cadrul Bibliotecii Judeţene ,,Octavian Goga'' Cluj în anul 2002.
A înfiinţat şi coordonează cenaclurile literar-artistice ,,Poiesis'' la Colegiul Naţional ,,G.Coşbuc'' din Cluj-Napoca şi ,,Iosif Vulcan'' la Liceul Teoretic ,,N. Jiga'' din Tinca, judeţul Bihor.
Scrie poezie, proză, epigramă şi haiku.
Debut literar în revista ,,Steaua'', 1995.

 Volume apărute:

A publicat 20 volume de versuri,proză, epigramă şi haiku
Debut editorial cu  Pe punte..peste punţi, 1994, versuri,Bucureşti,Imprimeria Filaret
Jocul cu clipa, versuri, 1995,Bucureşti, Filaret
Rostiri, versuri, 1997,  ed.Dacia, Cluj-Napoca
Murmurul sevei, haiku, 1999,ed. Casa Cărţii de Ştiinţă Cluj-Napoca
Măroaca, povestiri pentru copii,2000, ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Papucul păpuşii, poezii pentru copii, 2001, Casa Cărţii de Ştiinţă,Cluj-Napoca
Genţigrame, epigrame,2002, ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Brevi finietur... versuri 2002 -Martinescu Nicolae şi Gabriela Genţiana Groza ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Sfărşit de sezon, versuri şi proză ,2003, ed. Grinta, Cluj-Napoca
Păţaniile lui Boacănă şi Prietenii lui Peştinel,  2004, proză, ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca

Fulga şi Fulger, proză, 2005, ed. Grinta, Cluj-Napoca
Amurg pe Someş,2006, haiku şi tanka, ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Sertanianul, proză,2007, ed.Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Irundel şi Irundica,proză, 2008, ed.Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napocaî
Lampioanele vii, 2009, proză şi versuri, ed.Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Fântâna cu sori, 2011,povestiri şi versuri, ed.Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca
Marea copilăriei,2011,versuri pentru copii,ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca
La mâna lui Cronos, 2012, haibun, haiku şi tanka, ed. Ecou Transilvan, Cluj-Napoca
Sulfinică, 2013, poezii pentru copii, ed. Ecou Transilvan, Cluj-Napoca, 
Povestiri pentru copii, ed. Ecou Transilvan,Cluj-Napoca, 2014


Premii

 A fost premiată pentru epigramă şi haiku în ţară. În anul 2000 a luat Premiul al II-lea la Concursul Internaţional,,Kusamakura,, de haiku din Japonia.
Pe lângă cele 19 volume publicate este cuprinsă în numeroase antologii cu poezie, proză, epigramă şi haiku.

 ****


Am început să compun poeme în stilul liricii nipone după 1994. Eram pe atunci  profesoară de biologie la Colegiul Național ,,George Coșbuc'' din Cluj-Napoca. Fiind membră a cenaclului  dascălilor clujeni ,,Octavian Goga'' de la Palatul Copiilor, am cunoscut confrați care scriau haiku. Președinte de onoare al grupului nostru de poeți a fost poetul Aurel Rău, bine cunoscut pentru scrierile lui de acest fel. În 1995, am debutat în revista ,,Steaua'' cu poeme haiku. M-am format sub îndrumarea poetului Aurel Rău, exigent cu noi, începătorii.  Am reușit la rândul meu să-i îndrum  pe elevii de la Colegiul Coșbuc unde am înființat cenaclul de haiku ,,Poesis'' pe care îl coordonez și acum.  Deoarece o parte din an locuiesc împreună cu soțul meu în localitatea Tinca, județul Bihor, am înființat la Liceul Teoretic ,,Nicolae Jiga'' cenaclul literar artistic ,,Iosif Vulcan'' unde am răspândit în rândul elevilor regulile de compunere a poemului nipon. Sunt membră a Uniunii Scriitorilor din România, a Societății Române de Haiku, a Uniunii Epigramiștilor din România, fondatoare a cenaclului literar-artistic ,,Traian Brad'' de la Biblioteca Județeană ,,Octavian Goga'' Cluj. Membră a cenaclului ,,Satiricon'' din Cluj-Napoca și a clubului ,,Bucurii efemere'' din Târgu Mureș și a Societății de Haiku din Constanța. Am avut o colaborare benefică cu poeții din București, mi-au fost de un real folos scrierile lui Florin Vasiliu. Am colaborat intens cu poeții de la Constanța , din Târgu Mureș și din alte localități care mi-au publicat poemele în revistele pe care le editează. Profesiunea de dascăl de biologie a fost și este potrivită  în observarea viețuitoarelor, astfel încât compun cu plăcere haiku. Am luat premii în țară iar anul 2000 am luat Premiul al II-lea la Concursul Internațional de Haiku ,,Kusamakura''din Japonia. Sunt prezentă în numeroase antologii de poezie, proză scurtă, epigramă și haiku. Am publicat haiku, tanka,  renga și haibun. Volumele  cu lirică niponă publicate sunt:

1999-Murmurul sevei, haiku, Cluj-Napoca, Ed. Casa Cărții de Știință
2003-Sfârșit de sezon, haiku, renga și haibun, Cluj-Napoca, Ed. Grinta
2006-Amurg pe Someș, haiku și tanka- Ed. Casa Cărții de Știință,Cluj-Napoca
2008-Irundel și Irundica, versuri și povestiri-Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca
2009-Lampioanele vii, povestiri și poezii

          Premiul din Japonia a reprezentat pentru mine confirmarea faptului că am reușit să folosesc pasiunea pentru biologie în compunerea poemului haiku; De asemenea, că respect regulile, că sunt pe calea bună, că pot să formez elevii din cenaclurile pe care le-am înființat la Cluj-Napoca și la Tinca. Despre poemul datorită căruia am fost premiată în Japonia aș putea spune că momentul haiku are rădăcini adânci în copilăria mea. Tatăl meu, preotul poet Nicolae Martinescu s-a născut la Constanța și noi, cei cinci copii ai săi, mergeam în vacanța de vară la mare, la bunici.  Șederea mea  la malul mării mi s-a întipărit adânc în memorie. De fiecare dată când plecam de la plajă, în ultima zi, mă încerca un regret că vremea a trecut prea repede și trebuie să mă reîntorc la Ploiești unde locuiam. Revenind după ani de zile la mare, am compus următorul haiku:

Sfârșit de sezon-
un nasture lucește
pe plajă-între scoici 

Am tradus în engleză poemul și am participat la concursul din Japonia în anul 2000.

End of the season-
a button is glistening
on the beach amid shells

Am primit premiul însoțit de 10.000 de yeni și de diplomă. În același colet am primit  o revistă  din Japonia în care este publicat poemul meu, cu o explicație a ceea ce am exprimat în cele trei versuri. Deși acum scriu epigramă poezie și proză, sunt cunoscută  și ca  poetă de haiku, poate și datorită acestui premiu.






Niciun comentariu: