„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

sâmbătă, 11 aprilie 2009

Kireji


Începătorii în scrierea haiku-ului sînt sfătuiţi să nu aibă trei imagini distincte în poemele lor, adică să nu fie prezente două cezuri în acelaşi poem, marcate prin liniuţă, punct sau doar prin ruperea versurilor. În plus, vă amintiţi? trebuie să scriem şi mai puţine poeme nefragmentate, care, dacă nu sîntem atenţi, apar uneori ca o sentinţă ruptă după principiul viermelui tăiat Dar nu vom vorbi astăzi despre cele două fragmente care compun poemul, ci despre pauza care le desparte.


Să vedem ce scrie despre kireji Robert Spiess (1920-2002), poet american de haiku, renumit teoretician şi mulţi ani editorul uneia dintre cele mai importante reviste de haiku din lume, Modern Haiku.


Am corespondat puţin cu Robert Spiess, care mi-a trimis minunata lui carte de haiku The Cottage of Wild Plum - Coliba prunului sălbatic (1991), cu o dedicaţie semnată simplu: Bob.(DD)


KIREJI


Un haiku original capătă o parte a esteticii sale din kireji, acest scurt moment de pauză; şi oricît de scurt ar fi haiku-ul, de obicei referindu-se la un moment, pauza sa foarte scurtă îi dă calitatea de creatură negrăbită, de fiinţă chiar înceată. Haiku-ul este antiteza agitaţiei şi, în consecinţă, este salutar în vieţile noastre în aceste timpuri de stres şi activitate frenetică.


(Robert Spiess, Speculations, 689, în Modern Haiku, vol. XXIX, no. 2, summer 1998)



Niciun comentariu: