„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară

locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

marți, 5 februarie 2008

Exemple de haiku şi regula 5-7-5 (lecţii de haiku 12)


Continuăm seria lecţiilor de haiku ale lui Edward Weiss publicate pe


Este bine să cunoaştem şi părerile şi practica haiku-ului în ţările de limbă engleză.

Edward Weiss este poet, autor şi publicist la Wisteria Press. Cele două volume ale sale "Bird Haiku" and "Seashore Haiku" sînt publicate şi disponibile şi el lucrează deja la un al treilea volum. Vizitaţi http://wisteriapress.com pentru a afla mai multe.

*


Cei mai mulţi dintre oameni înţeleg ce este haiku-ul. Şi cei mai mulţi îţi vor spune că un haiku adevărat trebuie să aibă un anume model de silabe şi versuri. De exemplu, primul vers va avea 5 silabe, al doilea 7 şi al treilea din nou 5. Pînă aici toate bune, deşi nu-s deloc necesare! De fapt, în lumea occidentală cele mai multe haiku-uri moderne nu mai respectă această structură. Eu cel puţin cred că e un lucru bun! Priviţi cîteva exemple de haiku ca să vedeţi de ce.

Exemplul 1:

ploaie cumpănită de primăvară –
un copac ia formă
în zori

Haiku-ul de mai sus este al unuia din poeţii mai favoriţi, Bruce Ross. Observaţi că regula 5-7-5 nu e aplicată aici. Şi de asemenea că poemul rămîne un haiku. De ce? Pentru că foloseşte ceea ce se numeşte teoria fragmentului şi sintagmei. Primul vers este un fragment şi creează întreaga ambianţă a poemului. Următoarele două versuri conţin o sintagmă aparte despre ceea ce se întîmplă în prezent. Citit ca un întreg acest mic poem realizează simţămîntul haiku, care este în mod fundamentaul o observaţie sau un instantaneu surprinzînd ceea ce se întîmplă în prezent. În plus, subiectul e natura – un alt atribut la haiku-ului. Să vedem un alt exemplu.

Exemplul 2:

o rîndunică
scalde în iaz...
crînguri vara

Acest haiku al autorului abandonează complet regula 5-7-5 şi oferă totuşi un poem haiku. Asta pentru că foloseşte teoria fragmentului şi a sintagmei pentru a crea o micro-macro viziune. Totuşi, de data asta sintagma este prima, urmată de fragment. Observaţi imaginea care e creată prin juxtapunerea dintre sintagmă şi fragment. Aceasta este ceea ce creează poeticitatea haiku-ului! Pentru a scrie haiku în stil modern nu trebuie să te temi de nepotrivirea cu vechile forme. Aceasta îţi dă libertatea să creezi ceva ce nici nu ai fi gîndit dacă ai fi urmat regula 5-7-5.


Niciun comentariu: