„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

miercuri, 29 august 2007

Ştiaţi ce e cicada?

Cicada este o insectă care trăieşte în ţările calde. Are aripi mari transparente şi produce prin vibraţia membranei de pe abdomen un sunet apropiat de ţîrîitul greierului sau al lăcustei. De fapt şi talia, ca şi sunetele emise, o situează între lăcustă şi greier.

Ea apare în haiku-ul japonez, dar mai ales în cel american. Şi asta poate şi pentru faptul că americanii au făcut o pasiune pentru această familie de insecte cu specii de culori foarte diverse, dar mai ales cu ochi de nuanţe incredibile.


Maria Tirenescu a participat la 2007 Chicago Cicada Haiku Contest şi mi-a trimis mai multe linkuri care arată pasiunea americanilor pentru cicada. Unul din site-uri se intitulează Cicada Mania, declară cicada cea mai ciudată insectă din lume şi prezintă o colecţie de fotografii cu ochii fascinanţi ai mai multor specii. Un altul, the cicada project, este dedicat colecţionării de fotografii trimise de persoane din Hong Kong pînă în Illinois într-o bibliotecă publică. În schimb, Cicada Fear ajunge de la motivul cicada la melodii de Frank Sinatra şi Elvis Presley. În altă parte, Telling Cicada Species Apart by Sound, sînteţi îndemnaţi să recunoaşteţi speciile de cicada după sunetul pe care îl emit.

Documentarea Mariei a fost de bun augur şi a ajutat-o să trimită la concurs poeme de calitate pentru care a obţinut o menţiune de onoare. Iată poemele cu care a reuşit această performanţă, de data asta traduse în româneşte de autoare:

song of cicada –
everybody listening
under the full moon

cântecul cicadei -
toata lumea ascultă
sub luna plină

late cicada –
the row of ant indifferently
going over him

cicada moartă -
nepăsător, şirul de furnici
trece peste ea

at daybreak –
a perch snatching cicada
from the ready angle

de dimineaţă -
un biban înhaţă cicada
de pe firul întins

Aşteptăm să ne arate şi nouă versiunea electronică a cărţii Chicago Cicada Chapbook, promisă de organizatori celor care au fost menţionaţi.

4 comentarii:

Maria Tirenescu spunea...

Am găsit din întâmplare anunţul referitor la concursul Cicada.

Auzisem cândva un comentariu la radio referitor la fabula "Greierele şi furnica". Atunci, cel care vorbea îşi exprima opinia că nu e vorba de greier, ci de cicadă. Deci, citind "cicadă", mi-am imaginat un fel de greier. Am căutat în dicţionare, pe google şi am aflat suficiente lucruri încât să scriu trei haiku-uri cu care să particip la concurs.

Se pare că insecta trăieşte şi la noi. Puteţi citi aici:
http://www.agricultura-hunedoara.ro/pages/sat_hd_pag_12.pdf

Am găsit detalii la adresele:
http://www.animalplanet.ro/insecte/insecte_care_zboara/cicadele/index.shtml
(aici scrie ca trăiesc şi în Europa)

http://www.pescarul.com/spinning/articole/cicada/cicada.htm, unde se explică taina celor 17 ani.

Am văzut chiar eu, în urmă cu câteva săptamâni asemenea insecte, maro, care ţârâiau pe gunoi. (Avantajul unei gospodării la ţară.) Am prins una, cu o cutie de chibrituri, cu scopul de a verifica dacă e chiar ca în poză. Dar, a ros cutia şi a ieşit.

Sâmbătă, una "cânta" lângă uşă. N-am avut o cutie la îndemână.

De pe internet am ascultat sunete produse de cicadă. Se pot salva în calculator şi se pot asculta. Sunt la adresa:
http://www.lcfpd.org/html_lc/cicadas/sounds.html

Cu prietenie, Maria

Magdalena Dale spunea...

Felicitări Maria pentru reuşită!
Mulţumesc pentru tot ce faci de dragul haiku-ului. Informaţiile pe care le furnizezi sunt foarte interesante.

Maria Tirenescu spunea...

Nu se poate spune că nu avem puţin noroc. Corneliu ne-a oferit un loc în care să comunicăm. E un lucru folositor nu numai nouă, ci şi celor care citesc.

Vă mulţumesc amândurora pentru ajutorul pe care mi-l daţi în rezolvarea unor traduceri, dar şi pentru că m-aţi ambiţionat să învăţ să traduc singură! E mai bine aşa, decât să tot întrerup din lucru când pe unul, când pe altul. Oricum, voi mai întreba...

Cu prietenie, Maria

emy spunea...

Stau in pipera jyd ilfov,eu am prins o cicada la mine pe strada era epuizata si cand o luam in mana scoatea un sunet placut